sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:386

מתנדבים יהודיים למלחמה בתורכים לצדה של בריטניה . טרומפלדור עצמו היה בין לוחמי "גדוד נהגי הפרדות" בקרבות גליפולי . לאחר המלחמה הוא היה לכוח המניע בייסודה של תנועת "החלוץ" באירופה המזרחית , ועם שובו ארצה היה מעורב בהנהגת תנועת הפועלים . לפני שנפטר מפצעיו בתלחי נשמע טרומפלדור אומר , על פי עדות אחת , "טוב למות בעד ארצנו , " מילים שהפכו לסיסמה רבת כוח בתרבות הציונית . מותם של מגיני תל–חי בקרב היכה גלים ביישוב היהודי שבארץ וביהדות הגולה . שני המחנות ביישוב פעלו לנכס את שמו וזכרו לצדם . ברל כצנלסון וחבריו העלו על נס את קרב תל–חי כדוגמה לאחיזה אמיצה בקרקע ואי הפקרתה לזרים , וטרומפלדור הוצג כאיש העבודה וההגנה . בחוגו של זאב ז ' בוטינסקי ( חרף התנגדותו להתעקשות על הגנת היישובים ) היה קרב תל–חי דוגמה וסמל לאחיזה בנשק ולהגנה על הכבוד היהודי . " גדוד העבודה " הסוציאליסטי , שמתוכו צמחו ראשוני הקיבוצים בעמק–יזרעאל , נקרא על שמו של טרומפלדור . מנגד נקראה תנועת הנוער של הציונים הרוויזיוניסטים מיסודו של ז ' בוטינסקי בשם " בית " ר , " ראשי תיבות של " ברית יוסף תרומפלדור . " המרת הט ' באות ת ' בשמו נעשתה כדי ששם התנועה יזכיר גם M את המעוז האחרון במרד בר–כוכבא M . אין ספק שמטרותיו ואורחות חייו של " גדוד העבודה " שיקפו M את עמדותיו ואורחותיו של טרומפלדור M יותר מאלה של אנשי בית " ר . כמה מחוקרי התרבות הישראלית ציינו , בתארם את תהליך התהוותו של הפנתיאון הישראלי M , את פרק הזמן הקצר שבו נעשו M גיבורים עבריים לדמויות מופת וסיפור גבורתם – M למיתוס . הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא דמותו של יוסף טרומפלדור , שהפך לנושא של אינספור חיבורים ושירים שתלמידים בני כל הגילים כתבו עליו . מתוך ההצטברות העצומה של דברי נאום , הערכה ושירה שעסקו בתל–חי ובטרומפלדור , ואגב טקסי האזכרה לנופלים שנערכו מדי שנה בשנה בי"א באדר , צמח "יום תל–חי" או " י"א באדר" כיום–מועד ציוני במערכת החינוך הפורמלית ובעיקר בתנועות הנוער . בין ביטויי החג אפשר למנות את העליות הטקסיות אל "חצר תל–חי" ( מקום שבו הועמד פסל האריה השואג , פרי יצירתו של מלניקוב , בשנת , ( 1934 טקסי בית ספר ו"נשפי תל–חי" שבהם הוקראו והושרו יצירות שנכתבו בהשראת מערכת תל–חי , ומסדרים , מסכתות וטקסי מעבר שונים בתנועות הנוער . טקסי שבועה ו"הבטחה , " אשר רווחו M בתנועות הנוער ובארגוני המחתרת בתקופת היישוב , ונמשכו במידה רבה גם לאחר קום המדינה , בייחוד בצה"ל , היו אמצעי לגיוס מחויבותם של הצעירות והצעירים למטרות שהאידיאולוגיה הציונית M הציגה בפניהם MMMMMMM . מנקודת מבט עדכנית ניתן לומר שהיישוב היהודי בארץ לא יצר מערכת טקסית בהירה ועקבית שתוכל לשאת על כתפיה לאורך דורות את היום הזה . אמנם , ב1949– ניסו מוסדות המדינה הצעירה לקבוע בי"א באדר את "יום ההגנה" ( לכבוד ארגון ה"הגנה , ( " אך ניסיון זה לא צלח לאורך זמן . חגי המדינה ( יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות ) נמצאו מתאימים מיום י"א באדר לבטא את תכניו . ה"יזכור" הנודע שפרסם ברל כצנלסון מיד לאחר נפילת טרומפלדור וחבריו " ) יזכור עם ישראל את הנשמות הטהורות של בניו ובנותיו ... יזכור ישראל ויתברך בזרעו ויאבל על זיו העלומים וחמדת הגבורה וקדושת הרצון ומסירות–הנפש אשר נספו במערכה הכבדה ( " ... נעשה לטקסט מרכזי ברפרטואר ציונו של היום , ואף שימש עם קום המדינה בסיס ל"יזכור" הצה"לי הנוהג עד עצם היום הזה . חצר תל–חי משמשת כיום אתר הנצחה , שהוגדר , על פי חוק , "אתר לאומי , " ומוצגת בה תערוכת קבע המתארת את סיפורו של המקום ואת תולדות ההתיישבות בגליל העליון . בבית העלמין שבסמוך קבורים מגיני המקום , חברי "השומר" וחללי M מלחמת העצמאות . קריית–שמונה קרויה על שמם של שמונה חללי תל–חי . בסמוך למקום הוקמה בשנת 1994 המכללה האקדמית האזורית – "מכללת תל–חי . " פורים בארי צימרמן ועליזה שנהר חג הפורים הנחוג כל שנה בי"ד ובט"ו באדר ( בשנה מעוברת : באדר ב – ( ' בהיותו חג בעל סממנים עממיים בולטים , אשר חיוביו ההלכתיים מעטים , וכבר בימי קדם קיבל אופי של חג שמתירים בו את כבלי החומרות ועושים אותו לחג של שמחה במשפחה ובקהילה – שימר את מעמדו לאורך הדורות כחג חביב גם על מבוגרים אבל בייחוד על ילדים . בגלל הרוח החופשית–יחסית שאפיינה אותו נשמר מעמדו , ואף הועצם מכמה בחינות בעת החדשה , כאשר תהליכי ההשכלה , החילון וההתעוררות הלאומית פקדו את קהילות ישראל , הן בתפוצות והן ביישוב היהודי בארץ–ישראל ובמדינת ישראל . על פי המסורת , מקורו של החג בסיפור מגילת אסתר על הצלת היהודים במלכות אחשוורוש ממזימתו של המן להשמידם . במגילה עצמה נאמר שיש לציין את החג במשתה ובשמחה , במשלוח מנות איש לרעהו ובמתנות לאביונים . שמו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help