sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:376

חנוכה בעת החדשה אך טבעי היה שהתעוררות התנועה הלאומית תפנה את מבטה אל האתוס של המכבים , לוחמי העצמאות . כמו בנושאים אחרים , כך גם כאן פילסה תנועת ההשכלה את הדרך . למחקריו של ההיסטוריון צבי גרץ , שפורסמו במחצית השנייה של המאה ה , 19– ולתיאורים שהוא תיאר את מרד החשמונאים היתה השפעה ניכרת על התגבשות התודעה הלאומית . ואמנם , שום חג מחגי ישראל לא שודרגה חשיבותו הלאומית כפי שאירע לחג החנוכה . "הלאמתו" של חג החנוכה עלתה בקנה אחד עם התביעה הציונית להמיר את הציפייה הפסיבית לגאולה מידי שמים לעשייה אקטיבית שמטרתה גאולה עצמית , או "שחרור עצמי" – "אוטו–אמנסיפציה . " לא מקרה הוא שפינסקר , באוטואמנסיפציה , העלה את המכבים לדרגת סמל לימים שבהם זקף העם היהודי את קומתו . גם הרצל לא פסח על הסמל : בסיום מדינת היהודים כתב : "לכן אני מאמין , כי דור של יהודים נפלאים יצמח מן האדמה . שוב יקומו המכבים " ! בהצגת המכבים כמודל לחיקוי היתה מובלעת התרסה כלפי התפיסה הרבנית , שלפיה , ניצחונם היה מעשה ידיו של האל . לימים ביטא זאת ביטוי חד אהרן זאב בשירו הידוע "אנו נושאים לפידים : " "נס לא קרה לנו , פך שמן לא מצאנו" ... "בסלע חצבנו עד דם , ויהי אור . " אבל מה שהניע את הציונות לאמץ אל לבה את חנוכה היה לא רק הרעיון של "השחרור העצמי , " ואף לא רק הכמיהה לחידוש הממלכתיות היהודית בארץישראל , שנשענה על הצלחת החשמונאים לקיים את עצמאותם – הגם שהיתה יחסית וחלקית והתקיימה רק כשבעים שנה , אלא גם הכוונה לעודד נכונות למאבק על הגנת התרבות הלאומית המתחדשת . כבר בתקופת "חובבי ציון" כבש לו חג החנוכה מעמד מיוחד , והרב שמואל מוהליבר הציע לעשותו לחגה הרשמי של התנועה . הצעה זו לא יושמה מחשש שהבלטת אופייה הלאומי של התנועה תסבך אותה בצרות מול השלטונות בארצותיהם ותסכן את רעיון ההתיישבות היהודית בא"י . ואולם שיקולים אלה לא מנעו ייסוד אגודות ומועדונים רבים ששמם ומטרותיהם הושפעו מסיפורם של המכבים . עם התפתחות היישוב החדש בארץ–ישראל נוצרו התנאים שהגבירו את תחושת הביטחון ואפשרו את הוצאתו של החג מן התחום המשפחתי והביתי הסגור אל התחום הציבורי הפתוח , אל הפרהסיה . חגיגת החנוכה הבית–ספרית הראשונה בארץ , שבה הודגשה גבורת המכבים , נערכה בראשון–לציון ב1889– ביוזמתו של המורה דוד יודלביץ . בעשור הראשון של המאה ה20– השתרש תהלוכת נושאי לפידים בחנוכה בתל-אביב . במשך השנים נכרך מנהג הדלקת האורים עם מאבק העצמאות של החשמונאים , כסמל לכך שניצחונם לא היה נס כמוצג במסורת הרבנית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help