sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:338

ההיסטוריה של התקשורת בישראל משרטטת את מסלול התמורות שהתרחשו בישראליות , מאז ניסיונו של הרדיו הממלכתי לגבש את הישראלים סביב עיצוב היומיום ( לרבות החגים האזרחיים והדתיים ) ברוח הציונות החילונית ועד להפיכת סביבת התקשורת של ישראל למעין חנות ( קניון (! וידיאו . לראשית המאה ה21– אופיינית "התפוצצות" ערוצים המאפשרים לכל אדם להזמין לסלון הבית ( או לחדר המיטות ) כל סרט הנמצא במלאי . הסיכוי שישראלים מקבוצות תרבותיות שונות יצפו באותו דיון על אופייה של החברה הישראלית , בהפקה מקורית , או אפילו באותה סדרה מיובאת , הולך ופוחת . המציאות היא שבשלושת ערוצי הטלוויזיה הארציים נדיר מאוד למצוא תוכנית המצליחה לכבוש יותר מ 30 % – של הצופים . בחזונו האוטופי על מדינת היהודים היו להרצל מחשבות גם על אופייה של התרבות במדינה זו . כל מי שקרא את אלטנוילנד יודע של' היה תיאודור הרצל חי , היה בוחר לצפות בערוץ "ארטה" ( או בבן דמותו , ( מן המעטים המשדרים תוצרים של תרבות אירופית "גבוהה . " התרבות הפופולרית שהרצל חזה למדינתו המדומיינת היא "קוסמופוליטית , " "גבוהה , " דהיינו , אירופוצנטרית ( עם ויתור לפרינג' של מחזות ביידיש , המכוונים לשוליים החברתיים . ( בניגוד לתפיסתו של הרצל בנוגע למרכזיותה של אירופה בהתפתחות התרבות במדינתו האוטופית , נדחק בארצנו הקשר עם אירופה לשוליים , ולכלי התקשורת האלקטרוניים נועד תפקיד מרכזי בהמצאת הישראליות . אך נראה שמה שהיה באמת מצליח להפתיע את הרצל הוא ניצחונה החד–משמעי של המורשת העתיקה המתבטא בתחיית השפה העברית . אצל הרצל הישראלים מדברים בבליל של שפות שונות , ושפת התרבות ככלל היא הגרמנית , ואילו במציאות הארצישראלית ניצחה השפה העברית . העיתונות והרדיו העברי ( שפעל במסגרת הרדיו המנדטורי ) שלפני קום המדינה התגייסו למאבקה של המהפכה הציונית לקידום לאומיות חילונית במהותה . עם קום המדינה הם ניצבו מול אתגרים חדשים . על הרדיו הוטל לקבוע את המ > לב של העברית התקנית , ואת ההגייה הנכונה , ליצוק תכנים חדשים לחגים המסורתיים שישמשו גם את הישראלים החילוניים , ולהחליט על המינון הנכון ועל הצביון של "מורשת דתית" בשידור . על מנהלי השידור היה ללכת בין הטיפות , תחת עינם הפקוחה של מאזינים מסקטורים תרבותיים שונים . תקופה של סולידריות נאיבית במבט לאחור נראים שני העשורים הראשונים בתולדות המדינה כתקופה של סולידריות נאיבית , שבה הרדיו , כמדיום האלקטרוני היחיד , משקף את האמונה הפטרנליסטית , המובנת מאליה , באינטגרציה מיידית של המוני העולים ל"תרבות ישראלית" חילונית ומערבית , תרבות שזמן לא רב לאחר מלחמת העצמאות כבר נהפכה ( מבחינה מספרית ) לתרבות של מיעוט ( אמנם עדיין קבוצת המיעוט הגדולה והמשפיעה ביותר . ( מרכזיותו של הרדיו הפכה אותו גם למוקד במאבקים בין דתיים לחילונים על אופי השידורים , שנתפסו כבעלי השפעה מעצבת על החברה המתהווה . מסקירת העיתונות בשנות המדינה הראשונות נראה ששני הצדדים חשו שנכשלו בניסיון לעצב את השידורים בצלמם . סוגיה אחת שדתיים וחילונים ניהלו ויכוח מר עליה היתה עצם קיומם של השידורים בשבת . אך אף כי שידורי הרדיו בשבת נמשכו , במה שנוגע לתוכני השידור היו לדתיים הישגים חשובים . כך , למשל , נענתה הנהלת הרדיו לדרישות הנוגעות לעיצוב ריטואליסטי של מבנה השידור ביומיום , בהחלטה לפתוח את השידור בכל בוקר בקריאת "מה טובו אוהליך ישראל" ( אגב , בשידור יומי של "התקווה" היה משום איזון ריטואליסטי "ציוני" של השידור . ( מעבר להיבטים הטקסיים של השידור , שבהם ניכס הרדיו את הדת כמאגר של מורשת תרבותית , גם ניתן מקום של כבוד לתנ"ך כטקסט הדתי העתיק המקנה לציונות זכות היסטורית על ארץ–ישראל . כבר בשנת 1945 החליטה הנהלת "רדיו ירושלים" המנדטורי להנהיג קריאה יומית בפרקי התנ"ך . לחצם של הדתיים להקדיש זמן גם הרדיו המנדטורי שפעל לפני הקמת המדינה התגייס למאבקה של המהפכה הציונית ולקידום לאומיות חילוניות במהותה . בתמונה משנות ה : 40- שידור תוכנית נוער ב"קול ירושלים"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help