sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:383

בהתבסס על ההנחה המובלעת , והרחוקה מלהיות מוכחת , שבארצות האלה כאילו השיגו הנשים שוויון מלא . נשים באמריקה ביקשו לקשור את קביעת המועד של יום האישה הבינלאומי לחודש מארס עם העובדה שבחודש מארס 1911 קרה בניו יורק אסון נורא , כאשר בית חרושת לטקסטיל עלה באש ו146– עובדים , כמעט כולם ילדות ונשים , רובן יהודיות ואיטלקיות , נשרפו חיים . ( ר' ערך ארגוני פועלים וארגונים סוציאליסטיים יהודיים בארצות הברית במדור תנועות לאומיות וחברתיות . ( הזעזוע העצום מהאסון המריץ את המאבק להגנת זכויותיהן של הנשים העובדות ו8– במארס נעשה ליום הזדהות עם קורבנות האסון . בארצות המערב לא כבש לו יום האישה מעמד הולם עד שהגיע הגל הפמיניסטי של שנות ה60– וה . 70– בשנת 1975 התקיים באו"ם דיון מקיף על מצבן של הנשים בעולם ובעקבותיו הוכרז על העשור שלאחר מכן : עשור של מאבק לשיפור מצבן של הנשים בעולם . באותה העת גם אימץ האו"ם את 8 במארס . לדיון הזה היו הדים בארצות רבות . בארצות הברית יזמו חברות קונגרס משתי המפלגות את הכרזת "שבוע הנשים הלאומי ההיסטורי . " ואכן , הנשיא רייגן הכריז על שבוע כזה , שחל בין 7 ל13– במארס , 1982 ובמהלכו התקיימו ברחבי ארה"ב דיונים על מעמד הנשים ונערכו טקסים סביב אתרים היסטוריים הקשורים במאבקן של הנשים האמריקניות לשוויון זכויות . ב2005– החליטה ועידת האיגודים המקצועיים של בריטניה לתבוע שיום האישה הבינלאומי יוכרז חג רשמי ויהיה ליום שבתון . חברת הקונגרס מטעם מדינת ניו יורק , יהודייה , פמיניסטית ידועה ולוחמת אמיצה על זכויות האדם , בלה אבצוג , ביטאה את חששן של פמיניסטיות רבות שמא ריבוי טקסים והכרזות ישמש תחליף מקומם לשינויים ממשיים במצבן של הנשים , ואמרה : " הם נהגו להעניק לנו יום – הוא נקרא 'יום האישה הבינלאומי . ' ב1975– הם העניקו לנו שנה – את 'שנת האישה . ' ואחר כך , בין 1975 ל , 1985– הם העניקו לנו עשור – את ' העשור של האישה . ' אמרתי , פעם , מי יודע , אם נתנהג יפה ירשו לנו להיות ממש–ממש בעניינים . ובכן , לא התנהגנו יפה , ואנחנו איפה שאנחנו . " בארץ התארגנויות הנשים בארץ החלו לקרום עור וגידים בשנות ה20– של המאה הקודמת , ואולם אין עדויות על פעילות סביב יום האישה הבינלאומי . כתב העת האישה שהופיע בארץ בשנים 1929-1926 הזכיר אמנם באחד מגיליונותיו את 8 במארס , אבל לא בהקשר כלשהו של הארץ . סמוך לייסוד ההסתדרות ( 1920 ) החלה לפעול "מועצת הפועלות , " כמסגרת הארגונית של כל המוסדות החברתיים שהיו קשורים ל"תנועת הפועלות . " בשנת 1935 צוין בארץ לראשונה "יום הפועלת הבינלאומי" ( בשנים ההן היה מאמצן של תנועות פועליות וסוציאליסטיות בעולם ובארץ מכוון לאימוץ השם הזה . ( ניתן להניח שהדבר קרה בהשפעת האירועים הבינלאומיים הדרמתיים שאירעו בשנים אלה ועוררו את ההכרה בצורך בסולידריות בינלאומית . דבר הפועלת , ביטאונה של מועצת הפועלות , שהחל להופיע בשנת , 1936 נהג להקדיש בכל שנה גיליון בחודש מרס ל"יום הפועלת הבינלאומי . " שער חגיגי של העיתון הוקדש ל8– במארס ובפתח הגיליון הודפסו שני גילויי דעת לרגל החג : הראשון בשם הוועד הפועל של ההסתדרות והשני בשם מועצת הפועלות , ובהם נאמרו הדברים המתבקשים על ענייני היום , על חלקה של תנועת הפועלים בהגשמת הפרויקט הציוני , אמירות כלליות על ציוויי הסולידריות הבינלאומית , והצגת דרישות מממשלת המנדט ומהמעסיקים למימוש זכותן של הנשים העובדות לשכר שווה בעד עבודה שווה . רק בכמה מהגיליונות ניתן למצוא ביטוי מוחשי לאופיו הבינלאומי של החג . בגיליון מארס , 1937 למשל , ניתן ביטוי לחרדה נוכח מעלליו של השלטון הנאצי בגרמניה , למחאה נגד כיבוש חבש [ אתיופיה ] בידי איטליה , לסולידריות עם תנועת הפועלים בספרד במאבקה נגד הפאשיזם של פראנקו ולהוקעת משפטי הראווה של סטאלין בבריה"מ . לאחר מלחמת העולם השנייה קמו , בעיקר ביוזמתם של גורמים קומוניסטיים שונים ובשיתוף פעולה עם גורמים סוציאליסטיים וליברליים , שורה של ארגונים בינלאומיים שכונו בפי מתנגדיהם "ארגוני חזית , " ובהם תנועת השלום , הפדרציה הבינלאומית של הנוער הדמוקרטי ועוד . כך קמה גם " הפדרציה הבינלאומית הדמוקרטית של הנשים" . ( 1945 ) בישראל , כבארצות אחרות , הוקם ב1948– "ארגון נשים דמוקרטיות בישראל" ( אנד"י , שלימים שינה את שמו לתנד"י – תנועת נשים דמוקרטיות . ( כמו ארגונים דומים , החל גם הארגון הזה את דרכו מתוך שיתוף פעולה מסוים בין מק"י למפ"ם וגורמים נוספים , אך במהלך השנים , עם התגברות " המלחמה הקרה , " הצטמצם מאוד בסיסו הציבורי . הארגון הקפיד לקיים בכל שנה אירועים חגיגיים לרגל יום האישה במקומות שונים בארץ . מועצת הפועלות המשיכה לציין את 8 במארס כיום הפועלת הבינלאומי עד שנת . 1953 באותה שנה , בהשפעת המלחמה הקרה והרצון להיבדל מהמחנה הפרוסובייטי , החליטה מועצת הפועלות לציין את יום הפועלת בי"ז באדר , הוא היום שבו נבחרה מועצת הפועלות הראשונה בוועידה הכללית של פועלות ארץ–ישראל . ( 1921 ) להופעת הגל הפמיניסטי השני , בשנות ה60– וה , 70– ובייחוד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help