sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:333

חברי הקיבוץ . חגים יהודיים נחוגו בקיבוצים בטקסים מיוחדים . לכל אחד מהם פיתחו הקיבוצים דרכים מיוחדות לחוג אותו . דרכים אלו , שנתבססו בדרך כלל על תפיסתם של רוב החגים כחגי טבע , לא תאמו את התפיסות האורתודוקסיות . דוגמה לעימות בין שתי גישות אלה היא פרשת חגיגות "חג הביכורים" בשבועות , בקיבוצי עמק יזרעאל , בשלהי שנות ה . 20– הרבנות הראשית מחתה על שהחגיגה התקיימה בחג עצמו ואף על שהחוגגים נמנעו מלציין את החג כ"חג מתן תורה . " הדרישה היתה חד–משמעית : לדחות את החגיגה ליום שלמחרת החג . העימות נשא אופי רעיוני והוא נמשך שנים , עד ש"המוסדות הלאומיים , " בלחץ הרבנות , ובאמצעות הנהגת ההסתדרות , הפעילו לחצים , מלווים באיומים בדבר סנקציות כלכליות , שהכניעו את הקיבוצים . ב1929– חגגו קיבוצי העמק את חג הביכורים לא בחג עצמו , כמנהגם , אלא באסרו חג של שבועות . רק כעבור שנים אחדות חזרו הקיבוצים לחגוג את חגיהם לפי רצונם , בלי תכתיבים מבחוץ . פירוט רב יותר על הדרך שבה נחוגו בקיבוצים חגי ישראל ניתן למצוא בפרקים על החגים במדור זה . כאן ראוי רק לציין שהדגש על האופי החקלאי של החגים תאם היטב את גישתם של חברי הקיבוצים , שבשבילם מושג שיבת ציון קיפל בתוכו דימוי של עתיד אוטופי שבו תקום לתחייה החברה הכפרית האידילית של ימי התנ"ך , שזיכרונות ממנה ( אמנם בצורה מעוותת ) נשמרו גם בתרבות היהודית הגלותית . אופני ציון חגי ישראל בקיבוצים חלחלו אל הסביבה התרבותית של היישוב בכללו ושימשו לו דגם–אב . כך , למשל , העתיקו מערכת החינוך ותנועות הנוער את הדרך שבה נחוגו בקיבוצים חגי הטבע המבוססים על השנה החקלאית , ובערים נערכו חגיגות על פי המתכונת הקיבוצית . חידושים כגון חג הנטיעות בט"ו בשבט , ראש השנה לאילנות , שהיוזמה לו נולדה במושבות ובהסתדרות המורים ונקלטה היטב בקיבוצים , נעשו לחגים מקובלים ביישוב הכללי . עם זאת התפתחויות תרבותיות ביישוב השפיעו השפעה חוזרת על התרבות הקיבוצית , ועל כך להלן . משבר עמוק עם הקמת המדינה לאחר הקמתה של מדינת ישראל נקלעה התנועה הקיבוצית למשבר עמוק . בסוף תקופת המנדט לא זו בלבד שהקיבוצים הגיעו לשיא במספר חבריהם , אלא הם גם זכו להכרה כללית כמגלמים את מיטב הערכים של היישוב וכגורם שמילא תפקיד חשוב ביותר בהקמתה של מדינת ישראל , בגלל הצלחותיהם בהתיישבות , בחינוך ובביטחון . עם הקמת המדינה ירדה במידה מכרעת חשיבותם של הקיבוצים בתחומים האלה . קיבוצים חדשים המשיכו להיווסד , אבל על מספרם האפיל המספר הגדל והולך של מושבים – ובעיקר מושבי עולים . מטה הפלמ"ח , הזרוע הצבאית הייחודית שהתבססה על הקיבוצים , פורק במהלך המלחמה . נוכח הדוקטרינה הצבאית החדשה שלפיה תתנהל כל מלחמה עתידית בשטחו של האויב , נראה כעת הערך האסטרטגי של הקיבוצים חשוב פחות . המאגרים של כוח האדם בתנועות הנוער בגולה הידלדלו בעקבות השואה , וקיבוצים רבים סבלו מגל גדול של עזיבת חבריהם שמצאו להם תעסוקה במנגנון המדינה ובכלכלה המתרחבת . ומעל לכול , הקיבוצים לא הצליחו לקלוט עולים חדשים במספרים ניכרים . רבים החלו לראות בקיבוצים גורם לא רלוונטי לצרכיה הדחופים של המדינה . לכך צריך להוסיף את העובדה שעם הקמת מפ"ם היו שתיים משלוש התנועות הקיבוציות באופוזיציה נמרצת למפלגה השלטת במדינה , מפא"י , ולמנהיגה דוד בן–גוריון . דבר זה גרם מחלוקת חריפה בתוך התנועות הקיבוציות : אחת מהן , הקיבוץ המאוחד , שהיו בו גם חברי מפ"ם וגם חברי מפא"י , לקראת סוף תקופת המנדט הגיעו הקיבוצים לשיא במספר חבריהם וזכו להכרה כללית כמגלמים את מיטב הערכים של היישוב . בתמונה : מתנדבים מסייעים להקמת קיבוץ עין-גב , מיישובי "חומה ומגדל 1937 , "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help