sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:371

האסיף לשבועות , חג ה"ביכורים , " השפיע על קרבה מסוימת בין טקסי סוכות לטקסי שבועות . היבול היה אותו היבול ( בשינויים עונתיים , ( הכלים החקלאיים היו זהים , וכך נמחה לעתים , בקלות יחסית , השוני שהיה אמור להפריד בין החגים מבחינת תוכנם . בקיבוצים ( להוציא את אלה של תנועת "הקיבוץ הדתי ( " היה נהוג להקים סוכה–של–ממש לחברת הילדים בלבד , ואילו ציבור המבוגרים הסתפק בדרך כלל בסוכה סמלית באזור חדר האוכל , שבו נמשכו הארוחות כסדרן גם בימי החג וחול המועד . מלבד קישוטה של הסוכה הקהילתית והצגתם – במפורש או במרומז – של ארבעת המינים בתוכה , כמעט לא נהגו בקיבוצים מנהגי חג אחרים , ודאי לא אלה הכרוכים בהליכה לבית הכנסת . בין החילונים בערים היתה הקמתן של סוכות משפחתיות עיסוק פופולרי למדי , שנעשה לעתים קרובות למען ילדים ובני נוער , ובדרך כלל היו הם הצינור שבו מצאו דרכם אל הבית התכנים שאותם דאגה מערכת החינוך הפורמלי להטמיע בתלמידיה . גם כאן לא הרחיקו לכת , בדרך כלל , בקיום מנהגי החג מעבר להצגתם של ארבעת המינים בתוך הסוכה . העדרם של טקסטים וטקסים מסורתיים ( כגון "קידוש , " זימונם של " אושפיזין" וכדומה ) הציג פעמים רבות את הסוכה כסמל נטול תוכן . הסוכה , כמבנה עצמאי קל להקמה , נעשתה מכשיר אידיאלי לצורכי ביטוי של ערכים חברתיים בתנועות הנוער . נפוצות היו גם סוכות משותפות שהקימו בני נוער בשכונותיהם מחוץ למסגרות המשפחתיות . המשפטן וחוקר החגים , רם פרומן , מסביר את ירידת קרנו של החג בציבור החילוני . מלכתחילה , כשמדובר בציבור החילוני העירוני שנבצר ממנו לשים את הדגש על היותו חג האסיף , הרי זירת ההתרחשות החגיגית העיקרית היא בית הכנסת ולציבור החילוני אין זירות קבועות אלטרנטיביות : " האירוע הייחודי של חג הסוכות החילוני היה בעבר בניית הסוכה , בעיקר במשפחות עם ילדים . עד שנות ה70– עדיין היו השכונות החילוניות מלאות בסוכות , וחוויית בנייתן דמתה באופייה לחוויית איסוף הקרשים למדורת ל"ג בעומר . " פרומן הסוכה , שהיא מעין חופה , ובימים קדומים ביקשה להבטיח באורח מאגי את פוריות האדמה , התמזגה בדירות הארעי של עולי הרגל ונעשתה לסמלו העיקרי של חג הסוכות . גם בין החילונים היתה הקמת הסוכות עיסוק פופולרי למדי , שנעשה לעתים קרובות למען הילדים . בתמונה סוכה שאילתרו עולים חדשים במעברת פחונים בשנת 1949

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help