sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:347

הפעולה בין היישוב היהודי לשלטונות הבריטיים . אף שמשקלם של שיקולי התועלת הפוליטית של ההבלגה עלה על משקלם של שיקולי המוסר , אין ספק שהתקבלותה של המדיניות על מרבית אנשי היישוב נבעה גם מן העובדה שמדיניות שכזו התיישבה היטב יותר עם רתיעתו של הציבור משפיכות דמים ועם תפיסתו את עצמו כרודף שלום . יחד עם זאת במהלך שנות המרד הערבי החלו להופיע סדקים בהלך הרוח ההגנתי , שהובילו לערעורו ולהחלפתו באתוס התקפי לקראת שנות ה . 40– מדיניות ההבלגה – עדיין מדיניותו הרשמית של היישוב – הסתגלה לאופיו המלחמתי של המרד והצמיחה שיטת פעולה התקפית יותר , שכונתה "יציאה מן הגדר , " והיא הצמיחה את "פלוגות השדה" ( הפו"ש ) של ה"הגנה , " שהיו היחידות המגויסות דרך–קבע הראשונות של היישוב . ב"פלגות הלילה המיוחדות" שהקים אורד וינגייט רכשו צעירים יהודיים הכשרה צבאית ראשונה , ועמה , לטוב ולרע , גם מושגי יסוד במוסר מלחמה . לראשונה יזם הזרם המרכזי של היישוב היהודי פעולות התקפיות בשטחיהם של הערבים ; הבלגה , גרסו כעת מנהיגי היישוב , אין משמעה רק הגנה עצמית פסיבית , כי אם גם התגוננות אקטיבית . ברי ששינוי זה במדיניות הפעולה הכתיב שינוי במוסר המלחמה – ממוסר מלחמה כמו–פציפיסטי , המתאים למדיניות השוללת שימוש בכוח , ל"תורת מלחמה צודקת" בסיסית המתאימה למדיניות המכירה בלגיטימיות של לוחמה אך שואפת לריסון עצמי 5 ולמזעור פגיעה בחפים מפשע . מתוך השני'ת הפרדוקסלית שבין הסלידה המסורתית מאלימות ומשפיכות דמים לבין ההכרה כי המאבק על הארץ הולך ומקבל צביון לוחמני , הנצה הגרסה הישראלית לכללי המלחמה הצודקת . שניות זו נשתמרה מאז ועד ימינו במושג המפתח של מוסר המלחמה הישראלי – טוהר הנשק . " טוהר הנשק" רעיון "טוהר הנשק" צמח בד בבד עם מדיניות ההבלגה ; ברל כצנלסון , שטבע ככל הנראה את המונח הזה , קבע : "הבלגה – בפרוץ המרד הערבי של 1936 היה היישוב היהודי גדול מבעבר והאופציה ההתקפית היתה סבירה . אבל המדיניות ההגנתית הבטיחה יתרונות ניכרים בזירה המדינית . בתמונה : קבוצת נוטרים " ) גפירים ( " שקיבלו את נשקם משלטונות המנדט אבל פעלו במסגרת ה"הגנה"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help