sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:344

מוסר מלחמה בישראל אבנר ענבר עם חילון הפוליטיקה היהודית , והקמת מדינת יהודים בעלת כוח צבאי , ניצבו יהודים בפני דילמות השימוש בכוח שמהן היו פטורים במשך אלפיים השנים – מאז כישלון מרד ברכוכבא – שבהן לא היה הכוח ברשותם . בהעדר ריבונות יהודית לא נתעורר צורך בהכרעות המוסריות הכרוכות בהפעלת כוח , ולפיכך לא הקדישה התרבות היהודית–הרבנית מחשבה רבה לשאלות של מוסר מלחמה . ואולם גם התנועה הלאומית היהודית – אף שהיתה נתונה בעימות מזוין לפחות מאז שנות ה30– של המאה ה – 20– לא פיתחה דוקטרינה משוכללת של מוסר מלחמה . עם זאת , וכל כמה שניתן להבדילה מהמחשבה האירופית בתחום הזה , מציגה המחשבה הציונית על מוסר ומלחמה את אחד מביטוייה המרתקים של כניסתם של היהודים אל ההיסטוריה הפוליטית של אומות העולם והשלכותיה על גופם ועל רוחם . ההגדרה העצמית היהודית וההזדהות עם אידיאולוגיות אירופיות שימשו את הפרויקט הלאומי היהודי לסירוגין , אך בחושבם על מוסר מלחמה נאלצו היהודים לפנות בעיקר אל המסורת האירופית , שכן לזו שלהם היו אופייניים בעיקר הלכי רוח אנטי–לוחמניים שמקורם במציאות חייהם של היהודים בגולה . הוויית החיים היהודיים בגולה חלחלה אל הממד האידיאי , ויהדות התפוצות אימצה , אולי מתוך הזדהות עם כורח המציאות , השקפה דמוית פציפיזם . בתקופות שונות התגייסו גם יהודים לצבאות מדינותיהם , אך מרבית הזמן ראו היהודים , היושבים בקרב האומות הנלחמות זו בזו , במלחמה את "א'מנ'ת ; של עשו" העומדת בניגוד למעמדו הייחודי של עם ישראל כנושא בשורה מוסרית . אין תמה אפוא , שכאשר החלו היהודים להגות בעצמאות מדינית , נדרש שינוי בהשקפת עולמם בנוגע לאלימות שהתעצבה בתפוצות משך דורות , שינוי שנתפס כחלק מהטרנספורמציה שאמורים היו היהודים לעבור בדרך ללידתו של "היהודי החדש . " צורך זה התעצם בהדרגה נוכח ההכרה כי השגת עצמאות מדינית יהודית בארץ–ישראל כרוכה בעימות עם תושביה הפלסטיניים ועם האומות הערביות הסובבות אותה . בסוגיית היחס שבין מלחמה למוסר שזורות זו בזו שתי שאלות נפרדות : מצד אחד , מוסר מלחמה הוא ענף בתורת המוסר הכללית , ומכאן שיש לנתחו בכלים מושגיים רבים האזרחים שאינם יכולים ליהנות באופן ממשי מן ההסדרים הדמוקרטיים האמורים להעמיד לרשות האזרח את התשתית הדרושה לכינון חיים של חופש ומשמעות . שאלות דומות מתעוררות גם בחברה שבה גדולים מאוד וגם הולכים וגדלים הפערים הכלכליים בין המעמדות הכלכליים הגבוהים ביותר לבין המעמדות הכלכליים הנמוכים ביותר . קשה להניח כי בחברה כזאת כל אזרח מוכן לראות בעצמו שותף של ממש באחריות לחברת האזרחים בכללותה . ההערכה של הנעשה בישראל מנקודות המבט האתיות השונות היא מורכבת וקשה . היא מורכבת , מפני שמדובר במגוון רחב של מקצועות , ארגונים , תפקידים ומעמדות , והיא קשה , מפני שאין דרכים סלולות להערכה מהימנה של ההתנהגות הרווחת בכל רחבי המגוון הזה . אפשר , בכל זאת , להגיע להכללות אחדות : ראשית , קיים בישראל עניין רחב בכינון תפיסות אתיות וגיבושן במסמכים נאותים , כגון כללי האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל , "רוח צה"ל : ערכים וכללי יסוד , " כללי האתיקה של השפיטה וכיו"ב . בשנים האחרונות מסתמן העניין באתיקה גם במגזר העסקי . שנית , התפיסות המגובשות בדבר ההתנהגות הראויה , ככל שניתן לעמוד עליהן מן המסמכים האתיים השונים , דורשות רמה אתית ומוסרית גבוהה . שלישית , קיימים בישראל מגזרי פעילות , הזוכים לחשיפה ציבורית רחבה , כדוגמת המנהיגות הפוליטית והתקשורת , המרשים לעצמם , לעתים קרובות , להתנהג ברמה אתית ומוסרית נמוכה , המציבה דוגמה שלילית מובהקת לנגד עיניהם של האזרחים . רביעית , קיימים מגזרי פעילות , שאינם זוכים לחשיפה ציבורית רחבה ומהימנה , שההתנהגות הרווחת בהם עומדת בדרישות אתיות ומוסריות ברמה גבוהה . דוגמה מובהקת היא תחום המחקר המדעי . לקריאה נוספת : וולצר , מיכאל , מלחמות צודקות ולא צודקות , עם עובד , תל–אביב , . 1977 כשר , אסא , רוח איש , עם עובד ועמותת יהורז , תל–אביב , . 2000 כשר , נעמי , תורת המוסר : מבוא , הוצאה לאור של משרד הביטחון , תל–אביב , . 1989 מרגולין , רון ( עורך , ( מדינה יהודית ודמוקרטית , האיגוד העולמי למדעי היהדות , ירושלים , . 1999

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help