sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:351

מהישראלים כי לא רק ההנהגה הפוליטית של ישראל הוחלפה באחרת , כי אם גם פניה המוסריים . בגין התבטא אז בזכות " מלחמת ברירה" ובכך התריס כנגד כל מסורת מוסר המלחמה הישראלי . מלחמת לבנון , חשו רבים , היתה המלחמה הראשונה שבה לא עצם קיומה של מדינת ישראל עמד על הפרק , אלא מהלכים פוליטיים ואינטרסים שנויים במחלוקת . עמוס עוז , דוברו המובהק והרהוט של השמאל הישראלי , התקומם נגד " התועבה שבמלחמה הזאת , " שלא נכפתה עלינו ולא באה לקדם סכנת קיום , אלא "להפיק תועלת" או "לנצל שעת כושר . " "לא כך היה במלחמות קודמות " , קבל עוז , "גם לא באלה השנויות בכל מיני מחלוקות " . בעיניו , ההתחבטות המוסרית שעטפה תמיד את השימוש בכוח הודחה מכיסאה לטובת שעטה כוחנית שאף אינה מתיימרת למצוא לה אצטלה מוסרית ; ה"מהפכה" שחוללה מלחמת לבנון התבטאה , לדידו של עוז , לא במעשי נבלה שלא בוצעו קודם לכן , אלא בהפיכתם של מעשים כאלה לנורמה . אין ספק שגם אם היו נורמות הלחימה בעבר שונות מכפי שחשב עמוס עוז , היתה מלחמת לבנון הפעם הראשונה שעורערו יסודות מוסר המלחמה הישראלי במוצהר . מהפכה זו ביחס למוסר המלחמה עוררה הוגים ישראליים להגות מחדש בתחום שדומה היה שתכניו העיקריים התעצבו כבר בימי היישוב וקפאו על שמריהם מאז . אפשר שלא מסקנות חדשות נדרשו , כי אם רענון של ההצדקות ועמידה מחדש על כוחה של המלחמה הצודקת . משבר מלחמת לבנון הביא את ירמיהו יובל להדגיש כי "המלחמה היא שבר בתוך התרבות , ולא שבר של התרבות עצמה . " על אף היותה התפרצות אלימה , טען יובל , אין במלחמה משום חזרה לחייתיות שלוחת רסן . התרבות האנושית מכילה את אפשרות המלחמה , ועל כן מעמידה נורמות התנהגות גם למצב קיצוני שכזה ; בשומרם על נורמות אלו , שומרים הלוחמים על אנושיותם גם בלב התופת . מתוקף היותה של המלחמה שבר שכזה בתוך תרבותנו , אך לא שבר של תרבותנו עצמה , "משתמע הבדל מכריע בין אדם לחיה ובין תרבות לברבריזם : לא הכול מותר גם כשיורים התותחים . יתר על כן : לא בכל מצב ולא לשם כל מטרה מותר להפעיל את התותחים . מלחמה , כפעולה אנושית , זקוקה להצדקה – גם כשלעצמה , וגם כדי שתיחשב מוצדקת בעיני הלוחמים . ושנית , היא מחייבת שיתקיימו מגבלות ואילוצים , הנובעים ממוסרות התרבות ומערכי היסוד של החברה הלוחמת ( שלה , ולא של אויביה ; ולכן בטל הטיעון המתיר לנו לעשות ' מה שהאויב היה עושה . " ( ' מלחמת לבנון הראשונה היתה המלחמה הראשונה כשפרצה מלחמת לבנון הרגישו רבים כי לא רק ההנהגה הפוליטית התחלפה כי אם גם פניה המוסריים של ישראל . בתמונה : ההפגנה המכונה "הפגנת 400 האלף" שנערכה בכיכר מלכי ישראל בתל-אביב ב1982- בתביעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לקביעת האחריות לטבח במחנות סברה ושתילה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help