sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:343

האתיקה יכללו נדבך של ערכי המעטפת החברתית שיבטא נאמנות לעקרונות המוסר , וגם מערכות האתיקה והמשפט יעלו בקנה אחד ולעולם לא יציגו דרישות מנוגדות בתחומיה של אותה פעילות אנושית . במציאות ההיסטורית והפוליטית של כל מדינה ידועה ניכרים מתחים בין שלוש נקודות המבט הללו . המאמץ להביא לידי כך שמדינה מסוימת תהיה מתוקנת כולל גם את המאמץ ליצור הרמוניה ראויה בין שלוש נקודות המבט . בכל מדינה דמוקרטית נקודת המבט המשפטית אמורה להביא לידי ביטוי פורמלי את העקרונות המוסריים שביסוד ההסדרים האזרחיים . ההסדרים היסודיים של מדינה דמוקרטית אמורים לבטא את "שלטון ההגינות , " בייחוד ביישוב קונפליקטים בעלי משמעות בין האזרחים לבין עצמם . גם העיקרון הדמוקרטי של הזכויות הבסיסיות של האזרחים , וגם העיקרון הדמוקרטי של "שלטון הרוב" כתהליך לקבלת החלטות קולקטיביות של האזרחים , הם עקרונות מוסריים , הבאים לידי ביטוי מגובש בחוקה , בחוק ובפסיקה . הליכי " שלטון הרוב" אינם חלים בתחום זכויות האזרח . אדרבה , רגישות מיוחדת ניכרת בכל מדינה מתוקנת לזכויות האזרח שהוא בן קבוצת מיעוט . על הפרק עומדת גם האפשרות להכיר בזכויותיה הייחודיות של קבוצת מיעוט , מלבד זכויות האזרח של הנמנים עמה , אך זוהי אפשרות שנויה במחלוקת , גם להלכה וגם למעשה . לפיכך , ההערכה של מדינת ישראל מנקודת המבט המוסרית תהיה , קודם כול , הערכה של המשטר , מנקודת המבט של העקרונות המוסריים האמורים לעמוד בבסיסו של כל משטר דמוקרטי . ככל מדינה הנחשבת בימינו למדינה דמוקרטית , כך גם ישראל אינה מביאה את העקרונות המוסריים הללו לידי ביטוי מלא . עם זאת המשטר בישראל רחוק מן האידיאל המוסרי יותר מהמשטר של מדינות דמוקרטיות אחרות . ראשית , בישראל אין הגנה חוקתית ראויה על זכויות האזרח , מלבד המוגן על ידי "חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו" ו"חוק יסוד : חופש העיסוק . " במידה רבה מופקדת ההגנה על עקרון זכויות האזרח בידי בית המשפט העליון , שאכן הפליא לעשות זאת במהלך שנותיו , אך בלא חוקה מלאה גם ידו עלולה להיות קצרה בהגנה על עיקרון מוסרי זה . שנית , בישראל אין הגנה אפקטיבית על עקרון השוויון , המתחייב מן העיקרון המוסרי של "שלטון ההגינות" ומתאפשר קיומם של הסדרים שיש בהם אפליה מובהקת . דוגמאות בולטות : אפליה לרעה של נשים מתקיימת בתחום המעמד האישי . אפליה לרעה של גברים מתקיימת בתחום השירות הצבאי . אפליה לטובה של חרדים מתקיימת בתחום השירות הצבאי . אפליה לרעה של ערבים מתקיימת בתחום השימוש בקרקע , מחוץ להקשר הביטחוני . אפליה מתקיימת גם בתחומי המדיניות , בייחוד כשמדובר ביחס ליישובים ערביים ואף דרוזיים . שלישית , למרות שנהגה בישראל במשך שנים ארוכות תפיסה מוסרית בדבר חובת המדינה לספק לאזרחיה תשתית הולמת לקיום אזרחי נאות , תפיסה שקיבלה ביטוי מעשי בהסדרי " מדינת הרווחה , " הולכת ונחלשת אחיזתה של תפיסה זו במציאות , כפי שמעצבים אותה הממשל וכוחות השוק , בעזרת התקשורת . ישראל מקיימת תשתיות אזרחיות מקיפות וכלליות בתחום הבריאות והחינוך , אך השירותים שהן מספקות לאזרחים נעשים תלויים יותר ויותר במעמדו הכלכלי של האזרח הנזקק להן . כיוון שישראל רואה בעצמה , בחוקתה ( הלא מלאה , ( "מדינה יהודית ודמוקרטית , " מתעוררת מאליה השאלה אם המדינה יכולה להיות , בעת ובעונה אחת , גם מדינה יהודית של ממש וגם מדינה דמוקרטית במלוא מובן המילה . התשובה לשאלה זו אמורה לעלות מן התשובה לשאלה כללית יותר , האם ייתכן שמדינה תהיה , בעת ובעונה אחת , גם מדינת לאום של ממש וגם מדינה דמוקרטית במלוא מובן המילה . ניתן להראות כי תפיסה של מדינת לאום כמדינה שבה מתממשת זכות ההגדרה העצמית של אותו לאום , במתכונת שבמרכזה קיום יציב של רוב אזרחי מכריע של בני אותו לאום , עולה בקנה אחד עם תפיסה של דמוקרטיה במלוא מובן המילה . בהקשר הזה מתעוררת גם שאלת מעמדו המוסרי של חוק השבות . ניתן להגן על חוק הגירה מיוחס , במתכונת של חוק השבות או במתכונת דומה , במונחים של זכויות הנרדפים ובמונחים של "פעולה חיובית , " שתפקידה לתקן עוול היסטורי . משפחה מיוחדת של שאלות מוסריות מתעוררת בהקשר של המשטר שמקיימת ישראל בשטחים שצה"ל מחזיק ב"תפיסה לוחמתית" מאז מלחמת ששת הימים . כאן יש להבחין בין ההיבטים הפוליטיים , המתבטאים בעיקר בהתנחלויות , לבין ההיבטים הצבאיים , המתבטאים בשנים האחרונות בעיקר בפעולות נגד טרור . בהקשר של הפעולות הצבאיות , יש להבחין בין הערכים והנורמות האמורים לכוון את ההתנהגות הראויה לבין ההתנהגות בפועל . שעה שיש הגנה מוסרית לביצוע פעולות צבאיות , כדוגמת סיכול ממוקד , בתנאים מסוימים , אין הגנה כזו לפעולות שאינן עומדות במבחני הכורח הצבאי והמידתיות . משפחה אחרת של שאלות מוסריות עומדת על הפרק גם בישראל וגם במדינות אחרות שבהן שלטת תפיסה כלכלית הסומכת על כוחות השוק . אלו הן השאלות המוסריות המתעוררות בכל חברה שרבים בה העניים , בכללם ילדים שאין להם סיכוי ממשי למו 7 יליות כלכלית וחברתית . בחברה כזאת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help