sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:378

להשליט עליו את מרותו . ההקבלה ההיסטורית נוצרה בקלות . ימי המנדט הבריטי ובהם המלחמה על התרבות העברית ועל חירות המולדת , בהנהגת קבוצה נבחרת של יהודים , חלוצים , שהגיעו לארץ–ישראל לאחר גלות , נראו כמעין חזרה על הפרק ההיסטורי הקדום . הצלחתם הגדולה של יהודה המכבי ואנשיו להקים מדינה יהודית בארץ–ישראל , לאחר גילויי אומץ לב ותושייה צבאית , היתה קול מבטיח שדיבר אל היישוב העברי ממעמקי ההיסטוריה . נסיבותיו ההיסטוריות של חג החנוכה זימנו מקורות טובים למיתוסים החדשים בשעת המאבק למען מדינה יהודית בארץ–ישראל . הפרשנויות הרווחות לחג החנוכה תמכו בדעה שיש חוקיות בהיסטוריה היהודית : תקופות של שעבוד ואובדן דרך , ולאחריהן תקופות של התנערות מעול הכובש , התגבשות פנימית והשגת עצמאות מדינית ותרבותית . הספרות העברית שלפני הקמת המדינה הרבתה לעבד את חומרי מיתוס החשמונאים לכלל מסכת שכללה את שלילת הגלות , ציור האפשרות שיהודים נחושים ואמיצים יצליחו לגבור על הכובש , והדגשת הגורל ההיסטורי של היהודים במרוצת הדורות כמוביל בהכרח לעצמאות ולמדינה שלהם . מוטיבים הקשורים בחג החנוכה שימשו לביסוס הקשר עם ארץ–ישראל . אזור מודיעין נהפך לאחד האתרים שסימלו בעיני רבים גילויים של "גבורה יהודית" בתקופות שונות ( בדומה למצדה ולתל–חי . ( החשמונאים צוירו כגיבורים גם על רקע העובדה שהכירו את הארץ , התהלכו בה וניצלו את הטופוגרפיה והנוף לצורך מלחמתם ביוונים . גם אופייה של המלחמה , כאוסף של פעולות גרילה מתוחכמות , שירת יפה את גיוס התודעה ההיסטורית למלחמה בבריטים . הרקע ההיסטורי של חג החנוכה אפשר לצייר את היהודים כמי שבימי שיאם לא היו עשויים מחומרי הגלות , אלא כאנשי מעשה , הגשמה וגבורה . בכך התאפשר להזכיר כי היהודי היה לוחם ומקים ממלכתיות יהודית כבר בימי קדם . מן ההתחלה נטלו חלק בחג החנוכה שני יסודות : היסוד הלאומי והיסוד הדתי . אם במשך הדורות הותכו השניים למסכת אחת , הרי לאחר קום המדינה נוצר מתח ביניהם . הממלכתיות הישראלית ביקשה להדגיש את היסוד הלאומי בחג החנוכה . חנוכה נתפס כמודל המציג את ההבדל בין עם ישראל בגולה לעם ישראל בארצו . הציונות החילונית הדגישה את ההיבט האוטואמנסיפטורי , את הרעיון שהיהודים נטלו אחריות על גורלם וחוללו בעצמם את תחייתם הלאומית . עם זאת היא היתה גם מוכנה לאמץ לה את הצד התרבותי , כחג המסמל את המאבק בהיטמעות תרבותית , באובדן השפה והזהות , אף כי המלכים החשמונאים היו דוברי יוונית , שמות רובם היו יווניים , והם הושפעו מאוד מתרבות יוון . המחנה הדתי העדיף לעמוד על הצד הדתי של החג ולהדגיש את חג החנוכה כחג של הגברת התודעה הדתית . השבת הפולחן בבית המקדש לאחר טיהורו סימלה את הגברת זיקתו של העם למצוות הדת . בייחוד מודגש בפרשנות הדתית של החג ההיבט הנסי הגלום בחנוכה : נסים מתרחשים בצמוד להתחדשות דתית ולהתנערות מטומאתה של תרבות זרה . מאמצע שנות ה90– עורכת עיריית חיפה בסופי השבוע של חודש דצמבר שורה של אירועים תרבותיים–פסטיבליים וחברתיים , במסגרת שזכתה לכינוי "חג החגים , " שבה חוגגים תושבי העיר ואורחים מכל קצווי הארץ את שלושת החגים של שלוש הדתות , החלים בדרך כלל בסמיכות זמן : חנוכה , רמדאן וחג המולד . היוזמה הזאת , שנועדה לחזק את הדו–קיום בעיר ולטפח רוח של סובלנות ופתיחות , ראשיתה ב , 1914– כשהחל חסן שוקרי לכהן כראש עיריית חיפה . מאז הנהיגו את המנהג הזה , אם כי לא בקביעות , כל ראשי העיר . ואולם רק במפנה המאות זכה "חג החגים" למעמד של קביעות ולהשתתפות של רבבות רבות של חוגגים , יהודיים וערביים , מאמיני שלוש הדתות וחילוניים כאחד . השקה נוספת בין חנוכה לחג המולד מתרחשת בחודש דצמבר בבתי ספר שבהם יש ריכוז ניכר של ילדי מהגרי–עבודה " ) עובדים זרים , ( " נוצריים רובם , הנוהגים לחגוג את חג המולד . בכמה ארצות נעשה חג החנוכה בין היהודים לתחליף חג המולד המאפשר להם התמקדות בחג יהודי מקביל . עם זאת יש בארצות הברית יהודים רבים המדליקים בבתיהם גם חנוכייה וגם עץ חג המולד , באשר חג המולד איבד מכבר , בשדרות רחבות , את משמעותו הדתית ונעשה חג עונתי המוקדש לקניות ולבילויים . המחקר על מרד החשמונאים ועל תקופת שלטונם לא חדל גם בזמן האחרון . את הדימוי של המלכות החשמונאית בעיני חז"ל הכתיב במידה רבה היחס השלילי לאלכסנדר ינאי , יריבם של הפרושים . בראשית המאה ה21– הופיעו מחקרים המציבים סימני שאלה גם על התיאור המקובל של יהודה ואחיו ( ר' הערך הזרמים והמחלוקות בתקופת הבית השני במדור זיכרון , מיתוס והיסטוריה . ( ספק אם גילויים אלה יוכלו לעקור מלב הרבים את ההזדהות הרגשית עם מניפי נס המרד מכפר מודיעין .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help