sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:353

משפט , אתיקה , דת ורפואה בישראל כרמל שלו המאה ה20– היתה תקופה של 9 דמה טכנולוגית אדירה במדעי הרפואה , קדמה שהביאה עמה דילמות מוסריות רבות הנוגעות לחיים ומוות . הידע על גוף האדם ויכולת ההתערבות הטיפולית העלו חששות מפני ההיבריס של " לשחק את האלוהים , " מצד אחד , והציבו שאלות בדבר כבוד האדם , מצד אחר . התבוננות בהתייחסות לסוגיות האלה בארצות שונות מלמדת כי היא תלוית תרבות ומושפעת מאמונתם של הנוגעים בדבר ומהשקפת עולמם . בישראל מושפעת ההתמודדות עם הדילמות הללו במידה רבה מן המחלוקת בין הגישות הדתיות לגישות החילוניות . התפתחות הנורמות המשפטיות בישראל מורה על מתח בין היותה דמוקרטיה שהמערכת החוקתית שלה מבוססת על עקרונות הומניסטיים וליברליים , לבין המחויבות החוקתית להבטיח את אופייה של המדינה כמדינה יהודית ( אף שיש מחלוקת בדבר משמעותה של הגדרה זו . ( בזירה הזאת של האתיקה והמוסר של הרפואה יש אמביוולנטיות מיוחדת בין דתיים לחילונים , כי בצד ניגודי הגישות יש גם השפעות הדדיות : חיי החילונים מושפעים מהחלטות ממלכתיות הנגזרות מכוחן הפוליטי של מפלגות דתיות וחרדיות , ומהשפעת רבנים בקביעת מדיניות ממשלתית ; ואילו הציבור הדתי מושפע ללא ספק ממה שקורה בציבור החילוני . יתרה מזאת , לעתים העמדות הרבניות הן מתירניות יותר מן העמדות ההומניסטיות . עקב כך יש לישראל ( בעיני ישראלים ולא ישראלים כאחד ) דימוי סתירתי : מצד אחד , מדינה הנתונה להשפעות רבניות מגבילות ( למשל , בנוגע לטיפול בחולה הנוטה למות , ( ומן הצד האחר – מדינה הנתפסת כמתירנית ביותר ( למשל , בנוגע להולדה רפואית ושיבוט . ([ cloning ] שאלות של חיים ומוות הסוגיות הערכיות העומדות על הפרק קשות , והן נוגעות למישורים האינטימיים ביותר של חיי הפרט . בתחילת החיים עולות שאלות בנוגע לשליטה של הפרט על כושר הרבייה , למן הפסקות היריון והפריה חוץ–גופית ועד סוגיית השיבוט הגנטי . ( cloning ) טכנולוגיות אלו מעוררות שאלות משפטיות ודילמות אתיות בנוגע למעמד העובר , להגדרת ההורות ולחירות ההולדה . למשל , האם ובאילו תנאים מותר להשמיד ביציות מופרות ? אם הושתלו כמה ביציות ונוצר היריון מרובה עוברים , האם נכון לדלל עוברים , ואם כן – איזה מהם ? ובמקרה של תרומות זרע ותרומות ביצית : מי הוא האב ומי היא האם , ומהו המעמד ההלכתי של היילוד מבחינת דיני הממזרות ואיסורי העריות ? כיצד לנהוג אם נתגלעו חילוקי דעות בין בני זוג ? האם או מתי להשתיל ביציות מופרות שהוקפאו ? באילו תנאים מותר לערוך הסכם לנשיאת עוברים ( פונדקאות ?( שאלות אלו ועוד רבות כמותן מורות על המורכבות של הדיון בנושאים הנוגעים לתחילת החיים . אבל גם בסוף החיים מתעוררות שאלות קשות . כיצד יש לנהוג כלפי החולה הנוטה למות ? ומהם הכללים בנוגע למותר ולאס'ר בנטילת איברים מנפטרים לצורך השתלה והצלת חיים של הזולת ? בקצה זה של ציר החיים שיטות חדשניות לשימור החיים מעוררות דילמות קשות בנוגע לקדושת החיים , הגדרת המוות , כבוד המת ורצונותיהם של הנפטר והאנשים הקרובים לו . עניינים אלה נוגעים כולם לערכי היסוד החוקתיים של מדינת ישראל בהגדרתה כמדינה יהודית דמוקרטית . ערכים של צדק , שוויון וחירות הם ערכי היסוד של הדמוקרטיה , המושתתת על ההכרה הבסיסית בכבוד האדם . ערכי זכויות האדם באים לידי ביטוי מובהק במגילת העצמאות של מדינת ישראל . ראוי לזכור שקיים קשר היסטורי בין מערכת הערכים הזאת לבין הגורל של העם היהודי במאה ה . 20– בשנת 1948 התקבלה , על רקע לקחי השואה היהודית , ה"הכרזה לכל באי עולם" בדבר זכויות האדם . "הזלזול בזכויות האדם וביזוין הבשילו מעשים פראיים שפגעו קשה במצפונה של האנושות " , נאמר במבוא של הכרזה זו , שבאה להגן על האדם מפני עריצות ודיכוי . יתרה מזאת , הזוועות שעשו רופאים נאצים בניסויים בבני אדם הולידו , בין היתר , את הקוד של נירנברג , שקבע לראשונה עקרונות אתיים בנוגע לרפואה , היונקים מן המוסר ההומניסטי ומקובלים על כל העולם . הלקחים מן הפשעים שבוצעו כדי לשפר את הגזע הארי מהבהבים גם כאותות אזהרה בשיח האתי העכשווי על השבחה גנטית . יחד עם כך התחולל במחצית השנייה של המאה ה20– שינוי ביחסים שבין רופאים לחולים . הרופא לא נתפס עוד כיודע כול ובעל כוח מעין–מאגי לרפא את החולה , אלא כבן אנוש היכול גם לטעות . השינוי הזה בא לידי ביטוי גם במשפט . עם התרבותן של תביעות נזיקין בגין רשלנות רפואית נקבעה מסגרת נורמטיבית לאחריות המקצועית של רופאים . כמו כן נדרשו בתי המשפט להגן על זכויות החולים כלפי המטפלים בהם , והעיקרון של האוטונומיה של החולה החליף את הפטרנליזם שהיה מקובל ביחסי רופא–חולה . סמכות הרופא לקבל החלטות עצמאיות על פי מיטב שיפוטו בנוגע לטובת החולה נשמטה , ובמקומה קנתה לה אחיזה תפיסה של שותפות בקבלת החלטות . על הרופא הוחלה חובה להעביר לחולה מידע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help