sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:368

מקורות החג / עליזה שנהר חג הסוכות היה , כנראה , החג החשוב ביותר בימי הבית הראשון וגם בימי הבית השני נשמר לו מעמד חשוב . ביסודו , כמו ה : גלים האחרים , פסח ושבועות , הוא חג חקלאי , שהיה מקובל , כנראה , על הכנענים . אופיו החקלאי בא לידי ביטוי בין השאר באזכורו בספר שמות : "וחג האסיף בצאת השנה באוספך את מעשיך מן השדה" ( כג , טז ) וכן "וחג האסיף תקופת השנה" ( לד , כג . ( החג , שהיה בעל אופי פולחני–אלילי והיו בו , מן הסתם , הילולות של עובדי אדמה , הלך ו"התמסד" וקיבל צביון חדש . מרכזיותו של חג הסוכות באה לידי ביטוי בספר במדבר ; שם הוא מכונה "חג" סתם ומספר הקורבנות שהקריבו בו על המזבח היה הגדול ביותר בהשוואה לשני הרגלים האחרים . החג , שנחוג "בצאת השנה" בלשון ספר ויקרא , ציין הן את סיום השנה והן את ראשיתה , מעין ראש לשנה . הוא סימל את ראשית עונת הגשמים , שהיא ראשית תחיית הטבע והצמחייה , כלומר , את ניצחון כוחות החיים על כוחות הכליה , הקיץ והיובש . ספר ויקרא ( המיוחס לחוגים כוהניים ) מציין את משך החג ואת מנהג לקיחת ארבעת המינים : "ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר , כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל ו = מחתם לפני ה' אלוהיכם שבעת ימים" ( כג , מ . ( אלה פורשו בידי חז"ל כאתרוג , לולב , הדס וערבה . זו עדות נוספת לכך שהחג היה בעל אופי חקלאי ונעשה בו שימוש בצמחים בעלי משמעות סמלית . המקור הכוהני , המאוחר יותר , מבהיר את חובת הישיבה בסוכה ונותן נימוק היסטורי–לאומי , המקשר אותה ליציאת מצרים . לפי יחזקאל קויפמן ואחרים , "ההנמקה ההיסטורית של החגים ( פסח , שבועות וסוכות , ( שטבעה אותם במטבע ישראלי , היתה עניין לפולחן העממי . בטקס המקדשי כמעט שאין היא משתקפת . " על מקורה של הסוכה ועל מקומה במערכת הפולחנית קיימות בחקר המקרא גרסאות שונות . יש חוקרים הטוענים כי מצוות הישיבה בסוכה היא תוספת מאוחרת והם נסמכים , בין השאר , על דבריו של נחמיה , שלא נתקיימה מצוות הישיבה בסוכה מאז ימי יהושע בן–נון , עד שחידשוה הוא ועזרא . חוקרים אחרים מפנים את הדעת אל תהליך הפיכתו של נוהג שימושי – הצורך של עולי הרגל להקים לעצמם סוכות לימי שהותם בירושלים – למעשה פולחני שקיבל מעמד של מצווה . ויש גורסים כי הסוכה הפולחנית היא מעין סמל של "החתונה הקדושה : " סוכה פתוחה שבה הזדווגו האל ובת זוגו באורח סמלי , ואת מקומם ממלאים המלך ורעייתו , כדי להבטיח באורח מאגי את פוריות האדמה ( ירידת הגשמים . ( הסוכה נעשתה אפוא מעין חופה , סמל לחתונה , שהתמזגה בדירות–הארעי שהקימו עולי הרגל ונעשתה סמל החג ומצווה בפני עצמה , עד כדי כך שנקרא שמה על החג כולו , כפי שאנו מוצאים בספר דברים : " חג הסוכות תע = ה לך , שבעת ימים ... שבעת ימים תחוג לה' אלוהיך , במקום אשר יבחר ה , ' כי יברכך ה' אלוהי > בכל תבואתך ובכל מע = ה ידיך והיית אך = מח" ( טז , יג-טו . ( כאן מצטרף יסוד השמחה , שאינה עוד שמחת ההילולה היצרית של החקלאים על הצלחת היבול , אלא שמחת ההודיה לאל על ברכתו . אין הפולחן עוד בגדר פולחן עממי הנחוג בשדות , אלא הוא מרוכז במקום אחד , קדוש , אלוהי . החג עדיין דמוקרטי ונועד לכול : גם לגרים ולשוליים החברתיים–כלכליים ( יתום וגר . ( על מרכזיותו של החג ניתן ללמוד גם מהמסופר בספר מלכים א , ' על הצעדים שנקט ירבעם בן–נבט כדי לבדל את מלכות ישראל ממלכות יהודה . בצד יצירת מוקדי פולחן חדשים , בבית–אל ובדן , במקום זה , שבירושלים , הוא מחליט גם על העתקת חג הסוכות מהחודש השביעי ( תשרי ) לחודש השמיני ( מרחשוון . ( על חשיבות החג בחיי העם גם בתקופת הבית השני מעיד סיפורו של יוסף בן–מתתיהו על אלכסנדר ינאי , שכיהן כמלך וככוהן הגדול בעת ובעונה אחת , ונרגם באתרוגים בידי העם בשעה שניסך מים על המזבח בחג הסוכות . לפי בן–מתתיהו , זה היה הניצוץ שהצית את המרד העממי נגד ינאי . בין החוקרים שוררת מחלוקת בנוגע לתקפותו ההיסטורית של הסיפור וכן בנוגע לפרשנותו האפשרית , האם היתה זו מחאה נגד כהונתו של ינאי ככוהן גדול , או שמא היה זה הד למחלוקת בין הצדוקים לפרושים בנוגע לניסוך המים . דבר אחד אינו שנוי במחלוקת : יש כאן עדות נוספת על מעמדו המרכזי של חג הסוכות . אמנם , במקרא , בספר זכריה , נמצא רק רימוז מאוחר לתפילת הגשם בסוכות , אך קשה לשער כי בימי הבית הראשון לא התפללו על הגשמים בחג . שתיקת המקרא יכולה לנבוע כאן מן העובדה שלא ראו צורך באזכור מנהג שהיה רווח ושכיח בחברה , או , וזה סביר יותר , שהמעיטו וצמצמו בתיאור מנהגים בעלי אופי מיתי או מאגי . קרוב לוודאי כי טקסים ומנהגים עממיים רבים הקשורים בהורדת הגשמים חודשו משהתגבשה הדת בתקופת הבית השני , מתוך עידונם והכנסתם למסגרת : אמירת "הושע נא , " ניסוך המים , שמחת בית השואבה . במקום ההשפעה המאגית הישירה של האדם על הטבע ( השמים , ( לצורך הורדת הגשמים , מוצגת עתה עמדה של הודיית האדם לאלוהים ובקשתו להוריד גשמים . כך , מלבד מצוות נטילת הלולב , הטקס העיקרי הנוהג בזמן הבית השני הוא נענועי ארבעת המינים בעת אמירת ה"ה B ל . " פה ושם עדיין יש אזכורים בעלי אופי מאגי , כגון "לעצור רוחות רעות , לעצור טללים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help