sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:362

ראש השנה בארי צימרמן ועליזה שנהר ראש השנה היהודי חל , לפי הלוח העברי , בא' בתשרי . אמנם בצדו יש עוד "ראש שנה" אחד , "אזרחי , " החל ביום 1 בינואר . החיים הרגילים של רוב הציבור בישראל מתנהלים בדרך כלל לפי הלוח האזרחי , אבל לראש השנה נשמר עדיין מעמד מיוחד , לא רק בציבור הדתי , שלגביו הוא היום הראשון ל"ימים הנוראים , " ימי חשבון הנפש והכפרה על החטאים , כי אם גם בציבור החילוני . ראש השנה מסמן את ההתחדשות – סוף עונת החופשות והשיבה לעבודה , תחילתה של שנת הלימודים , ראשיתו של השינוי במזג האוויר , בשורת הגשם , התחדשות הטבע , הצמיחה , הלבלוב והפריחה . לרבים הוא יום של חשבון נפש והחלטה לפתוח "דף חדש" ולהיעשות לאדם אחר , טוב יותר . מנהג משלוח ה"שנות טובות , " שהתקבל גם הוא בציבור החילוני , מדגיש גם את תחושת ההתחדשות ואת רצון השיפור וגם את הרצון להשפיע על הגורל . מכל הבחינות האלה יש כאן מזיגה נאה של המשמעות הדתית של ראש השנה עם המשמעות הנפשית הפנימית שיש לו בשביל האדם היהודי החילוני . יש סברה כי מציאות דומה של קיום שני "ראשי שנה , " במסורת העתיקה , מקורה בזמנים קדומים . כמו בעריה של מסופוטמיה , גם בארץ נחוג ראש השנה פעמיים , באביב ובסתיו , בניסן ובתשרי , שבהם מתחוללים שינויים אקלימיים באזור ומתחלפות העונות החקלאיות . מחודש ניסן החלו למנות את החודשים ואת שלושת הרגלים ( פסח , שבועות וסוכות , ( וחודש תשרי נחשב לראשית השנה החקלאית , אשר לפי מקורות מאוחרים היה גם ראשית השנה לענייני שמיטה ויובל וממילא גם לעניינים מעשיים אחרים הכרוכים בחיי החברה הקדומה , כגון מניין שטרות . יש גורסים כי האביב היה חגם הקדמון של רועי הצאן , והסתיו – חגם של עובדי האדמה . מקובל היום , בין החוקרים , כי חג הסוכות בסתיו הוא שהיה ראוי לכינוי "ראש השנה" בשל מרכזיותו כחג טבע , חג האסיף , שנחוג "בצאת השנה , " לרגל תחילת השנה החדשה . אשר על כן יש לראות בא' בתשרי שלוחה משנית של החג העיקרי , חג הטבע , שנחוג בחמישה–עשר בתשרי , כמו כל חגי הטבע , בעת מלאות הירח . לפי סברה זו , טקסי ראש השנה ותכניה הועתקו רק לאחר תקופת המקרא מן החמישה–עשר בחודש לאחד בחודש . כך היה האחד בתשרי מעין "פתיחה" לחג המרכזי והגדול , חג האסיף , חג הסוכות . רק בתקופת הבית השני שונה שם החג ל"ראש השנה . " כיוון שמועדו נקבע באמצעות ראיית הלבנה בחידושה , וכדי שיהיה סיפק להודיע גם למקומות המרוחקים , הוא נחוג במשך יומיים . א' בתשרי מוגדר במקרא "יום תרועה" ( אם כי אינו מוגדר שם ראש השנה . ( התרועה מתפרשת כהכרזה על החג הקרב . יש גורסים כי יסודה בפולחן העממי – הכרזה פומבית על ניצחון האל על כוחות התהום והרשע והמלכתו המחודשת על העולם , ומכאן גם יכולת ההתחדשות של הטבע . "הכתרת האל , " שיסודותיה הפגאניים בולטים , טושטשה עם השנים , אך נשתמרה היטב במסורת , ואף שבה ונגלתה במסורת החז"לית , שלפיה תרועת השופר מסמלת את מלכות ה , ' העולה בראש השנה על כיסאו לשפוט את העולם . רק לאחר חורבן הבית השני וביטול הקורבנות עומעם הקשר העתיק שבין סוכות לראש השנה . החג החל להיתפס כיום הראשון של השנה החדשה , כי "בתשרי נברא העולם . " מיום של שמחה נעשה החג ליום הדין , כי "הכל נידונין בראש השנה וגזר דינו נחתם ביום הכיפורים . " כך הסתיימה ההפרדה בין א' בתשרי מוזכר במקרא כ"יום תרועה . " יש גורסים כי יסודה של זו בפולחן העממי – הכרזה על ניצחון האל על כוחות התהום והרשע ועל יכולת ההתחדשות של הטבע . בתמונה : תקיעה בשופר בכותל המערבי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help