sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:334

התפלגה . חלק ממנה הצטרף אחר כך לחבר הקבוצות וייסד את איחוד הקבוצות והקיבוצים . כמה מן הקיבוצים התפלגו בתוכם , והיו אף משפחות שנחצו . פצע הפילוג הזה , שהגיע עד לתנועות הנוער הקשורות בקיבוצים , נותר פעור שנים רבות . עם זאת בשטח אחד מילאו הקיבוצים תפקיד חשוב בשנותיה הראשונות של המדינה . בימיה הראשונים , עם הידלדלות רזרבות מטבע החוץ הדרוש לקניית מזון , הם היו יצרני המזון העיקריים של הארץ ; ועם התפתחותה של כלכלת ישראל התפתחה גם החקלאות הקיבוצית . היתה התקדמות גם בשיטות העיבוד החקלאי וגם ביעילותו . משנת 1960 ואילך היתה פריצת דרך משמעותית ביותר בפיתוחה של התעשייה בקיבוצים : הוקמו מפעלים רבים בבעלות קיבוצים יחידים , ונוסדו מפעלים אזוריים רבים , בדרך כלל בשליטת קיבוצים בסביבה . משנות ה60– ואילך היה בישראל שגשוג כלכלי , שלקיבוצים היה בו חלק נכבד . אבל תנועות הנוער , שעליהן הסתמכו הקיבוצים לשמירת מאזנם הדמוגרפי , היו קיימות עכשיו רק בישראל , בקהילות קטנות יחסית באירופה , ובאמריקה הצפונית והדרומית , והן היו פעוטות ביחס לאלו שהיו קיימות בשנות ה30– וה40– באירופה . וכך עתודות כוח האדם שעמדו לרשות הקיבוצים פיגרו בהרבה אחרי אמצעי הייצור שהיו ברשותם , ותופעת העבודה השכירה בקיבוצים התפשטה במידה נרחבת , בניגוד לאידיאלים של הימים הראשונים . רמת החיים של הקיבוצים עלתה בהתמדה , ואף שהיתה רחוקה ממותרות , היא היתה גבוהה בהרבה מזו של שכניהם שהתגוררו במעברות , בעיירות הפיתוח ובמושבי העולים : החברה הקיבוצית נהפכה מחברה חלוצית הניזונה מרוח של הקרבה עצמית למגזר של מעמד הביניים , אם לא למעלה מזה . אף שקיבוצים המשיכו לשמור בתוכם פנימה על עקרונות השוויון , הדמוקרטיה הישירה והצדק החברתי , יחסיהם עם העולם הסובב היו רחוקים מעקרונות אלה . הם שילמו ( ועודם משלמים ) מחיר יקר בשל המצב שאליו נקלעו , גם במונחים פוליטיים של התנגדות בני השכבות המקופחות והמקופחות–לשעבר למפלגות שהקיבוצים משתתפים בהנהגתן , וגם במונחים של תדמיתם בארץ בכללה ; מקרה מפורסם היה הכינוי שכינה מנחם בגין את אנשי הקיבוצים "מיליונרים , היושבים בבריכות השחייה שלהם , " לעומת שכניהם , אנשי קריית–שמונה . הניכור בין הקיבוצים לבין סביבתם הגיע לשיאו עם הקמתם של "המפעלים האזוריים , " שבהם מילאו חברי הקיבוצים תפקידי ניהול ברמות השונות ואילו העובדים נמנו רובם עם תושבי עיירות הפיתוח שבסביבתם . בכללו של דבר , נבעה הפעילות הפוליטית של הקיבוצים מן האוריינטציה הסוציאליסטית שלהם , והיא הביאה אותם להיות מעורבים כשותפים זוטרים במפלגות הסוציאלדמוקרטיות של תנועת הפועלים , בעיקר מפא"י , שהיתה אחר כך למפלגת העבודה . ואף שמפלגה זו נעה לימין , המשיך רובה של התנועה הקיבוצית לתת לה את תמיכתו , בתמורה לגיבוי הפוליטי והכלכלי שהיא נתנה לתנועה הקיבוצית . היוצא מן הכלל היה הקיבוץ הארצי , שתמיד נקט עמדה שמאלית בלתיתלויה , והצליח , באמצעות מפלגתו , מפ"ם , להעלות על סדר היום הלאומי עניינים כשוויון , צדק חברתי ומערכת היחסים עם הערבים בישראל ומחוצה לה . היום , כאשר הפעילות הפוליטית אינה עומדת ברומו של סדר היום הקיבוצי ( בדומה למצב באוכלוסייה הכללית , ( פעילויות כאלה אינן בולטות כשהיו . יש משמעות רבה לעובדה שבכנסת הראשונה , ב , 1949– היו 26 חברי כנסת שהם חברי קיבוצים , ואילו כעבור חמישים שנה , בכנסת ה , 15– היו רק . 5 שינויים פנימיים חשובים מאז שנות ה60– התרחשו שינויים חשובים בחברה הקיבוצית פנימה . כאמור , מילאו את מקומן של תנועות הנוער האירופיות כעתודה לקיבוצים בוגרי תנועות הנוער הישראליות ואלו של העולם המערבי – שמוצא כולם בקהילות שאורח החיים היהודיים בהן היה שורשי פחות מזה של יהודי אירופה לפני השואה . תנועות אלו כבר אינן מסוגלות להתמקד ביצירה ובחינוך של חלוצים ובהעלאתם לארץ–ישראל . מאמציהן החינוכיים מוקדשים רובם למנוע התבוללות ולהקנות לחניכיהן מידה כלשהי של חינוך יהודי החסר להם . וכך נעשתה הבטחת יהדותם מטרה בפני עצמה ; ואילו הפיכתם לחלוצים היא משימה קשה הרבה יותר , והתוצאה הדמוגרפית מבחינת הקיבוצים מדאיגה . בדומה לכך , אף שתנועות הנוער בישראל הצליחו יותר בגיוס צעירים לקיבוצים באמצעות הנח"ל , רבים מאלה עזבו את הקיבוצים כעבור זמן קצר יחסית . שינוי בעל משמעות רבה ביותר היה גידול מספרם של ילידי הקיבוצים שהגיעו לגיל בגרות ורובם חזרו לקיבוציהם אחרי השירות הצבאי . גישתם היתה פרגמטית הרבה יותר מזו של הוריהם , הם זלזלו בוויכוחים פוליטיים וראו בקיבוץ גוף כלכלי וחברתי שאותו יש לנהל בדרך היעילה ביותר האפשרית . הם המשיכו במסורת הביטחונית הקיבוצית במהלך שירותם הצבאי , והיו מתנדבים ליחידות העילית ולקצונה . עקב כך היה מספרם היחסי בין הקורבנות שנפלו במלחמות 1967 ו1973– גבוה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה . בשנות ה70– החל לרדת מספרם של ילידי הקיבוצים המצטרפים לשורותיהם עם התבגרותם . כעת , חרף שיעור הילודה הגבוה הקיים בה , עומדת התנועה הקיבוצית בפני בעיה דמוגרפית חמורה . בראשית שנות ה60– היתה המערכת התרבותית של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help