sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:363

ראש השנה לסוכות והושלם חיבורו של ראש השנה ליום הכיפורים . רק בימי מסעי הצלב נתקבל המנהג לכנות את ראש השנה ויום הכיפורים "ימים נוראים . " הרצון להשפיע על גורל האדם בא לידי ביטוי במסורת היהודית גם במלבושים , כגון בלבישת בגדים חדשים לשנה חדשה , או בגדי לבן הדומים לתכריכים ויכולים , על פי התפיסה המאגית , להניא את כוחות הרע מפגיעה באדם , שהרי הוא כבר משול למת . כך גם מנהג התשליך : הליכה אל מקור מים חיים , אמירת תפילה וניעור שולי הבגד שלוש פעמים , בכוונה להשליך את החטאים למים ולפתוח דף חדש בחיים . המנהג המאגי נזכר אמנם לראשונה בכתב במאה ה , 14– אך ייתכן כי הוא קשור באמונות העתיקות על בריאת העולם מתוך מאבק האל במים ובמפלצות הים . המאכלים שהיו יהודים אוכלים בראש השנה גם הם בעלי משמעויות סמליות , שהרי לפי האמונה העממית יש בכוחם של המאכלים להשפיע על גורל השנה כולה . לכן נמנעו מאכילת מאכלים שיש בהם חומץ וכן מאכלים מרים או חריפים והיו שמים סוכר בממלחה או ממתיקים בדבש , כדי להמתיק את הגורל ולבטא את המשאלה שהשנה הבאה תהיה שנה מתוקה . מכאן גם המנהג המזרח אירופי של אכילת "תפוח בדבש . " בקרב יהודי צפון אפריקה היה מקובל שאין שותים קפה בראש השנה בשל צבעו השחור . בקהילות המסורתיות נשמרו מנהגי החג במהלך הדורות האחרונים כמעט ללא שינוי . בתקופת ההשכלה , אף במקומות שבהם ניכרו בבירור תהליכי החילון , המשיכו רבים מבני הקהילה שחדלו להיות שומרי מצוות לפקוד את בית הכנסת בראש השנה וביום הכיפורים . כך נהגו גם רבים מהחלוצים החילוניים שבאו לארץ בעליות הראשונות . שונה היה המצב במסגרות קהילתיות , שבהן הורגש צורך בהקניית תוכן משותף לחברי הקהילה . הדבר בלט בייחוד בקיבוצים , שהתחבטו בשאלה איזה תוכן ייצקו בחג . ביומנים ובמכתבים של חברי קיבוצים בראשית שנות ה20– באו לידי ביטוי חיבוטי הנפש של החלוצים בסוגיית החגים המסורתיים . בספרו קרועים אנו מפנה מוטי זעירא את תשומת הלב לכך שביומנים האלה "ניתן לחוש את הדילמה שהיו נתונים בה רבים מהחלוצים : הכרעתם הרעיונית הביאה אותם אל הציונות ותנועת העבודה , והדבר היה כרוך בהינתקות מבית ההורים , מאורח החיים המסורתי ומתפיסת העולם הדתית ; אך זיכרונות ילדותם היו שזורים ללא הפרד בהווי החיים המסורתי בגולה . בבוא יום השבת והחג , ... פעלו עליהם הכוחות הללו בערבוביה . " בקיבוצים חיפשו תכנים חדשים לחגים . בחיפוש הזה היו הפתרונות קלים–יחסית בחגים שהיה בהם ממד חקלאי מובהק ( סוכות , פסח , שבועות . ( הקושי היה בהתאמת תכנים חדשים לחגים שאופיים נקשר בעיקר בעניינים שבאמונה הדתית . קריית–ענבים היתה הקבוצה הראשונה שפרצה נתיב חדש בציון ראש השנה בדרך שהיתה ברבות השנים לנחלתן של קהילות קיבוציות רבות . מאז שנת 1923 קבעו חברי הקבוצה את ראש השנה ליום האספה השנתית , ש"הוקדשה לבירורים יסודיים על דרכה של הקבוצה , מערכת היחסים הפנימיים בין החברים , וסימון יעדים לקבוצה לשנה הבאה . " בפתיחת האספה השנתית של קריית–ענבים בתרפ"ח ( 1927 ) נאמר : "אנו שהשתחררנו מהמסורת הדתית ... מילאנו את ראש–השנה בתוכן קבוצתי ... . חג חדש בשבילנו , בו אנו נותנים חשבון נפש לאלוהי המצפון הקבוצתי . " באופן דומה התייחסו לראש השנה בזרמים השונים בהתיישבות העובדת . כל קיבוץ היה בוחר לו מתכונת משלו כדי למלא בתוכן חדש את החג . לעתים השפיע על המתכונת החדשה מקום המוצא של החלוצים . בקיבוץ "השומר הצעיר ב "' ( לימים – קיבוץ משמר–העמק , ( שישב ערב עלייתו על איגרת-ברכה לראש השנה משנות ה20- של המאה ה . 20- מנהג משלוח ה"שנות טובות" בראש השנה התקבל גם בציבור החילוני והוא מדגיש גם את תחושת ההתחדשות והרצון לשיפור וגם את הרצון להשפיע על הגורל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help