sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:355

גרס שלא ניתן לקבוע בוודאות את זמן המוות המוחלט בטרם חלפו שלושה ימים לפחות ממועד הפטירה . קביעה זאת סתרה את עמדת ההלכה , האוסרת את הלנת המת ודורשת את קבורתו ביום פטירתו . בפולמוס הסוער , שארך כמה שנים , נטלו חלק , מצד אחד , רבני הדור ובראשם ר' יחזקאל לנדאו " ) הנודע ביהודה , ( " ומצד אחר , ראשי המשכילים , ובהם הרופא והפילוסוף מרקוס הרץ , יצחק אייכל , ממייסדי "חברת דורשי שפת עבר , " ויואל ברי"ל , מעורכי המאסף . מסכם חוקר ההשכלה והנאורות , שמואל פיינר : "עלתה כאן במלוא חריפותה השאלה האם האליטה הרבנית מסוגלת להתאים את הדת לעולם שבו התבונה , המדע וההומניזם מכתיבים את סדרי החברה ואת חיי האדם . " המחלוקת הסוערת והחריפה , מלווה בביטויי גנאי קיצוניים , הגיעה ל 9 צה ב , 1798– שעה שפרידריך וילהלם השלישי , מלך פרוסיה , פרסם צו שהפקיע את קביעת מועד המוות מידיהם של כוהני הדת והפקיד אותה בידיהם של הרופאים . דוגמה נוספת עניינה בסוגיה שעדיין לא ירדה מסדר היום הציבורי : נתיחת המת . פוסקי הלכה מנמקים את עמדתם , השוללת בדרך כלל את נתיחת המת , בשמירה על כבודו , והיא מתירה אותה רק מטעם של פיקוח נפש ( כאשר ניתוח כזה עשוי להציל חולה אחר שבאותה שעה עצמה נמצא בסכנת חיים . ( הגישה הזאת עמדה בסתירה חריפה לגישת מדע הרפואה , שלפיה ניתוחי מתים הם צורך בסיסי וחיוני מבחינת התפתחות מדע הרפואה ואין להעלות על הדעת לימודי אנטומיה ללא נתיחת מתים . אחד מחשובי הפוסקים במאה ה , 19– החת"ם סופר , הגדיל לעשות בפולמוס נגד נתיחת מתים וטען כי סטודנט יהודי לרפואה , שנועד לרפא חולים יהודיים , אין לו מה ללמוד מניתוחי גופות של נוצרים בבית ספר לרפואה , משום שהללו הם "אוכלי שקצים ורמשים , " ולא ניתן ללמוד מהם על הטיפול בגופם של יהודים , שאינם אוכלי שקצים . 5 ההתנגדות החריפה לנתיחת מתים מצד האורתודוקסיה יצרה מכשולים לא מבוטלים על דרך ההתקדמות של יהודים בשדה הרפואה והמחקר המדעי . בפולין , במחצית השנייה של שנות ה , 30– הציבה עמדת הרבנים בסוגיה הזאת את הסטודנטים היהודיים בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ורשה במצב בלתי אפשרי : כאשר גברו הלכי הרוח האנטישמיים , הודיעו שלטונות האוניברסיטה של ורשה כי הקהילה הנוצרית תספק גוויות לניתוחי הסטודנטים לרפואה הנוצריים , והקהילה היהודית תספק גוויות לסטודנטים היהודיים . משמעות ההחלטה היתה ברורה : לנוכח סירובם המוחלט של הרבנים להתיר נתיחת מתים לא יכלו סטודנטים יהודיים להשלים את לימודי האנטומיה שלהם וממילא היה עליהם לנטוש את האוניברסיטה . רק באמצעות שיחוד ובדרכי הערמה הצליחו מנהיגי הסטודנטים היהודיים לעקוף את המכשול . ספק אם ניתן להמשיך כך יותר משנתיים–שלוש , ורק פרוץ המלחמה ב1939– שם קץ טראגי לפרשה . תהליכי המודרניזציה והחילון יצרו בתחום הזה שתי מגמות סותרות : מצד אחד 5 , הם גרמו להתקפדות ולהקצנה בחלקים ניכרים של הממסד הרבני , בעיקר באגפיו החרדיים , ומן הצד האחר – הם גרמו לחלקים אחרים ביהדות הרבנית לחפש דרכים ליישוב הרמוני יותר של המתח שבין ההלכה למדע הרפואה , בדרך כלל על ידי פרשנות חדשה וגמישה יותר להלכות הרלוונטיות . היום ניכרת בקרב רבים מדוברי ההלכה בישראל פתיחות לחידושים רפואיים , והגישה החיובית הזאת מתבססת על עקרונות הלכתיים ומצוות דתיות . כך , למשל , מוגדרת קדושת החיים ערך עליון , ומולידה מצוות שונות הנוגעות לפיקוח נפש . המצווה "רפא ירפא" חוברת לתפיסה יסודית של מעשה הבריאה , שעל פיה האדם נועד לשפר עולם לא מושלם , ו"אפילו אדם צריך תיקון . " בענייני הולדה המצווה של "פרו ורבו" היא עיקרון מנחה . אפילו היחס אל המחקר בעוברי אנוש הוא יחס תומך , בגלל התועלות הרפואיות האפשריות . שלא כגישה הנוצרית–הקתולית , הרואה ברגע ההתעברות של הביצית והזרע את תחילת קיומו של האדם ומתנגדת להתערבות אנושית במשפט הטבע האלוהי , מתייחסים פוסקי הלכה אל העובר בראשית התפתחותו כאל " מיא בעלמא" " ) מים בעולם , " כלומר אפילו בגדר עובר איננו , ( ועד שלא נולד אין לעובר מעמד שווה ערך למעמד האדם . לכך יש השפעה גם על הפסקות היריון , כי כאשר היריון מסכן את חיי האם מותר להפסיקו גם בשלבים המאוחרים ביותר , מפני ש"חייה קודמים לחייו . " המשפט הישראלי הוא משפט חילוני שכלליו נקבעים בחוקי עצרת מחאה נגד נתיחת מתים בישראל . ( 1979 ) התנגדות לניתוח גוויות מתים למטרות לימוד יצרה מכשולים על דרך התקדמותו של מדע הרפואה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help