sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:350

מבחנם האמיתי . לא על צדקת המלחמה יצא קצפו של ליבוביץ' לאחר קיביה , כי אם על צדקת הלחימה ; בקיביה , גרס , נחצה גבול שאסור היה לעוברו . עמדה דומה החזיקו גם אישי ציבור כדוגמת משה סנה , שטען כי פעולת קיביה הכתימה את טוהר הנשק בהופכה "את נשק המגן לנשק רצחני . " פעולת תגמול המכוונת לא אל התוקפן , אלא אל תושבים שלווים הישנים בבקתותיהם , היא "מעשה פיגול , המעטה חרפה על ישראל , " אמר סנה , והזהיר מפני הפיכת עקרון ההגנה לעקרון נקמה בקביעתו כי "שום תועלת לא תיתכן , לא צבאית ולא מדינית , ממעשה תועבה . " עמדה זו היתה המשך ישיר לעמדתו בשנות ה , 40– עת כיהן כראש המפקדה הארצית של ה"הגנה , " אשר שללה את הנטייה לראות בערביי הארץ ככללם את אויביו של היישוב היהודי . סנה כינה את קיומם של ערבים בארץ "עובדה נצחית" וקבע שפגיעה בערבי באשר הוא ערבי ומשום שהוא יושב בארץ היא התעלמות מהמציאות של ארץ–ישראל . אפשר שכוונתו היתה להזהיר מפני הפיכתו של המאבק על הארץ לחיים תמידיים על החרב , משום שמי שמתייחס לעובדות נצחיות כאל אויב דן עצמו למלחמה לא פוסקת . חודשים ספורים לאחר תום מלחמת ששת הימים התפרסם אחד המסמכים החשובים בתולדות התמודדותם של הישראלים עם כוחם . בכותרת "שיח לוחמים : פרקי הקשבה והתבוננות" פרסמו "חברים צעירים מהתנועה הקיבוצית" קובץ שיחות שבהן תיארו את חוויות המלחמה שלהם ; דבריהם שיקפו את התהום הפעורה בין "טוהר הנשק" לבין טומאת המלחמה . זה היה אחד מרגעי המשבר של מוסר הלחימה הישראלי , והכינוי שדבק בו – "יורים–ובוכים" – ממשיך להיות אחד מביטויי המפתח בשיח הציבורי סביב סוגיות הכרוכות במוסר ומלחמה בישראל . יורים–ובוכים היא תופעה פסיכולוגית ; היא מתארת קונפליקט בין ערכי מוסר הלחימה לבין תופת הקרבות הבא לידי ביטוי לאחר הלחימה . מדבריהם של הלוחמים המשוחחים נשקפה כמיהה להיטהר מזוהמת המלחמה ודומה שבכך חשפו את שבירותו של אידיאל "טוהר הנשק" שעליו התחנכו . אחד הלוחמים ביטא את הקונפליקט כך : "אפשר להגיד נשק צודק , אפשר להגיד נשק הגנה – אבל נשק טהור , מה יכול להיות טהור כשזה דם ו . " ? ... תופעת יורים–ובוכים היתה יעד לחציהם של מבקרים רבים שסלדו מהשפעתו המטהרת של מוסר הכליות שלאחר מעשה , שבו זיהו מאפיינים נרקיסיסטיים . איתמר פיטובסקי , איש החוג לפילוסופיה של האוניברסיטה העברית , כתב : "מהלך לו אדם בעולם , אדם שאינו טוב במיוחד , וגם רשע אינו , ואדם זה , בצוק העתים , נאלץ להרוג ולהשמיד . אחר כך הוא בוכה ומכה על חטא , והנה , ראו זה פלא – עכשיו הוא מוסרי אף יותר מאשר היה לפנים , לפני היות המלחמה וההרג . השרשרת הסיבתית יורה–בוכה דוחפת אותו במעלות קדושים וטהורים . אם לפני שסחט את ההדק היה סתם אדם , הרי עכשיו , כיוון שבכה , הוא אחד מל"ו . " דבריו של פיטובסקי נכתבו בעקבות נקודת ציון נוספת בקורות מערכת היחסים שבין הישראלים לבין כוחם הצבאי – מלחמת לבנון . תגובה זו לאירועי לבנון במונחי חיבוטי הנפש של 1967 ממחישה את היותם של מושגיו הייחודיים של מוסר המלחמה הישראלי חוליות בשרשרת , הנבנות , במידה זו או אחרת , זו על גבי זו . ואכן , ניתן לטעון כי מבחינת גלגוליה של תפיסת מוסר הלחימה ה ( קדם(– ישראלית – שמקורותיה בסלידה פציפיסטית משימוש בכוח , והמשכה , דרך ה"הבלגה , " ב"טוהר הנשק" – יורים–ובוכים היא שלב ביניים בדרך אל " לא יורים ולא בוכים , " שאומצה כאחת מסיסמאותיה של תנועת הסירוב שצמחה בישראל למן מלחמת לבנון . ב1977– התחולל בישראל המהפך הפוליטי הראשון בתולדותיה . תנועת העבודה , שהנהיגה את היישוב ואת המדינה , הפסידה בבחירות ליריבתה מימין , חרות , גלגולה של התנועה הרוויזיוניסטית . כשפרצה , ב , 1982– מלחמת לבנון , חשו רבים אחד המסמכים החשובים בתולדות התמודדותם של הישראלים עם כוחם הוא הקובץ "שיח לוחמים" ( בתמונה : שער הספר ) שבו תיארו לוחמים צעירים במלחמת ששת הימים את חוויות המלחמה שלהם ודבריהם שיקפו את הפער בין "טוהר הנשק" לבין טומאת המלחמה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help