sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:381

כבר בראשיתה של תנופת ההתיישבות החלוצית , בשנות ה , 20– יכלו חברי הקיבוצים והמושבים להסתמך על המסורת של חגיגת ט"ו בשבט שהחלה להתגבש בארץ בראשית המאה . האופי החקלאי של ההתיישבות , והצורך בנטיעת עצים לנוי ולצל , סייעו לעשות את החג לא רק לחגם של הילדים , אלא גם לחג של היישוב כולו . כמו בתחומים אחרים , כך גם בעניין הנטיעות , שאבו המחדשים השראה מהטקסטים המקראיים , כגון מהציווי בספר ויקרא : " וכי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל " ( יט , כג , ( או מהאיסור של כריתת עץ מאכל בזמן מלחמה המופיע בספר דברים : " כי תצור אל עיר ימים רבים להילחם עליה לתופש , L לא תשחית את עצ L לנדוח עליו גרזן – כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות ; כי האדם עץ השדה "? ... ( כ , יט . ( ככל שהתפתחו מסגרות החינוך הציוני–העברי בארץ , כן היכה שורש מנהג הנטיעה הטקסית , מתוך שמירה על המסגרת שנקבעה בזיכרוןיעקב . ושעה שבמשפחה המשיכו לטעום מ " פירות חמישהעשר " בעלי ההילה הגלותית , נעשה ט " ו בשבט הבית ספרי לחג בעל משמעויות ציוניות–התיישבותיות , ותהלוכות הנטיעה נהיו לא פעם לאירוע קהילתי רב רושם , שקיבל סיוע תרבותי מעשרות שירי זמר עבריים שחוברו באותה תקופה לכבוד החג . גם לאחר קום המדינה המשיך ט"ו בשבט להתקיים במתכונתו המסורתית , במערכת החינוך הפורמלי , אף אם אט אט ירד גילם של המשתתפים וכיום הוא בעיקר נחלתם של גילאי הגן ובית הספר היסודי . הדימוי של נטיעה והשתרשות התאים עד מאוד לאופייה של חברת מהגרים . המסגרת המדינית הוצגה כיעד אידיאלי לנטיעתם של יהודים עקורים מן הגולה . כינונה של הכנסת בט"ו בשבט תש"ט ( 25 . 1 . 1949 ) סיפק לט"ו בשבט , יום הולדתה של הכנסת , ממד לאומי נוסף . ומכיוון שהבאים לישיבתה הראשונה של הכנסת בירושלים באו מאזור החוף , ובדרכם עצרו בשער–הגיא לטקס נטיעת עצים , נעשה הטקס של נטיעת עצים , באתרים שונים בירושלים ובסביבתה , לחלק ממסורת החגיגות של יום הולדתה של הכנסת . ייעורם המאסיבי של חלקים רחבים משטחי הבר בגבולות המדינה הביא לצמצום בשטחי הקרקע הפנויים לנטיעות טקסיות המוניות , וגם בתחומי היישובים עצמם נצטמצם ההיצע עם השנים . נתונים אלה , יחד עם התרחבותה העקבית של האוכלוסייה העירונית במדינה , הביאו עם השנים לירידה ביכולת הקהילתית להקנות משמעויות ברורות לחג הזה . כך צמחו להם , מאז שנות ה70– של המאה ה , 20– שני ערוצים נוספים של ניסיונות לחידוש תכנים בחג . ערוץ אחד עסק בהטמעת "שמירת הטבע , " "איכות הסביבה , " בתכניו של החג . ערוץ אחר ניסה לחדש את המערכת הטקסית הישנה של "סדר ליל ט"ו בשבט , " מתוך ניסיון לייצר תמהיל של טקסטים ישנים וחדשים שייתנו ביטוי לאומי–אנושי ( חילוני , בדרך כלל ) לזהותם היהודית של משתתפיו . רבים מן הארגונים הקשורים בסוגיות הזהות היהודית ניסו לעצב "הגדת ט"ו בשבט" משלהם , כל אחד ברוחו . " הגדות" אלו קשורות בנוסח העתיק של חמדת ימים , מצד היזקקותן לתבנית "ארבע הכוסות" של יין לבן ויין אדום כמייצגי עונות השנה ומצד עיסוקן באילנות ארץ–ישראל ופירותיה . עם זאת יש בהן בעיקר טקסטים מודרניים ( שבחלקם הם מיועדים לזמר ובחלקם – לקריאה ) המבטאים תכנים הנוגעים לאיכות הסביבה , לקשר אל נופי הארץ וטבעה ולפלורליזם תרבותי ולזהות יהודית . תפוצתו של הטקס מתרחבת והולכת משנה לשנה , אך רק ימים יגידו אם אמנם מתפתחת כאן מסורת מחודשת בת קיום . יום האישה הבינלאומי – שמונה במארס יאיר צבן המאבק לשוויון מעמדה של האישה , הפרוש על פני המאה הקודמת וראשית המאה הנוכחית , ידע בארץ עליות ומורדות , גלי תנופה ותקופות פסיביות יותר . בסיכום , ניתן לומר כי הוא עשה כברת דרך ניכרת מאז החל . ציון יום האישה הבינלאומי , ומעמדו של היום הזה בחברה הישראלית , שיקפו את ההתפתחות הזאת רק בדרך חלקית . בארץ , כבעולם , עברו על יום האישה תמורות מהותיות : הוא החל את דרכו כיום של מאבק פוליטי ( על זכות הבחירה ) ומעמדי ( על זכויות האישה העובדת , ( השתלב במאבק הפמיניסטי הכולל על מעמדה של האישה בחברה , ולא התנתק מהמסורת של היותו יום של הוקרה לנשים . מקורותיו של 8 במארס כדרכם של מועדים בינלאומיים המייצגים מאבק אנושי–חברתי בסוגיות שהן במהותן גלובליות , יום האישה הבינלאומי הוא מועד שחלוקות הדעות בנוגע למקורו המדויק . המאבק פרץ באופן טבעי במקומות שונים , בזמנים שונים , לעתים ללא קשר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help