sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:365

מספר ישעיהו אנחנו למדים כי עינוי הנפש התפרש כצום . עיקרו של ריטואל יום הכיפורים מתואר בספר ויקרא , כעבודת הכוהן הגדול במקדש . חטאי היחיד כופרו אפוא על ידי הצום ( וכן , במושגי חז"ל , על ידי תשובה , תפילה וצדקה ) ואילו חטאי הציבור טוהרו על ידי הכוהן הגדול . הריטואל כלל גם שילוח שעיר העזים לעזאזל ( כנראה למדבר שומם . ( חוקרים שונים רואים בכך שריד של השפעות פגאניות , ואילו חלק מהפרשנים המסורתיים גורסים שזהו מעין קורבן הניתן לשטן כדי שלא ירע לישראל . הלכות יום הכיפורים מפורטות במשנה ( מסכת יומא ) וכוללות מנהגים שנוספו בימי הבית השני : ליל שימורים לכוהן הגדול ולנכבדי ירושלים , כהכנה לתפקידו החשוב ביום הכיפורים , ותפילה ומסיבה שערך הכוהן הגדול לאחר צאתו מבית קודש הקודשים ללא פגע . לאחר חורבן הבית השני עבר מרכז החג מבית המקדש לבית הכנסת , ובמקום הקורבנות באה התפילה . המרכזית שבתפילות היא ה"וידוי , " שקודם לכן נאמר מפי הכוהן הגדול ולאחר החורבן הועבר לכל פרט . תפילת "וידוי" " ) על חטא שחטאנו לפניך ( " נאמרת עשר פעמים במהלך יום הכיפורים ויש בה רשימה של 44 חטאים , לפי סדר הא"ב , שני חטאים בכל אות . בווידוי כרוכה תמיד החרטה , המסייעת לאדם החפץ בתשובה , ואולם , לפי גרסת המשנה במסכת יומא : "האומר – אחטא , ויום הכיפורים מכפר – אין יום הכיפורים מכפר . עבירות שבין אדם למקום יום הכיפורים מכפר , עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר , עד שי 1 צה את חברו . " במהלך יום הכיפורים קוראים בבית הכנסת , בהפטרה של תפילת שחרית , את פרק נ " ח בישעיהו , שיש בו מחאה עזת ביטוי כנגד הסבורים כי הצום יכול לחפות על מעשי עוולה מוסריים . יש גורסים כי מתקפה זו על מרכזיותו של הצום בעיצומו של יום הצום הגדול ביטאה לא רק את עמדת התנאים , שתבעו להדגיש את עדיפות ההתנהגות המוסרית על ההתנהגות הריטואלית , אלא גם מגמות אנטי–כוהניות . בהפטרה של תפילת מנחה קוראים את כל ספר יונה , שיש בו הרהור עמוק על דרכי האל בעולמו וגם קישור רלוונטי אל צום , תפילה ותשובה . שתי תפילות הנאמרות ביום הכיפורים נודעות ביותר בקרב כלל היהודים : "כל נדרי" ו"נעילה . " "כל נדרי" נאמרת בליל יום הכיפורים , לפני תפילת ערבית , ותוכנה – ביטול נדרים שאדם נדר או יידור . מקורה של התפילה אינו ידוע , אך עדויות ראשונות על קיומה נמצאות בתקופת הגאונים , שרבים מהם , ובראשם עמרם גאון , ראש ישיבת סורא , התנגדו לה בחריפות " ) מנהג שטות היא . ( " במאה ה12– הוכנסו בה שינויים . את הביטוי "העבריינים" " ) על דעת המקום ועל דעת הקהל אנו מתירים להתפלל עם העבריינים ( " הכניס לתפילה במאה ה13– המהר"ם מרוטנבורג , אך התודעה העממית קושרת אותו בתופעת אנוסי ספרד ופורטוגל במאות ה15– וה . 16– בפולמוסים היהודיים–הנוצריים בימי הביניים הוטל אישום ביהודים שלנדריהם ולשבועותיהם אין ערך בשל הצהרת "כל נדרי , " והם השיבו כי "כל נדרי" בא לבטל רק נדרים שנדר אדם על עצמו , ולא נדרים שבין אדם לחברו . אף שמבחינת תוכנה וניסוחה אין לתפילת "כל נדרי" יתרון ערך כלשהו על תפילות אחרות , היא זכתה למעמד מיוחד בתודעת העם , ככל הנראה משום שהיא מעין הכרזת פתיחה ליום "הנורא והקדוש . " אין ספק שגם הניגון המיוחד שבו נאמרת התפילה העצים את מעמדה . הכינוי "נעילה" הוא קיצור הביטוי "נעילת שערים . " תפילה זו נאמרת עם סיומו של היום , סמוך לשקיעת החמה . תחילה כונתה כך כי נאמרה שעה שנעלו את שערי בית המקדש , אך לאחר החורבן כ 4 ונה לנעילת שערי השמים בעת חתימת גזר הדין . ליום הכיפורים אופייניים גם מנהגים עממיים לרוב המעידים , בין השאר , על מידת חשיבותו בחברה העממית היהודית . משהיה , בשלהי בית שני , ליום הקדוש ביותר בישראל , זכו גם אותם מנהגים הנראים לנו היום כזרים , אליליים , "דרכי האמורי , " ל"הכשר . " בין המנהגים האלה : כפרות – מסובבים תרנגול מסביב לראש ( זכר לגבר ונקבה לאישה ) ואומרים : "זה חליפתי , זה כפרתי , זה התרנגול ילך למיתה ואני אכנס ואלך לחיים טובים ארוכים ולשלום . " מנהג התרנגול לכפרות רווח בין עמים שונים ומקורו באמונה העממית כי ניתן להעביר מחלה , סבל או חטא מגוף אל גוף . זהו , אולי , התחליף ל"שעיר לעזאזל , " אשר שולח על ידי הכוהן הגדול למדבר כשהוא נושא על גבו את חטאי העם . לתרנגול , על פי אמונות קדומות , כוחות מאגיים , כי קריאתו מגרשת את החשכה , מניסה את המזיקים ומביאה את האור . גם לכרבולתו האדומה יוחסו כוחות מאגיים , ולכן ה"כפרות" הן מעין קורבן למזיקים – להטלת פחד עליהם ולפיוסם . מנהג זה היה מראשיתו שנוי במחלוקת : הרשב"א והרמב"ן יצאו נגדו ( הרמב"ם לא הזכירו כלל ) ור' יוסף קארו ( בעל שולחן ערוך ) הגדירו "מנהג שטות" ופסק פסיקה חד–משמעית שאין לקיימו . למרות זאת , בעיקר בגלל השפעה קבלית ותמיכה עממית , התקבל המנהג , אם כי גם כיום שומרי מצוות רבים , ובכללם רבנים , אינם מקיימים טקס זה . מלקות – בקהילות שונות היה נהוג , לאחר תפילת מנחה , להלקות . השמש היה מלקה ברצועה גדולה את בעלי הבתים המבוססים , שהיו כורעים על ערמת שחת בבית הכנסת , ארבעים מלקות חסר אחת . העניים לא זכו במלקות משום שלא עלה בידם לשלם לשמש .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help