sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:358

בהקשר הזה ראוי גם להזכיר את עניין תרומות הביציות במסגרת טיפולי הפריה חוץ–גופית . ישראל בולטת בעולם בשיעור ההפריות האלה , המתבצעות בה בכל שנה , בנגישות הטיפולים גם למי שאינם נשואים , ובהיקף המימון הציבורי שנותן ביטוח הבריאות הממלכתי . יחד עם זאת , שאלות הלכתיות בדבר הספק–ממזרות של ילדים שנולדים מהפריה רפואית , בנסיבות מסוימות , מנעו עד היום חקיקה של הכנסת שתקבע את מעמדם החוקי של הילדים , והפרקטיקה הרפואית מוסדרת בחקיקת משנה של שר הבריאות . התקנות שהותקנו לעניין הזה אינן מתירות תרומת ביציות של נשים שהן עצמן אינן עוברות טיפולי פוריות , בגלל הסיכונים הכרוכים בכך . נטילת ביציות היא הליך רפואי פולשני הכרוך בטיפול הורמונלי אינטנסיבי ובהרדמה כללית , עם סיכונים נלווים , לרבות מוות . כמו כן התקנות אינן מתירות תשלום בעבור תרומת ביציות ממטופלות , בהתאם לנורמה המקובלת בעולם הרואה בכך מקרה פרטי של איסור הסחר באיברים . התוצאה היא מחסור חמור בביציות לטיפולי פוריות , וגם כאן הומצא פתרון של ייצוא הבעיה אל מחוץ לגבולות המדינה , מתוך ניצול פערים כלכליים גלובליים . נוצר מצב שבו רופאים ישראליים היו לשותפים בהקמה ובהפעלה של מרפאות בארצות אחרות , המציעות לבעלי היכולת תרומות ביציות מנשים הזקוקות לכסף . ולהבדיל מן הסחר הבין–ארצי בכליות , הדבר אף נעשה בחסות התקנות אשר תוקנו כדי לאפשר זאת באופן חוקי . שיבוט גנטי דוגמה נוספת לסוגיה אתית נכבדה שבה נוקטת ישראל עמדה שהיא שונה מהרבה מזו של אומות אחרות בעולם , במידה רבה בהשפעת הגישה ההלכתית , היא סוגיית שיבוט האדם . ( cloning human ) שיבוט הוא שיטה שבה מסירים גרעין מתוך ביצית ומחליפים אותו בגרעין של תא אחר , ולאחר מכן מגרים את הביצית להתחלק כאילו הופרתה בזרע . הכבשה דולי נולדה משיטה זו ב , 1997– והיא היתה זהה מבחינה גנטית לכבשה הבוגרת שממנה נלקח התא שגרעינו הושתל בביצית . מבחינה תיאורטית , ניתן להשתמש באותה שיטה כדי לשכפל ולהוליד בני אדם זהים , אם כי הדבר טרם נעשה . בעקבות לידתה של דולי מיהרו מדינות רבות לחוקק חוקים שאוסרים שיבוט אדם . גם ישראל חוקקה חוק כזה , בתחילת , 1999 כהוראת שעה שתוקפה לחמש שנים , והיא הוארכה לחמש שנים נוספות ב . 2004– בשנת 2001 יזמו צרפת וגרמניה בארגון האומות המאוחדות הצעה לאמץ אמנה בינלאומית שתאסור את שיבוט האדם . בדיונים שהתקיימו סביב ההצעה , התברר כי קיימת תמימות דעים בין אומות העולם שיש לאסור שיבוט למטרות רבייה . כך , למשל , קובעת ההצהרה האוניברסלית בדבר הגנום האנושי וזכויות האדם , משנת , 1997 שיש לאסור "פרקטיקות המנוגדות לכבוד האדם , כדוגמת שיבוט של אדם למטרות רבייה" . ( reproductive cloning of human beings ) בדומה לכך , קבעה תוספת לאמנה האירופית בדבר זכויות האדם וביורפואה , בשנת , 1998 כי יש לאסור כל התערבות שמטרתה ליצור אדם שהוא זהה מבחינה גנטית לאדם אחר . חילוקי דעות נותרו רק בנוגע למחקר בשיבוט כדי ליצור תאי גזע עובריים למטרות מחקר רפואי , שבו היישום הצפוי העיקרי הוא גידול של רקמות להשתלה . העובדה שבישראל נחקק האיסור על שיבוט האדם רק כהוראת שעה , כלומר באופן זמני , מורה על הסתייגות מאיסור החלטי של השימוש בטכנולוגיה זו . ההתנגדות העקרונית לשיבוט האדם כמה טעמים לה . ראשית , כפי שעולה מהמסמכים הבינלאומיים שצוטטו , השיבוט נחשב להתערבות הפוגעת בכבוד האדם . היטיב להסביר זאת יורגן הברמאס , איש ההגות הגרמני , במסתו "טיעון נגד שיבוט בני אדם : " "השליטה השרירותית על המערכת הגנטית של אדם אחר תכונן מערכת יחסים בין–אישית שטרם נודעה עד כה בין היוצר למיוצר , ... ובעיקרון לא ניתן לשנות [ ה ] ליחסים בין שווים . " שנית , יש השפעה פוליטית רבה להתנגדות הדתיתהנוצרית לכל מחקר בעוברי אנוש . וגם אלה שרואים את התועלת במחקר בעוברים שומרים על כלל אתי שיש להשתמש בעוברים קיימים ( כלומר , בביציות מופרות עודפות מטיפולי פוריות ) אבל אין ליצור מלכתחילה עוברים למטרות מחקר . שלישית , יש להביא בחשבון את הצורך במספר רב של ביציות גם למחקר וגם ליישומים עתידיים , והשאלה של מקור הביציות מעוררת סוגיות נכבדות בנוגע לכבוד האישה וחשש מפני ניצול נשים וסחר בביציות . כך , בתחילת , 2006 נתגלה כי חוקר מקוריאה , אשר הודיע בשנה הקודמת כי הצליח לשבט עוברים אנושיים , סילף נתונים של המחקר , לרבות נתונים על הביציות שבהן השתמש . ועדת חקירה מצאה כי נעשה שימוש ב 2 , 061– ביציות מ129– נשים , שחלק לא מבוטל מהן נזקקו לטיפול רפואי בעקבות התרומה . העמדה הרווחת בישראל בסוגיה הזאת היא שונה בתכלית השינוי . לפי הגישה ההלכתית שהוצגה בדיון הציבורי בישראל סביב חקיקת הכנסת , לרוב פוסקי ההלכה אין כל התנגדות עקרונית למחקר בעוברים אם אפשר להפיק מכך תועלת רפואית . נוסף על מצוות "פרו ורבו" ו"רפא ירפא" יש נורמות תרבותיות ישראליות שמעודדות ילודה ותומכות בפיתוח של שיטת הולדה חדשה כפתרון לבעיות פוריות או לצרכים רפואיים אחרים ( כגון במקרה של הולדת ילד שיהיה מתאים מבחינה גנטית לתרום מוח עצם לאח או אחות חולה . ( במדינה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help