sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:346

בפגיעה באזרחים חפים מפשע ( תוצאה רעה , ( מותרת אם ורק אם המבצע מתכוון להשיג אך ורק את התוצאה הטובה , ובתנאי שמידת תועלתה של תוצאה זו מספיקה לפיצוי על התוצאה הרעה הכרוכה בה . וולצר מעוניין להגביל את השימוש בעיקרון זה ולצמצם את טווח הפעולות שהוא מתיר . על התנאים הללו חייבת , לדידו , להצטרף לפעולה הנסמכת על כפל תוצאות גם מחויבות כנה לחוס על חיי האזרחים ; וולצר מכנה זאת "כפל כוונות" וטוען כי נוסף על שתי התוצאות – הטובה והרעה – צריכות להתקיים שתי כוונות : השגת התוצאה הצבאית הרצויה ולצדה כוונה שוות ערך להימנע ככל האפשר מפגיעה בחפים מפשע , גם במחיר סיכון חיי החיילים . ראוי לציין כי תורת כפל התוצאות היתה ועודנה שנויה במחלוקת . בדרך למוסר מלחמה יהודי חדש לא בנקל השלימו תושבי היישוב היהודי החדש בארץ–ישראל עם ההכרה כי הגשמת יעדיהם הפוליטיים–הלאומיים תצריך שימוש בכוח צבאי . ה"ארץ ללא עם" שאליה היגרו חלוצי העליות הראשונות נתגלתה כמאוכלסת , ותושביה גילו התנגדות לפרויקט הלאומי היהודי ופיתחו במהלך השנים שאיפות לאומיות משל עצמם . בתוך התהליך ההדרגתי שבסופו אחזו הישראלים–לעתיד בנשק , התעצבו גם מושגי היסוד של מוסר המלחמה שלהם . השפעות המטמורפוזה שעברו היהודים בדרך אל הישראלי'ת , ומשקעיהם של חיבוטי הנפש בנוגע לסוגיית השימוש בכוח , ניכרו בתפיסת מוסר המלחמה שלהם זמן רב לאחר שהמלחמה עצמה נעשתה חלק אינהרנטי מן ההיסטוריה שלהם ומתפיסתם העצמית . בשל האופן שבו דמיינו כמה ממבשרי הציונות את המדינה היהודית , הם לא נדרשו כלל לשאלת השימוש בכוח ; ראש וראשון להם היה הרצל , שהגה מפעל דיפלומטי בעיקרו אשר יקרום עור וגידים בחסותה של מעצמה בינלאומית שתערוב לביטחונם של תושביה . צבא יהודי היה בעיניו רק סממן נוסף של ריבונות והוא הקדיש לו תשומת לב מועטה . לעומת זאת , להוגים ציוניים אחרים היה היחס אל הכוח – לחיוב או לשלילה – ציר מהותי בדרך לתחיית החיים הלאומיים היהודיים . שעה שהרצל ראה בלאומיות היהודית כורח פוליטי שיש להשלים עמו , מיכה יוסף ברדיצ'בסקי ואחד העם הפיחו בלאומיות היהודית חיים עצמאיים ; אך מחשבותיהם על לאומיות זו נבדלו זו מזו במידה קיצונית . ברדיצ'בסקי הטיף להתחדשות יהודית שתשאב את כוחה משורשי קיומו של העם היהודי בטרם עשה עול תורה ומצוות למרכז חייו , כאשר ינקה ישותו מהטבע וקורותיו נשזרו במעללי כיבוש וגבורה . את הלכי הרוח ששררו בקרב יהודי אירופה גילמה טוב יותר , כך הודה גם ברדיצ'בסקי עצמו , מחשבתו של בן הפלוגתא שלו , אחד העם , שלדידו , ביטאה הלאומיות היהודית עליונות מוסרית על אומות העולם שהתבטאה גם בסלידה משימוש בכוח . לדידו של אחד העם , היתה חולשתו הפיזית של היהודי יסוד עוצמתו המוסרית וסוד קיומו והישרדותו בהיסטוריה . עמים אחרים התבטלו בפני החזק מהם ונכחדו , ואילו היהודים שרדו תהפוכות ותבוסות משום שהחרב לא היתה מעולם יסוד חיוני של מהותם הלאומית . כך , בין ברדיצ'בסקי לאחד העם , נמתחה , בראשית המחשבה הציונית , היריעה שמתחתיה עתידה להתפתח תפיסת הכוח של היהודים במאה ה20– ואיתה גם גרסתם למוסר מלחמה . מודל אפשרי למעקב אחר התפתחות היחס אל שימוש בכוח בקרב יהודי ארץ–ישראל מספק חיבורה של אניטה שפירא חרב היונה . לפי תיאורה , כאשר גילה דור המיישבים שהיגר מאירופה לארץ–ישראל כי ערביי הארץ אינם מקבלים פניו בזרועות פתוחות , פיתח אתוס הגנתי שהתאים למסורת היהודית הגלותית , המבכרת את הצודק על פני החזק . מדובר בשנים שבהן היה היישוב היהודי מיעוט קטן מתושבי הארץ וקיומו היה תלוי ביכולתו להימנע ממאבק עם תושביה הערביים , מתוך אמונה באפשרות מימושו של המפעל הלאומי גם ללא מאבק . מימוש מטרות הציונות בדרכי שלום לא היה אפוא רק יעד מוסרי , כי אם גם תנאי לשמירת המפעל בגדר האפשר . עם פרוץ המרד הערבי בשנת 1936 הועמד האתוס ההגנתי במבחן . ההתקוממות הערבית הבהירה שהתקווה להגשמת מטרות הציונות לפני הבשלת השאיפות הלאומיות הפלסטיניות נגוזה . היישוב היהודי היה כעת גדול יותר מבעבר , ועל כן היתה האופציה ההתקפית סבירה יותר מבחינת יחסי הכוחות , ואולם המדיניות ההגנתית עדיין הבטיחה יתרונות ניכרים בזירה המדינית הפנימית והבינלאומית . על כן הופיע כבר בימיו הראשונים של המרד הערבי מושג חדש , שהוא מושג המפתח הראשון בדברי ימי מוסר המלחמה הישראלי : הבלגה . משמעותו הראשונית של רעיון ההבלגה היתה כי היישוב בוחר שלא להגיב , אף שיש ביכולתו להשיב מכה אחת אפיים . ההבלגה שנויה היתה במחלוקת מלידתה . לאור חזון "יהדות השרירים , " שכבש את לבותיהם , אין תמה כי אגפים אחדים בתנועה הציונית , ובעיקר הרוויזיוניסטים ואצ"ל בראשם ( אם כי ברוב התקופה – ללא תמיכת ז'בוטינסקי עצמו , ( תקפו בחריפות את מדיניות ההבלגה , בעט וגם בחרב . למרות הפולמוס שמרה מדיניות ההבלגה על דומיננטיות רעיונית בכל שנות המרד הערבי . מטרתה היתה לחדד את ההבדל שבין יהודים לערבים בארץ–ישראל ולהבהיר כי קיימת חלוקה ברורה בין תוקף לנתקף . הבחנה זו נתפסה כחיונית למאמץ ההסברתי למען המשך התרת ההגירה היהודית לארץישראל נוכח דרישת הערבים להפסקתה , וגם לשם הידוק שיתוף

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help