sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:336

התקשורת בניסיון ליצור ישראליות חילונית תמר ליבס כוחם של אמצעי התקשורת ( המודפסים , ולא כל שכן , האלקטרוניים ) בהאצתן של תמורות חברתיות ותרבותיות בתקופה המודרנית ולאחריה טמון ביכולתם לחדור הביתה ישירות , כמעט ללא תיווכם של סוכני החברות המסורתיים , כגון המשפחה ומערכות החינוך הפורמליות והלא פורמליות . טענה מרכזית בחקר התקשורת של המאה ה20– היא כי הטלוויזיה ( ובמידה פחותה , לפניה , הרדיו , ( ביכולתה לפתוח צוהר לעולם שמחוץ לבית , ביטלה את שליטת ההורים ( והבעלים ) במידע שאליו נחשפים בני הבית , ויצרה יתר פתיחות ושוויוניות ביחסים שבין ילדים להוריהם , ובמקרים רבים גם בין גברים לנשיהם . כשמדובר בעם הספר , דהיינו , בחברה יהודית שאופיינית לה דרגה גבוהה של אוריינות קריאה , נראה שחילון התרבות כבר החל לפני חדירת כלי התקשורת האלקטרוניים , בחלחול של מגמות מהסביבה התרבותית באירופה לעיתונות היהודית . בד בבד כתבי העת היהודיים במזרח אירופה של המאה ה19– ( המגיד , המליץ , הצפירה ואחרים , ( ששאפו להרחיב את מעגל קוראיהם , לא נכתבו בניב מקומי , כי אם בעברית , שפה שהיתה מובנת לחלק גדול מהקוראים ( ולא נתפסה כנחותה , כמו היידיש . ( שפת הקודש נעשתה כלי לתכנים שנשאבו מתנועת ההשכלה , ותרמה לתהליך של חילון העברית ולצמיחתה של קהילה יהודית על בסיס חילוני וציוני . להתפתחויות אלו היו , כמובן , השלכות על התפתחות העיתונות העברית ביישוב היהודי בארץ–ישראל . עיתונות במובנה המודרני , כמספקת בראש ובראשונה מידע חדשותי לקוראים על בסיס יומי , התפתחה למעשה בארץ למן שנות ה20– של המאה ה . 20– ואולם ניצניה הופיעו כבר קודם לכן , כשייסד בן–יהודה את היומון האור , שהופיע בשנים . 1915-1910 כעשר שנים לאחר מכן נוסדו שני העיתונים היומיים , שהיו אז ונותרו במשך שנים רבות הגדולים והמשפיעים ביותר בדעת הקהל היישובית : הארץ , שמגמתו היתה " אזרחית–ליברלית , " בעריכת משה גליקסון , שהחל להופיע בשנת 1919 ונעשה יומון ב ; 1923– ודבר , שהוקם ב1925– כביטאונה של הסתדרות העובדים , בעריכתו של ברל כצנלסון . שני העיתונים האלה קבעו את מערכותיהם בתל–אביב , ולא בירושלים שהיתה עד אז מרכז הפעילות בתחום העיתונות וכתבי העת , וגם בזה יש משום ביטוי מובהק לתהליכי המודרניזציה והחילון שפקדו אז את היישוב , שקבע את העיר הצעירה למרכז פעילותו התרבותית ( ר ' ערך תל–אביב – קלות הדעת והנשיאה בעול במדור ספרויות ואמנויות . ( שני העיתונים האלה היו מעורבים , כבר מראשיתם , במאבקים על עיצוב דמותה של החברה היישובית . דוגמה בולטת לכך היא התייצבותם נגד הפשרה שנרקמה עם המפלגות הדתיות והחרדיות בנוגע להגבלת זכות הבחירה לנשים , פשרה שהוכשלה לבסוף באספת הנבחרים של היישוב . בתקופת היישוב , בא"י המנדטורית , ובשני העשורים במשך השנים השתנו אופיו והשפעתו של הקיבוץ באופן יסודי . בשיאו הוא היה המגזר שהנהיג את היישוב , ותרם גם לאתוס החברתי שרווח בו וגם ליצירתן של צורות תרבות רבות . במהלך השנים אבד לו הרבה מאופיו המיוחד , והוא נגרר אחרי המגמות ששלטו בחברה הסובבת ושעמדו בסתירה לערכיו המקוריים . בראשית המאה ה21– כמעט כל הקיבוצים ה"מסורתיים" ( הנקראים בלשון ימינו "שיתופיים ( " מבוססים היטב מבחינה חברתית , כלכלית וגם אידיאולוגית , ומתגאים שהם שומרים על הגחלת ; ברוב הקיבוצים שהופרטו עדיין באים לידי ביטוי , אף כי במידה מצומצמת יותר , לא מעט מערכי הקיבוץ הבסיסיים ; וקומץ הקיבוצים הצעירים ממשיכים לחפש בנמרצות אחר דרכים חדשות לביטוי ערכים אלה , בייחוד באמצעות פעילות פוליטית וחינוכית בשכבות המקופחות . על אף ההתנכרות של רוב החברה הישראלית לערכי היסוד של הקיבוץ , וחרף השפעתם ההרסנית של רוח הזמן ושל גורמים היסטוריים אחרים , הרעיון הקיבוצי בהחלט לא אבד מן העולם . לקריאה נוספת : ב' בן–אברם , חבר הקבוצות , תל–אביב . 1976 ברזל , א , ' מידות היחד , תל–אביב . 1984 ח' גבתי , מאה שנות התיישבות , תל–אביב . 1981 ב' כנרי , לשאת את עמי ההגשמה , השליחות , והדימוי העצמי של הקיבוץ המאוחד , תל–אביב . 1989 ע' ליבליך , קבוץ מקום , ירושלים , –––––– . 1984 גלגולו של מקום , ירושלים . 2000 א' מרגלית , השומר הצעיר מעדת נעורים למרכסיזם מהפכני , תלאביב . 1971 מ' צור , ת' זבולון , ח' פורת , כאן על פני אדמה , תל–אביב . 1981 UK , 1992 & 1997 . H . Near , The Kibbutz Movement : A History , OUP , Oxford Cornell UP , 2004 . Can Kibbutzim Survive in Present-Day Israel ? , Mort , J-A & Brenner , G ., Our Hearts Invented a Place :

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help