sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:372

מייחס זאת , בין השאר , להיעלמותה של השכונה כמוסד קהילתי ולהתגברות האופי האינדיווידואליסטי של אורח החיים ; להתעמעמות החוויה של בניית הסוכה עקב המעבר לחברה צרכנית , המעדיפה לרכוש מוצרים "מוכנים , " ובכללן – "סוכות מוכנות להרכבה ; " ובעיקר לעובדה שסוכות הוא חג , שמבחינת משכו ועונתו , מזמין משפחות רבות לצאת לחופשה ( ושלא כחג הפסח , הוא חסר את העוגן המעכב של מעמדו האיתן של ליל הסדר . ( "העדר סמליות רלוונטית אחרת הפך את חג הסוכות לסמל מרוכז של חופש וחופשה . " צמד המושגים "הושענא רבא" ו"שמיני עצרת" לא קנה לו שביתה בעולם התרבות החילוני . יום "שמחת תורה , " עם זאת , נותר מוקד מסוים של תשומת לב משפחתית , מועד שבו נהגו ונוהגים רבים לבוא אל בתי כנסת , שאותם אינם פוקדים במשך השנה , כדי לצפות בריקודי המתפללים עם ספרי התורה ולעתים אף להשתתף השתתפות ב"הקפות . " תופעה זו של הבעת סולידריות באמצעות סמלים יהודיים בעלי הקשר דתי אינה יוצאת דופן , ואנו מוצאים כמוה גם במועדים אחרים . בשלהי המאה ה20– התרבו מקרים של הקמת "סוכות שלום , " בעיקר באזורים שבהם מתגוררים בסמיכות יהודים וערבים , בתוך קיום , אגב אורחא , על פי פירוש חברתי–ארצי , של מצוות האושפיזין – הכנסת אורחים . ארגונים חינוכיים רבים , חילוניים ודתיים לסוגיהם , התאגדו תחת כנפיה של " בינה" ( מרכז לימוד וחינוך לזהות יהודית ולתרבות ישראלית ) והם עורכים בכל שנה בסוכות , במתחם סמינר אפעל , כנס " הקהל , " המשמש מסגרת לדיונים על התרבות היהודית לדורותיה . יום הזיכרון ליצחק רבין בארי צימרמן יום זיכרון ממלכתי לראש ממשלת ישראל ושר הביטחון יצחק רבין , שנרצח בעת כהונתו , במוצאי שבת , 4 בנובמבר , 1995 י"ב בחשון תשנ"ו , בתום עצרת המונית של תמיכה במדיניות השלום שלו ושל ממשלתו . מניעי הרוצח היו פוליטיים , ומטרת הרצח , כפי שהודה הרוצח , היתה לעצור תהליכים מדיניים של פשרה עם הפלסטינים האמורים להוביל לשלום . הוויכוח הנוקב במערכת הפוליטית הישראלית בשאלה המדינית , בעיקר סביב הסכמי אוסלו , הגיע בחודשים שלפני הרצח לגילויים קיצוניים של שנאה והסתה כלפי תומכיו של רבין ובייחוד כלפיו אישית . ויכוח זה לא הפחית במאומה את עומק הזעזוע של רוב אזרחי המדינה מן הרצח . רגשות זעם , סלידה וכאב עלו בימי האבל הראשונים כמעט מכל שכבות הציבור . אלפים רבים נהרו אל זירת הרצח בכיכר מלכי ישראל , ששמה הוסב אחר כך ל"כיכר יצחק רבין ; " הדליקו נרות זיכרון והניחו זרי פרחים באתר הרצח . בלטו ביניהם בני נוער , שכונו כעבור זמן "ילדי הנרות . " התכנסויות ספונטניות , לשירת אבלים ( או : לשירה עצובה ) היו שם ובמקומות אחרים בארץ . בתוך ימים אחדים הופיעו מדבקות ( סטיקרים ) על רבבות מכוניות בכבישי הארץ והן ביטאו את הצער והזעם על הרצח . הבולטות בהן היו זו שנכתב עליה "לא נשכח ולא נסלח " ! וזו שנכתב עליה "שלום , חבר , " צמד המילים שבהן סיים ביל קלינטון , נשיא ארצות הברית , את הספדו . המונים עברו על פני ארונו , שהוצב בכנסת . קברו , בהר הרצל , היה למוקד לביטויי הזדהות ואבל . בחודשים הראשונים ובשנים הראשונות שלאחר הרצח שאלת עיצוב יום הזיכרון ליצחק רבין עוררה מחלוקת ציבורית . רבים מתומכיו ביקשו להדגיש ביום זה את דרכו המדינית לשלום ואת הרקע הפוליטי של הרצח . יריביו ביקשו להתמקד בגילויי אבל על רצח ראש ממשלה . בתמונה : עצרת זיכרון בכיכר רבין במלאת חמש שנים לרצח

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help