sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:370

התרבות החז"לית והימי–ביניימית ידעה לעדן את משמעויותיו של החג גם בדרכים אחרות . כך הועמדו שבעים הקורבנות שהוקרבו במרוצת ימי החג , בזמן שבית המקדש היה קיים , כנגד שבעים אומות העולם , והזכרתם הריטואלית העניקה לחג פנים אוניברסליות משהו . הלכות הקמתה של הסוכה והישיבה בה נעשו לעיקר גדול והעתיקו אליה הן את המשפחה והן את מרכזו של החג . גם הידור מצוות החג בנטילתם של ארבעת המינים , שיהיו בעלי צורה נאה וכשרות מעולה , היה לחלק בלתי נפרד מן הפולקלור הדתי של החג , לצד קישוטה והידורה של הסוכה . אל משמעותה המקראית המאוחרת של הסוכה ( זיכרון לנדודי בני ישראל במדבר ) נצטרפו כעת הצעות רבות אחרות , ובהן : יציאה חד–שנתית מן הקבוע אל הארעי ; תזכורת לשוויון ערכם של כל בני האדם ; כמיהה לשלום עלי אדמות ( בבחינת D" ר = E עלינו סוכת שלומך ( " וכמיהה לגאולה אחרונה ( שתקים מעפר את "סוכת דויד הנופלת . ( " גם הנהגת הקריאה בספר קהלת בבית הכנסת הציבה סייג לשמחת חג הסוכות , והוסברה גם בהרהורי חשבון הנפש הסתווית בעונת המעבר . סוכות בזמן החדש / בארי צימרמן בעיני יהודים רבים בתפוצות , שעברו תהליכי חילון במאה ה19– ובמאה ה , 20– היתה הסוכה לסמל בעל המשמעות היחיד של החג הזה , אפילו כאשר לא טרחו בהקמתה , מסיבות מעשיות ( צפיפות הדיור , ( חברתיות ( אי רצון להבליט את יהודיותם ) או אידיאיות ( סירוב לקיים את מצוות ההלכה . ( מנגד היו יהודים , לאו דווקא שומרי מצוות , שהישיבה בסוכה היתה לגביהם אקט , לעתים מופגן , של מתן ביטוי לזהותם היהודית . איור נוגע ללב למציאות זו נמצא בצילומו המפורסם של גרהארד שולם ( גרשום שלום הצעיר , ( היושב בסוכה בברלין כמעשה של מרד בבית אביו המתבולל ושל בניית זהות יהודית משל עצמו . על הפער בין חגיגת סוכות בגולה לבין חגיגתו בארץ מעיד משה גור–ארי , שעלה לארץ ב1925– וסיפר כיצד בשבוע הראשון לבואו לתל–אביב , בסוכות , היה עד ל"חג מתמשך : " " חג הסוכות בחוץ–לארץ ... מה אפשר היה שמה לחגוג ? ... חג ככל החגים , אז יהודים הולכים לבית–הכנסת . פה הכול , הכול חגג . " הוא מתאר כיצד הלך עם חבריו למרכז העיר : "ראינו הפגנה המונית ... של צעירות וצעירים , אוחזים זרוע , יד אחת על המותן והשנייה בכתף . ... כולם שרים , כולם שמחים . ... בשמחת–תורה שמנו את הדגש על השמחה , ולא על התורה . " נילי אריה–ספיר , המביאה עדות זאת בספרה עיצובם של תרבות וחינוך עירוניים , שעניינו בסיפורי טקסים וחגיגות בתלאביב בעשורים הראשונים לקיומה , מדגישה , כי "מוטיב השמחה קיבל מקום דומיננטי ביותר" בחייהם של חלוצי תל–אביב של אותם ימים , "כמאפיין וכמדרבן של תהליך ההגשמה הלאומית , שבו היו מעורבים . " דווקא תנאי החיים הקשים , הגעגועים למשפחה שנותרה בגולה , חוסר הוודאות לגבי העתיד – את כל אלה רצו להטביע בשירה ובריקוד , לעתים עד לאפיסת הכוחות . אברהם אלדמע , מראשוני העלייה השנייה , דמות מרכזית בחיי התרבות של "היישוב , " ביטא זאת כשדיבר על " אידיאולוגיה של שמחה . " אולם , במהלך השנים התברר , כי לשמחה זאת לא היו עוגנים ספציפיים במסגרתו או בתכניו של החג , והיא נבעה כולה מההווי ששרר אותם ימים בחוגים החלוציים בכלל ובתל–אביב , שהצטיירה כעיר הנעורים וההתחדשות . אך עיקר החידוש בעיצובו הארצישראלי של חג הסוכות התפתח בחוגים ההתיישבותיים על יסוד חוויות מתמשכות של עבודה חקלאית וחיים בטבע . צביונו העתיק , החקלאי , של החג היה אבן שואבת למאמצים ליצור חיבור תרבותי בין "מפריחי השממה" המודרניים לקדמוניהם המקראיים , מתוך ויתור על יסוד ה"עלייה לרגל" לירושלים והתמקדות ב"אסיף" כיסוד מארגן של טקסי החג וביטוייו . מוטי זעירא , שחקר בספרו קרועים אנו בין השאר את האופן שבו התמודדה ההתיישבות העובדת בשנות ה20– עם אתגרי החגים המסורתיים , מציין כי "היישוב היחידי , ככל הנראה , שנחוג בו חג הסוכות באופן משמעותי ... היה קיבוץ עיןחרוד . " הוא מביא את תיאורו של החג כפי שהופיע בביטאון הקיבוץ , מבפנים , בשנת : 1924 "על הגורן הוקמה סוכת נוטרים מקושטת בכפות תמרים . ביום האחרון של חג האסיף הייתה החגיגה . ... אחרי הצהריים יצאו הילדים אל הגורן ופתחו בשירה . ... החלק העיקרי החל רק עם הערב . פעמון עין–חרוד צלצל וכולם התאספו ליד בית הילדים . ... התהלוכה עברה בשירה עד שבאה אל המערה שממנה יוצא מעיין עין–חרוד . נכנסו הילדים אל המנהרה והדליקו נרות בכל פינה ... בשירת ' ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה' מולאו הכדים . ... ובעמידה צפופה בתוך המערה ... פיכו להם לאטם ניגונים נשכחים : חלומות מהעבר , חלומות לעתיד , הריקודים נמשכו , נמשכו . " כך הוענקה ל"שמחת בית השואבה" משמעות חדשה , שהלמה את הוויית חייהם והשקפתם של החלוצים . דגם זה ( שניסה לשמור על זיקה למגוון של מנהגי חג עתיקים ) לא הונחל למקומות אחרים , אך צמחה ממנו מסורת עקיבה של ציון החג בתנועות הקיבוציות , בדרך כלל כחג האסיף . טקסי "אסיף" קהילתיים , שנערכו מאז שנות ה30– ביישובים חקלאיים רבים , כללו קטעי מקרא מן הספרות העברית העתיקה , זמרה , נגינה ודברי ספרות חדשה שניסו לקשור בין החג העתיק לתחייתו על אדמת הארץ הנחרשת ונבנית . הדמיון שבין חג

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help