sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:366

נר החיים – ההשערה הרווחת היא שבימי הביניים נהגו יהודים בארצות אירופה המערבית לבוא לבית הכנסת ונר בידם , לכבוד בני המשפחה , המייחלים ביום כיפור כי יידונו לחיים ארוכים וטובים . במשך הזמן החלו בני המשפחה להביא נרות כמספר הזכרים במשפחה . המנהג הלך והתפשט בקהילות נוספות , קרובות ורחוקות . נר נשמה – באחד ממדרשי התנאים הועלה הרעיון שגם המתים צריכים כפרה . נראה שעל יסוד מדרש זה הנהיגו בימי הביניים הדלקת "נר נשמה" בבית הכנסת לכפרת נשמותיהם של הורי המדליק שנפטרו , לצד "נר החיים . " הנרות הוכנו בידי הנשים והתקשרו למנהג "הנחת הפתילות" שרווח במזרח אירופה : הנשים מדדו בחוטים את קברות אבותיהן וקרובי משפחה נוספים , קיפלו את חוטי המדידה ומהם הכינו פתילות לנרות שעווה לזכר הנשמות . בשעת הנחת הפתילות קראו תחינות מיוחדות והתפללו למתים על החיים . הצבע הלבן – בעדות אשכנז נהוג ללבוש בגדי לבן , שהם גם סמל לזיכוך והיטהרות וגם אזכור לתכריכים , ליום המוות . בעדות שונות ( בבל , תורכיה , יוון ) נהגו לשתות משקה לבן ( לרוב עשוי שקדים כתושים ) שמשמעותו דומה . יום הכיפורים בעת החדשה / בארי צימרמן נטישת אורח החיים הדתי במאות האחרונות הביאה יהודים רבים ( בעיקר באירופה ושלוחותיה ) להיאחז ביום הכיפורים כבסמל מרכזי לזהותם היהודית , וחילולו בפרהסיה נחשב לקריאת תיגר קיצונית או לסימן מובהק ליציאה מכלל ישראל . ולמרות זאת כמה מחשובי הסופרים שפעלו במוצאי תקופת ההשכלה ובדור התחייה ( מנדלי , פיירברג , ברדיצ'בסקי ) – במלחמתם בעולם הרבני – העזו לכלול ביצירותיהם תיאורים ביקורתיים שנגעו גם ליום הכיפורים . אלא שהם היו היוצאים מן הכלל : רוב הסופרים וההוגים , גם אלה שהיו שותפים לביקורת החריפה על העולם הרבני , נזהרו מלפגוע ביום הזה , ומקצתם אף נתנו ביטוי ליחסם העמוק כלפיו ביצירותיהם . ואכן , מתקופת ההשכלה ועד ימינו , גם מי שמיעטו לקיים במהלך השנה את מנהגי הדת , חזרו פעם בשנה אל הקהילה המתפללת . וכך מרכזיותו של בית הכנסת במערכת סמליו של יום הכיפורים הביאה אליו , מצד אחד , יהודים רבים שלא פקדוהו במהלך השנה ( ובאו אליו בעיקר לתפילות "כל נדרי" ו"נעילה , ( " ומצד אחר , חילונים שלא היו מוכנים לקבל עליהם את טקסי יום הכיפורים לא מצאו דרך נאותה אחרת לציון היום הזה . התכנים הדתיים האישיים והציבוריים של היום הזה קירבוהו אל הזרמים הדתיים המודרניים בעולם היהודי והרחיקוהו מציבורים בעלי השקפות עולם חילוניות . כפי שאירע במועדים אחרים , גם יום הכיפורים התחיל את מסעו הארצישראלי אל גיבושה של דרך ביטוי אלטרנטיבית בתקופת העלייה השנייה והשלישית . העולים , רובם רווקות ורווקים בעלי תודעה חילונית , חוו את יום הכיפורים הארצישראלי בעיקר כהעדר של מה שהיו רגילים לו בגולה . המתח שהתהווה בין הגעגוע לבית–אבא–וסבא , שבו חוו את יום הכיפורים כחוויה עמוקה , לבין המציאות החדשה של חיים בחברה חילונית שהתרחקה מהדת גרם להם מבוכה . בהעדר אפיקים קהילתיים–ציבוריים לפרוק בהם את המתח הזה , בחרו חלק מהחלוצים לתת ביטוי אישי להרגשותיהם בצום . ואכן , אין בידינו עדויות רבות על ניסיונותיהם להקנות משמעות קהילתית ליום הזה . העובדה שהעלייה השנייה והשלישית לא התמודדו עם יום הכיפורים כמועד קהילתי קבעה את דמותו בדורות הבאים . מי שהתגורר בסביבה שהיה בה בית כנסת , יכול להגיע אליו , אך הקהילות הקיבוציות ההומוגניות , שהמשיכו להיווצר בשנות ה20– טקס כפרות בשכונת מאה שערים בירושלים . מנהג הכפרות שרוי במחלוקת משכבר . ר' יוסף קארו , בעל ה"שולחן ערוך , " הגדירו " מנהג שטות" ופסק שאין לקיימו . שומרי מצוות רבים , ובכללם רבנים , אכן אינם מקיימים אותו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help