sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:348

משמע : יהי נשקנו טהור . " עלינו לזכור כי במקורה לא הורתה מדיניות ההבלגה על שימוש נאות בנשק , כי אם על הימנעות משימוש בנשק ככל האפשר . כאמור , מניעיה של ההבלגה היו אמנם פרקטיים , אך התקבלותה ביישוב נבעה מהתאמתה להלכי רוח אנטי–לוחמניים שהמשיכו למשול בכיפה . עניין זה יש לראות בו קריטי להבנת המשך דרכו של המושג , שכן "טוהר הנשק" הוא יבולה של תקופה שבה נקשרו אלה באלה אידיאלים כמו–פציפיסטיים וניצני מלחמה ; לא על נשק צודק או הגון חשב כצנלסון , כי אם על נשק טהור , ודומה שבכך ביטא את הפרדוקס שרדף את יהודי התקופה – כאילו כתב וידו האחת יד ברדיצ'בסקי והאחרת יד אחד העם . בהמשך נראה כיצד מושג סתירתי זה , שמקורותיו בניסיון לשלב טהרנות מוסרית בהצדקת הלחימה , היה לחיילים ישראליים לרועץ בעת ששוחחו על חוויות הלחימה שלהם . בעקבות המרד הערבי התחולל שינוי ביחסם של מנהיגי היישוב אל "הבעיה הערבית . " כעת גבר כוחה של האמונה כי הסכסוך הלאומי אינו בר פתרון בדרכי שלום , וכי המחזור הבא בשרשרת ההתפרצויות האלימות ממתין מעבר לאופק . הסלידה מהחרב התחילה מתפוגגת ואת מקומה תפסה ההכרה בהכרחיותו של המאבק האלים . מתוך כך השתרש הרעיון שנעשה לכלל צדקת המלחמה הבלעדי של ישראל , לפחות עד שנות ה : 80– "מלחמת אין ברירה . " בתוך כך התרחבה משמעותו של רעיון ההגנה העצמית והכוח החל לקנות לו מעמד כאמצעי להגשמת יעדיה הפוליטיים של התנועה הציונית . ממכשיר שתפקידו בלימה ומניעה היה הכוח מצטייר עכשיו כאמצעי ליוזמה ולקביעת עובדות . ב1945– החל הפלמ"ח לפעול נגד מטרות בריטיות , ובכך הראה את ההכרה בלגיטימיות של האופציה הצבאית . הדעות בקרב אנשי היישוב ומנהיגיו אמנם נחלקו בשאלת יעילותן ומוסריותן של פעולות כעין אלה , אך שורותיהם של הסולדים מהפעלת כוח גם בעת המאבק על הקמת הבית הלאומי התחילו מידלדלות . לרטוריקה של "טוהר הנשק" נשמר מקום של כבוד בטיעונים שנשמעו בפולמוסי השימוש בכוח , אך דומה שמאחוריה הסתתרו כמעט תמיד שיקולים פרגמטיים . מורשתו של אחד העם ניהלה כעת קרב–מאסף על מקומה בשיח הציוני . אלה היו ימי הפולמוס האחרונים בדבר עצם הלגיטימיות של השימוש בכוח ; עוד מעט–קט יאבד הכלח על ההוויה האנטילוחמנית שהבדילה בין היהודים ליתר אומות העולם זה עידן ועידנים . לאופיו הניגודי של רעיון טוהר הנשק הצטרף , כאמור , עוד ממד . מאחורי השימוש במונח הזה הסתופפו לא פעם שיקולי תועלת לצד שיקולי מוסר . תוכחה מוסרית שימשה דרך קבע את הנהגת היישוב לשם ניגוח יריבים פוליטיים מבית ( רוויזיוניסטים ) ומחוץ . כמו כן השתמשה ההנהגה בטיעונים בעלי נופך מוסרי לשם הצדקת מדיניות פסיבית שנבעה לאמיתו של דבר ממניעים פרקטיים – שיקולים פוליטיים ודיפלומטיים או חולשה צבאית – לפני אנשי היישוב . אך בכך לא נסתיים הבלבול שעטף את תורת המלחמה הצודקת הצעירה . שכן , במקום להיחשב לאילוץ מוסרי על פעולתו של הכוח הלוחם , הובנה הדבקות באילוצים מוסריים כאמצעי להעצמת כוחו של הלוחם . "נשק טהור של אדם צודק " , אמר יצחק שדה , "הוא נשק מסוכן מאוד ויעיל מאוד . " מימרה זו של מפקד הפלמ"ח מעלה את האפשרות שלעתים שירת הטוהר את הנשק , ולא הנשק את הטוהר . כלומר , ב"טוהר הנשק" – אף שאין ספק כי לוחמים רבים אימצו את עקרונותיו אל לבם במסירות אמיתית – נעשה גם שימוש כאמצעי לחימה , למען שיפור המוטיבציה , הרמת המורל ובידול "כוחותינו" מכוחות האויב . באמצעות הרעיון של טוהר הנשק ביקשו הציונים לשמר את שלמותו המוסרית של מפעל שעיבורו בסלידה משימוש בכוח ולידתו רעיון "טוהר הנשק" העלה טיעונים נגד השימוש בכוח , שמאחוריהם הסתופפו לא פעם שיקולי תועלת לצד שיקולי מוסר . ויכוח סוער פרץ בארץ אחרי פיצוץ מלון המלך דוד בירושלים בידי אצ"ל ( 1946 ) שבו נהרגו 91 בני-אדם , בחלקם הגדול אזרחים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help