sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:360

לוח השנה : החגים והמועדים הלאמתם וחילונם של חגים עתיקים ויצירת חגים חדשים – מבוא שלושה כינויים עבריים כלליים לאותה יחידת זמן המובדלת מאחיותיה להיות מסגרת חד–שנתית קבועה להתנהגויות סמליות . שניים – "חג" ו"מועד" – שמות מקראיים הם , והנותר , "יום טוב , " הוא שם תלמודי . חגים הם תמיד מרכיב בולט בחייה ובתרבותה של כל חברה אנושית והם ממלאים תפקיד חשוב בתפיסת מושג הזמן של בני האדם . החגים יוצרים את פסקי הזמן החוזרים על עצמם בין "הימים הרגילים , " "ימי החול . " חוקרי תרבות רבים קושרים את התהוות החגים הראשונים במפגש שבין הצורך לתת פשר לכוחות הטבע ובין הצורך לתת משמעות למחזוריות הטבעית של השמש ( יומית , ( של הירח ( חודשית ) ושל עונות השנה המתחלפות . לפיכך , במרבית התרבויות חגי הטבע הראשונים קשורים בחילופי עונות השנה ובהשתנות אורכם של היום ושל הלילה . כך , למשל , בתרבויות רבות , במחצית השנייה של חודש דצמבר , בימים שבהם מגיע הלילה לשיא אורכו , יש "חגי אור" שנועדו לסייע ב"גירוש כוחות החושך . " בתרבויות רבות ניכסה הדת המאורגנת את חגי הטבע ואת חגי מעבר העונות ונתנה להם את תכניה . על אלה הוסיפה חגים הבאים לבטא את דבקותו של היחיד בציוויי הדת . למעשה , בתקופות ארוכות בתרבותם של עמים רבים – ובייחוד בזו של העם היהודי , שזהותו היתה דבוקה תקופה ארוכה כמעט לבלי הפרד בזהותו הדתית – נראה התוכן הדתי בתקופות מסוימות כתוכנו הבלבדי כמעט של החג . כבר בימי קדם נוצרו בתרבויות השונות חגים שניתן לכנותם חגים היסטוריים , בדרך כלל לציון ניצחון צבאי חשוב . לעתים נוסף לחג כזה נופך דתי בדמות תפילת הודיה לאל ( או לאלים ) על שהעניק את הניצחון לחוגגים . חג החנוכה גם הוא דוגמה לחג על ניצחון צבאי שניתנה לו גם משמעות דתית . בעת החדשה נוספו חגים בעלי אופי מדיני–היסטורי ( כגון חגי עצמאות ושחרור של עמים ) או חברתי–היסטורי ( כגון אחד במאי , ( או חגים ששילבו את השניים 14 ) ביולי , חג המהפכה הצרפתית ; 7 בנובמבר , חג המהפכה הבולשביקית הרוסית . ( תהליכי המודרניזציה והחילון הביאו בעמים רבים בין השאר לא רק לשינוי תרבות החיים של ההווה , כי אם גם לגיבוש גישות חדשות כלפי העבר , ובכלל זה כלפי החגים המסורתיים , מתוך רצון למלא את התרבות בתכנים מודרניים המבטאים את החיים העכשוויים . תהליכים אלה לא פסחו על האופן שבו חוגגים את החגים בעם היהודי . בשנים שבהן היתה הזהות בין העם היהודי ובין הדת היהודית מ 7 I ית , הודגש מאוד התוכן להגביל את השוק החופשי , לרבות את חופש ההתקשרות של הפרט , משיקולים של צדק או תקנת הציבור . זוהי טענה מוסרית העשויה להצדיק הגבלה על חירות הפרט לקנות איבר להשתלה או ביצית להפריה , וגם על התערבות בפעילות של גורמים פרטיים בתחום הבריאות . לקריאה נוספת : אלמוג שולמית , ובן–זאב אבינעם ( עורכים . ( הריון מסוג אחר – עיון רב–תחומי בהפריה חוץ–גופית . ( הוצאת הקיבוץ המאוחד , . ( 1996 גראור , דן ומינה . איאוגניקה : השבחת האיכות התורשתית של האדם ( משרד הביטחון הוצאה לאור , . ( 1992 הד , דוד . אתיקה ורפואה ( משרד הביטחון הוצאה לאור , . ( 1990 כהן–אלמגור , רפאל ( עורך . ( דילמות באתיקה רפואית ( מכון ון ליר בירושלים והוצאת הקיבוץ המאוחד , . ( 2002 שטיינברג , אברהם . אנציקלופדיה הלכתית–רפואית ( מכון שלזינגר , ירושלים , . ( 1996 שלו , כרמל . בריאות , משפט וזכויות האדם ( הוצאת רמות , אוניברסיטת תל–אביב , . ( 2003 שפירא , עמוס . "הסכמה מדעת לטיפול רפואי – הדין המצוי והרצוי , " עיוני משפט , יד ( תשמ"ט . ( Publishing Company , New York , 1959 ) . Jakobovits , Immanuel . Jewish Medical Ethics ( Bloch 1995 ) . Human Experimentation ( Oxford University Press , Doctors and the Nuremberg Code – Human Rights in Annas , George J . and Grodin , Michael A . The Nazi

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help