sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:364

יום הכיפורים במדרג החשיבות , או במדרג הקדושה שבשיפוט הדתי , אין ספק שיום הכיפורים תפס ועדיין תופס את המקום הראשון . זה היה היום היחיד בשנה שבו נכנס הכוהן הגדול לקודש הקודשים . יש מחלוקת בין החוקרים בנוגע לשאלה מאיזו תקופה נהג יום הכיפורים וכן סביב השאלה האם לא השתנתה מהותו של החג , מיום של פולחני שמחה ליום צום ואבל . ואולם אין מחלוקת על שגם בפתח התקופה המודרנית , תקופת ההשכלה והנאורות , ובעקבותיהן תקופת החילון , שמר יום הכיפורים על בכורתו . מקורותיו של יום הכיפורים / עליזה שנהר יום הכיפורים , החל ביום העשירי בחודש תשרי , הוא החג המקשר בין ראש השנה וסוכות ( המרכזי שבחגי תשרי , ( ולכן יש הרואים בו הכנה לחג סוכות : טיהור המקדש והעם לקראת חג הסוכות , בדומה לטקסי הכפרה שהיו נפוצים במזרח הקדמון . גם בספרות האכדית רווחים טקסי פיוס האלים על ידי טיהורו של הרע והרחקתו , בבחינת "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם " ... כנאמר בספר ויקרא ( טז , ל . ( יום מיוחד זה ( שבו היה הכוהן הגדול נכנס לקודש הקודשים בבגדי בד , מעלה קורבן עולה ומתוודה , שעה שכל העם מתענה ונמנע מאכילה ומשתייה , מרחיצת הנאה , מסיכת הגוף בשמן , מנעילת סנדלי עור ומיחסי אישות ) מייצג "מעין מוות" או ויתור סמלי על הקיום הפיזי , כדי להבטיח תחייה מחודשת . יום הכיפורים , במובן הזה , הוא גם עצירה סמלית של הזמן , כי כפרת העוונות משיבה את הזמן לאחור , לשנה הקודמת . עם תקיעת השופר במוצאי יום הכיפורים מתחילה העונה החדשה והחברה מתירה לעצמה את השמחה ואת ההוללות האופייניות לחג הסוכות . יום הכיפורים נזכר ברשומות היהודיות העתיקות כמועד מכלל מועדי ישראל , ולכן ניתן לשער שהוא לא היה יום צער ואבל בלבד אלא גם יום טוב , כמסופר במשנה , במסכת תענית : " לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים , שבהן בנות ישראל יוצאות בכלי לבן שאולין [ ם , [ כדי שלא לבייש את מי שאין לו , ובנות ירושלים יוצאות וחולות [ מחוללות ] בכרמים . " האם ריקודי הבתולות היו ריקודים פולחניים שנערכו בימי הצום ועינוי הנפש ? ייתכן שבימי קדם היה יום הכיפורים יום של שמחה על טיהור המקדש , על טיהור אישי מן החטאים ואולי גם בשל התחושה שניתן לשלוט בגורל ולהשפיע על חתימת גזר הדין . על פי המקורות המקראיים , עיקרו של יום הכיפורים במקרא הוא "עינוי הנפש , " כתנאי לכפרת עוונות , ואיסור כל מלאכה . הקרקע בעפולה , בלט מספרם של יוצאי ערים גדולות ( ורשה , וינה , פראג , ( שרחשו בהן חיי תרבות ערים ביותר . חלק מהם כבר היו דור שני או אף שלישי למשפחות יהודיות משכילות וחילוניות . כך ניתן להבין את המתכונת הייחודית של החג בקיבוץ הזה – נשף פומבי לתושבי עפולה וסביבותיה , הופעת מקהלה ששרה קטעים של מנדלסון ואנגל , בצד שירי חלוצים , הצגת קטעים דרמתיים , ובהם משל צ'כוב ועוד . למעט מקרים יוצאים מן הכלל , מתכונת זו של חג קהילתי לא היתה אופיינית למושבות ולערים . תכניו הדתיים ומרכזיותו של בית הכנסת בדפוסו המסורתי של החג הניעו את הקהילות החילוניות שקמו בארץ בתקופת "היישוב" לציין את החג על הבסיס הבלבדי של היותו פתיחה לשנה היהודית . חשוב לזכור כי העולים בעליות הראשונות היו רובם רווקים ורווקות , שבאו מבתים מסורתיים שהתקשו להינתק מזיכרון החג במשפחתם ובקהילתם בארץ מוצאם . אבל בשנות ה30– וה40– של המאה ה20– כבר גדל בארץ דור חדש , שלא צמח במשפחות מסורתיות , ורקע גידולו היה חילוני במובהק . בשנת 1931 הופיעה חוברת הדרכה של "הנוער העובד" שבה נעשה ניסיון לכוון את מדריכי התנועה לצקת תכנים חדשים , חקלאיים בעיקרם , בחגים מסורתיים כפסח , שבועות וסוכות . ואולם בחוברת זו נפקד מקומם של ראש השנה ויום כיפור . היה זה , כדברי אניטה שפירא , "ביטוי לקושי של ההתמודדות עם מועדים אלה . ... בתקופת המדינה–בדרך נעדרו חגים אלה כליל מסדר היום של תנועת הפועלים . אופיים הדתי המובהק והקושי לתת להם הנמקה רציונלית מנעו את האפשרות להסב את תוכנם , תוך שמירת המסגרת המסורתית , כפי שנהגו לגבי חגים אחרים . " במרבית הקהילות השיתופיות ( קיבוצים , מושבים ) הלכו והתגבשו מאז ימי היישוב דפוסים קבועים של קבלות–חג מיוחדות לראש השנה . תהליכי ההפרטה , הפוקדים רבות מהקהילות האלה , גרמו במקרים רבים להעתקת מוקד החג מהקהילה אל המסגרת המשפחתית . במהלך השנים התגבש היחס החילוני לראש השנה כחג של התחדשות וחשבון נפש , המסכם את השנה שחלפה ופותח שנה חדשה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help