sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:359

דמוקרטית , כך טענו המסנגרים על האיסור הזמני של השיבוט , צריך להציג טעמים כבדי משקל כדי להצדיק הגבלות על חופש המדע והמחקר המדעי , מצד אחד , ועל חירות ההולדה והזכות להורות , מצד אחר . על פי הגישה הזאת , המדינה הדמוקרטיתהיהודית היא בעלת עמדה מוסרית ייחודית ואיננה מוצאת פסול עקרוני בשיבוט אדם . הסיבה היחידה לאסור אותו היום היא שהמחקר בבעלי חיים מראה שהשיטה איננה יעילה ואיננה בטוחה כשיטת הולדה . לכשיתגברו על סיכונים אלה , לא תהיה סיבה טובה לאסור את השיבוט . המתירנות הזאת נתפסת כיתרון שיאפשר לישראל להיות חלוצה במחקר בתחום הזה של הביוטכנולוגיה , כפי שהיתה בתחום של ההפריה החוץ–גופית , על כל המשמעויות הכלכליות המשתמעות מכך . מובן שלאפשרות השיבוט יש השלכות כלל אנושיות . בין המקטרגים מכל הצדדים יש המזהירים כי היכולת לשבט אדם תשמש מצע טכנולוגי להשבחה גנטית של יצורי אנוש על ידי שינויים גנטיים בתאי רבייה . החשש הוא מפני יצירת שני מינים אנושיים – בעלי היכולת שיאריכו ימים בבריאות טובה עד גיל מופלג בעזרתה של רפואת בוטיק גנטית , ועניי העולם שתוחלת החיים שלהם תהיה כמו זו שלפני מאה שנה . מעבר לבעיית הצדק החברתי של רפואה לעשירים ורפואה לעניים , קיים חשש עמוק עוד יותר לעצם השלמות של המין האנושי . השקפה זו זורעת אור על ההתנגדות לשיבוט המבוססת על הפגיעה בכבוד האדם , ובו בזמן מעלה שאלות של צדק גלובלי . ההצהרה האוניברסלית בדבר הגנום האנושי וזכויות האדם קובעת כי היישומים של מחקר בגנום האנושי צריכים להקל סבל ולשפר את הבריאות , לא רק של יחידים , אלא של האנושות כולה . אלא שנראה שהיישומים של המחקר בשיבוט גנטי למטרות רבייה יועילו לאנשים ספורים , ולא יקדמו במידה ניכרת את בריאות הציבור . צדק חברתי בעולם גלובלי ערך מרכזי בשיח האתי–המשפטי סביב שאלות החיים והמוות המוצגות כאן הוא הערך של חירות הפרט . עם זאת הדברים עולים בתוך הקשר כלכלי–חברתי , שיש היבטים ערכיים הנגזרים מעקרון הצדק . ה 9 דמה הרפואית הביאה לעלייה ניכרת בתוחלת החיים , אך גם לבעיות בריאות חדשות הנוגעות להזדקנות ולמחלות הזקנה . אבל העלויות הגבוהות של הטכנולוגיות החדשות מציבות גבולות לזכות האדם לבריאות . האילוצים הכלכליים מגבילים את יכולת הפרט והחברה לתת מענה לכל צורכי הבריאות , ומעוררים דילמות קשות בנוגע לצדק בחלוקה של משאבים מוגבלים . הדברים באים לידי ביטוי בישראל בתחום של קביעת עדיפויות בעדכון הסל הבסיסי של ביטוח הבריאות הממלכתי . לדוגמה , האם יש להקצות משאבים להכללה של תרופה חדשה המאריכה חיים של חולי סרטן , או האם חשוב יותר להוסיף משאבים לטיפול סיעודי בזקנים ? אלו הן שאלות ערכיות מובהקות של צדק חברתי . בדומה לכך , פערים כלכליים–חברתיים בין קבוצות אוכלוסייה , הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית , המשתקפים גם בפערים במצבי בריאות , מעלים שאלות יסוד של צדק חברתי הנוגעות לשוויון בנגישות של שירותי הבריאות ולערכים של סולידריות חברתית , עזרה הדדית ודאגה לחלש . כל השאלות הללו מחריפות על רקע ערעור יסודותיה של מדינת הרווחה והתגברות מגמות ההפרטה , ובכלל זה הפרטת שירותי הבריאות ( חלקה של ההוצאה הפרטית מכלל ההוצאה הלאומית לבריאות עלה מ 24 % – בשנת 1997 ל 30 % – בשנת . 2004 יחד עם כך עלתה הוצאת משקי הבית לבריאות מ 3 . 8 % – מכלל ההוצאה המשפחתית בשנת 1997 ל 5 . 0 % – בשנת . ( 2004 עלותן של תרופות חדשות היא גורם מרכזי בהתייקרות שירותי הבריאות בעולם כולו . תעשיית התרופות מתנהלת בשוק הפרטי , והיא מ'נעת באינטרס של עשיית רווח כלכלי , להבדיל מאינטרס של קידום בריאות הציבור . גם המחקר והפיתוח הפרמצאוטי מכוונים לצרכנים בעלי יכולת קנייה , להבדיל מצרכים בסיסיים של בריאות . כך , למשל , משקיעה התעשייה בפיתוח תכשירים כמו הוויאגרה או במחקר "אנטיאייג'ינג , " ולא במניעה של מחלות טרופיות כגון המלריה , הגורמת למותם של מאות אלפי אנשים וילדים בעולם בכל שנה , ובטיפול בהן . ראוי לציין , בהקשר הזה , כי אחת מזכויות האדם המוגנות במשפט הבינלאומי , יחד עם הזכות לבריאות , היא הזכות ליהנות מיתרונות ה 9 דמה המדעית ושימושיה . זכויות אדם אלה הן אוניברסליות . נוכח מגמות נרחבות של הפרטה ומסחור של שירותי הבריאות , כאשר הרפואה הופכת לעתים מייעוד לעסק , ניתן לטעון כי עשוי להיות צידוק מוסרי ערך מרכזי בשיח האתי-המשפטי בבעיות רפואיות הוא הערך של חירות הפרט , ובכלל זה של זכות האישה על גופה . בתמונה : הפגנת נשים ( 1979 ) נגד חוק ההפלות שהחמיר את הקריטריונים לביצוע הפסקה מלאכותית של הריונות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help