sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:349

במלחמה ; אך אפשר שדווקא משום שלא הסכימו להכיר בפשרה המוסרית המתחייבת מעצם השימוש בנשק , התבטא לא פעם מוסר המלחמה שלהם בדאגה לשלמותו המוסרית של הלוחם , ולא להשלכות פעולותיו על הצד שכנגד . מדינת ישראל באה לעולם ובכליה "תורת מלחמה צודקת" המבוססת על שני הענפים המסורתיים : עקרון "צדקת המלחמה" הישראלי בוטא ברעיון שרק "מלחמת אין ברירה" היא מלחמה צודקת ; עקרון "צדקת הלחימה" בוטא ברעיון של "טוהר הנשק . " שנות המדינה עם קום המדינה היה היישוב היהודי לישות פוליטית עצמאית , בעלת צבא שהוכיח את כוחו בלחימה . מעמד זה כרוך היה מטבעו בדילמות חדשות בנוגע לשימוש בכוח . שאלות אלו התעוררו מיד עם תום הקרבות , למשל בסיפוריו של ס . יזהר " חרבת חיזעה" ו"השבוי , " שהשתקפו בהם מצוקה וביקורת על מחירה המוסרי של מלחמת העצמאות . זאת ועוד , פרט לעצמאותם המדינית של היהודים הולידה המלחמה גם את בעיית הפליטים הפלסטיניים שהתבטאה עד מהרה בהסתננויות של פלסטינים חזרה לארץ , ובהם גם לוחמים שביצעו פעולות טרור נגד יישובים ישראליים . מול המדינה עמדה כעת דילמה דומה לזו שעמדה לפני היישוב בימי המרד הערבי – האם מן הראוי , כאשר לא ניתן לפגוע בתוקפים עצמם , לקיים מדיניות של "תגמול" כלפי פלסטינים חפים מפשע ? הכרעתו של היישוב בזכות מדיניות ההבלגה נבעה , בין השאר , מהסתייגותו מאופן פעולה שכזה . לא כך היו פני הדברים בשנותיה הראשונות של המדינה . כדי להרתיעם ממתן מחסה למסתננים , יזם צה"ל פעולות ענישה קולקטיבית נגד תושבי כפרים פלסטיניים . פעולות אלו לא עלו בקנה אחד לא עם תפיסת מוסר הלחימה שהתגבשה בימי היישוב ולא עם עקרונותיה של תורת המלחמה הצודקת . סביב דילמות אלה החל לבצבץ הקושי בדבקות ב"טוהר הנשק , " ועמו הנצו עמדות ריאליסטיות ( כמשמעותן לעיל ) בנוגע למוסר מלחמה . בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ב1953– התריס בן–גוריון כנגד הדרישה לפגוע רק בתוקפים : "יש הבדל בין מלחמה ובין משפט . במשפט יושב שופט . הוא שומע את כל הצדדים , בוחן את העדויות ... ומוציא פסק דין . פלוני אשם – הוא מעניש אותו ; אלמוני אינו אשם – אינו מעניש אותו . אבל במלחמה אי אפשר לעשות זאת . בכל המלחמות נופלים רק האשמים . " ? נוכח התבטאות זו מן הראוי להזכיר מושג נוסף המשמש לא פעם בדיון הציבורי סביב מוסר ומלחמה בישראל . לדידם של ישראלים רבים , עצם העיסוק בשאלת מוסר המלחמה מבטא מורך לבב , או חוסר הבנה של המצב הקיומי שבו שרויה המדינה ; בעיניהם , המתחבטים בשאלות המוסר במלחמה אינם אלא "יפי נפש , " המעמידים את ניקיון כפיהם מבחינה מוסרית , או אף את טובת האויב , לפני האינטרסים של העם והאומה . במונחי העמדות הכלליות ששורטטו לעיל , מביע המונח "יפה נפש" עמדה כעיןריאליסטית בנוגע למלחמה . שיאן של פעולות התגמול היה באוקטובר , 1953 שבו פשטה יחידה של צה"ל על הכפר הפלסטיני קיביה בתגובה על רצח אם ושני ילדיה בידי מסתננים . כ70– פלסטינים נהרגו בפעולה , שעוררה זעם ושאט נפש בארץ ובעולם . מאמר ביקורת חריף על הפעולה שפרסם ישעיהו ליבוביץ' שב להגות בקונפליקט היהודי סביב השימוש בכוח שבו התחבט היישוב בראשית דרכו . " מבחינה מוסרית ומצפונית התקיימנו במשך דורות בחממה מלאכותית , שבה יכולנו לגדל ולטפח ערכים ותוכני תודעה שלא הועמדו במבחן המציאות " , כתב ליבוביץ , ' וטען כי בהתפארם בעליונותם המוסרית התעלמו היהודים מן העובדה , שבסיטואציה שבה היו נתונים , שפיכות דמים קולקטיבית , שבסלידתם ממנה התגאו , כלל לא היתה אפשרות פתוחה לפניהם . ואולם תקומתו המדינית של עם ישראל מעמידה אותו במבחן שאליו לא נדרש זה דורות . קל , טען ליבוביץ , ' לסבול למען ערכים נשגבים , ואף למות למענם מות קדושים , יותר מלפעול לאורם כאשר מנגד עומדת טובתם של ערכים נשגבים אחרים , הלוא הם "הצרכים והאינטרסים הקיבוציים המוצדקים . " ליבוביץ' לא שלל את הזכות להילחם על צרכים ואינטרסים אלה , נהפוך הוא , אלא שדווקא בלחימה שכזו צריכים להישמר האידיאלים הנשגבים , שעצמאות מדינית וכוח צבאי הם מועד הרמטכ"ל משה דיין עם צנחנים שהרבו להשתתף בפעולות התגמול בשנות ה . 50- בין המצולמים : אריאל שרון ורפאל איתן . שיאן של פעולות התגמול היתה ההתקפה על הכפר קיביה בתגובה על רצח אם ושני ילדיה ביישוב-ספר יהודי . בהתקפה זו נהרגו כ70- פלסטינים והיא עוררה זעם ושאט-נפש בארץ ובעולם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help