sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:352

ממלחמות ישראל שבה לא צבא היה האויב העיקרי , אלא ארגון שפעל בשיטות של לוחמת גרילה וטרור . לוחמה שכזו מניחה לפתחו של צבא דילמות מוסריות חדשות שבהן לא התנסה קודם לכן ובוחנת את מחויבותו לאידיאלים של מוסר המלחמה שבהם דבק בעבר . יותר מכול מעצימה הלחימה בארגונים כדוגמת אש"ף את המחיר הכרוך בשמירה על עקרון היסוד של צדקת הלחימה : הימנעות מפגיעה בחפים מפשע . בעניין זה מביע יובל עמדה עקרונית כלהלן : "ודאי , האויב פעל מתוך שטח אזרחי ובתוכו , קצת מפני שזה היה מקומו הטבעי , כמיליציה עממית פלסטינית , וקצת מפני שהשתמש בכך לתחבולה אסטרטגית , להוסיף לעצמו הגנה או חסינות ... אבל הכתם המוסרי שדבר זה מטיל על אש"ף אינו מצדיק בשום פנים ואופן , שישראל תכתים גם את עצמה בהרג אזרחים שלא חטאו . אפשר לשאול : האם פירוש הדבר שידינו כבולות , והאסטרטגיה של אש"ף הצליחה ? התשובה היא : אמנם כן , ובדיוק כך . יש מחיר למוסריות ומבחנה היא הנכונות לשלם אותו . " דברים אלה רלוונטיים גם לוויכוח ולדילמות שנתעוררו בעשורים שלאחר מלחמת לבנון . מאז האינתיפאדה השנייה תופס המאבק בטרור , שיש הקוראים לו מלחמה , את מרכז סדר היום הביטחוני בישראל . בכמה חוגים קובעים מתפתח מוסר לחימה חדש – טיעונים השואבים את כוחם משחיתותם המוסרית של ארגוני טרור ונזקקים באופן חופשי למדי לתורת כפל התוצאות להצדקת פגיעה באזרחים חפים מפשע המיטיבה עם מטרות הלחימה . במסמך , הנראה כהתוויית קווי המתאר לתורת מוסר מלחמה חדשה , משרטטים האלוף עמוס ידלין והפרופסור אסא כשר את כלליה של "לחימה מוסרית בטרור . " בניגוד לדבריו של ירמיהו יובל שצוטטו לעיל , מעבירים ידלין וכשר את האחריות המוסרית לפגיעה באזרחים אל הצד שכנגד . לדבריהם , "בלוחמה הנוכחית , האויב פועל בכוונה תחילה מתוך סביבה מעורבת , גם מפני שלפעמים היא אכן נותנת לו הגנה מפנינו , וגם מפני שכל פגיעה שלנו בסביבה האנושית שלו משרתת את מטרותיו . בעשותו כן , האויב מתנהג באופן הנוגד בעליל הן את המוסר והן את המשפט הבינלאומי . לפיכך , הוא נושא באחריות המוסרית לכל פגיעה שלנו בסביבה האנושית של מוקד טרור , שחובתנו , כאמור , להתגונן מפני הסכנה הנשקפת לנו ממנו . " נוכל להתרשם מניגוד העמדות אם נשוב לדבריו של ירמיהו יובל , הכותב כי "להתייחס אל אזרחים חפים מפשע אלה , 'שכניו של הרשע , ' כפי שעשינו , פירושו להתייחס אליהם לא כאל בני אדם אלא כאל מין חפץ – תוואי נוף , בניין , תעלה , עץ ואבן . " "מי שנוהג כך " , מוסיף יובל , "אפילו לא התכוון לפגוע באזרחים ככאלה – ודווקא מפני שהתעלם מהם כגורם מוסרי , וראה בהם רק חפץ נלווה – מסלף את אנושיותו שלו בכך שהוא שולל את שלהם . " אמנם , שלא כפלישה ללבנון בשנת – 1982 שבה חדר כוח צבאי אדיר למחנות – מעמדת יובל לא נובעת בהכרח שלילה של פעולה לסיכול פיגוע טרוריסטי נקודתי העומד להתרחש , מתוך סיכון מינימלי של חפים מפשע ( שאלה שנעשתה לאחרונה מרכזית . ( אבל עמדתו דורשת לקיים את עצם ההבחנה בין אזרחים ללוחמים ואת הנורמות והמ'דע'ת הכרוכות בה . לעומת זאת , לפי כשר וידלין , מוסר המלחמה , כפי שהתעצב למן ימיו הראשונים של היישוב , בהשפעת הניסיון היהודי בגלות , ולאור עקרונותיה של תורת המלחמה הצודקת , אינו יכול לשרת עוד את "הפעילות המבצעית" ועל כן יש לזונחו . " הבחנות שהורגלנו בהן " , הם כותבים , "כגון ההבחנה בין לוחמים לאזרחים שאינם מעורבים בלוחמה , אמורות להתעדכן או להיות מוחלפות בהבחנות אחרות , ההולמות את תנאי העימות מן הסוג הנוכחי . " התפיסות האלה נתונות בראשיתן ואין לדעת כיצד יתפתחו , אילו מעשים יוצדקו לאורן , ואילו תגובות יבואו בעקבותיהן . לקריאה נוספת : גורני , יוסף , השאלה הערבית והבעיה היהודית : זרמים מדינייםאידיאולוגיים בציונות ביחסם אל הישות הערבית בארץ–ישראל בשנים , 1948-1882 ת"א : עם עובד , . 1985 ס . יזהר , סיפור חרבת חזעה , השבוי , מרחביה : הוצאת הקיבוץ הארצי , . 1949 הרכבי יהושפט , מלחמה ואסטרטגיה , ת"א : מערכות , 1990 [ פרק ד : ' " האילוץ המוסרי במלחמה . [ " וולצר , מייקל , מלחמות צודקות ולא צודקות , תל–אביב : הוצאת עםעובד , . 1984 כשר , אסא , אתיקה צבאית , משרד הביטחון , . 1996 לוז , אהוד , מאבק בנחל יבוק : עוצמה , מוסר וזהות יהודית , ירושלים : מאגנס , . 1998 מנוחין , ישי ( עורך , ( על דמוקרטיה וציות , יש גבול , תש"ן . שפירא , אניטה , חרב היונה , תל–אביב : הוצאת עם–עובד , . 1992 Religious and Secular Perspectives , Princeton Terry Nardin ( ed . ) , The Ethics of War and Peace : . University press , 1996

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help