sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:332

פוחתים הבדלי המבנה כאמור , במרוצת השנים פחתו הבדלי המבנה בין הקיבוצים השונים . אבל התנועות הקיבוציות נותרו נפרדות , כי לכל אחת מהן היו השקפות אידיאולוגיות והשתייכויות פוליטיות משלה : עד שלהי מלחה"ע השנייה היו חבר הקבוצות והקיבוץ המאוחד קשורים במפא"י ההגמונית , ואילו הקיבוץ הארצי פיתח אידיאולוגיה מארקסיסטית ונעשה גוף פוליטי בלתי–תלוי במסגרת התנועה הציונית . בהשתייכויות הפוליטיות של התנועות הקיבוציות היו שינויים במרוצת הזמן . חברי הקיבוץ המאוחד היו רובם חברי סיעה ב , ' פלג אופוזיציוני בתוך מפא"י , פרשו ממנה בשנת 1944 והקימו את "התנועה לאחדות העבודה , " בעלת עמדות שמאליות ולוחמניות מאלה של מפא"י . אנשי חבר הקבוצות שמרו על נאמנותם למפא"י . הקיבוץ הארצי הקים זרוע עירונית ושמה "הליגה הסוציאליסטית , " שהיתה לאחר מכן לבסיס של מפלגה , השומר הצעיר , שבאיחודה עם אחדות העבודה הקימה בשנת 1948 את מפ"ם . ראוי לציין גם שמבחינה מדינית נמנו אנשי הקיבוץ הארצי ורוב אנשי חבר הקבוצות עם האגף המתון בתנועה הציונית , ואילו רוב אנשי הקיבוץ המאוחד נמנו באותה תקופה עם האגף שנקרא " אקטיביסטי , " כינויים שהוחלפו במרוצת השנים ל"יונים" ו"נצים . " כמה גורמים יחד הביאו לידי כך שבשנת 1947 הגיע מספר חברי התנועה הקיבוצית ל 7 . 4 % – מכלל האוכלוסייה היהודית בארץ–ישראל , יחס מספרי שהוא הגבוה ביותר בתולדותיה . יהודי אירופה סבלו בשנות ה30– ממשבר כלכלי עמוק ומאינספור צורות של קיפוח ורדיפות . כניסת מהגרים לרוב ארצות העולם , ובכללן לארצות הברית , הוגבלה מאז המחצית הראשונה של שנות ה20– במידה קיצונית . ארץ–ישראל נותרה כמעט מוצא יחיד להגירתם של צעירים יהודיים מאירופה . עשרות אלפים הצטרפו לתנועות הנוער הציוניות בתקווה להגיע בעזרתן לארץ–ישראל , ובשנים שבין 1932 ל1936– היתה מדיניות ההגירה של ממשלת המנדט ליברלית יחסית . עקב כך יכלה התנועה הקיבוצית לעמוד לרשות מדיניות התנועה הציונית , שהתבטאה בהרחבת ההתיישבות החקלאית ( ובהגנה עליה מפני התקפות של ערבים , ( במטרה להגדיל ככל האפשר את שטחה של המדינה היהודית כאשר תחולק הארץ , ולוודא שגבולותיה יהיו בני הגנה . מגמה זו הביאה להקמתם של מספר גדול של יישובי "חומה ומגדל , " שפוזרו במקומות אסטרטגיים ברחבי הארץ . חברי הקיבוצים היו עתודה פעילה לקאדרים הביטחוניים שעליהם התבססה ה"הגנה" במגזר הכפרי . יחידות הפלמ"ח מוקמו בקיבוצים , ושם היו מתאמנות מחצית החודש ועובדות במשק מחצית החודש . קשה לשער את עמידתה של מדינת ישראל הצעירה במלחמת העצמאות , ובעיקר בשלביה הראשונים , בלי התנועה הקיבוצית ופירות גידוליה . עם גידולה של התנועה הקיבוצית גדל גם היקף פעולותיה התרבותיות , ויריעתן התרחבה , משירי עם ומחולות לעיתונות , ליצירה ספרותית ולציור ופיסול . ממחצית שנות ה30– התרחשה פעילות זאת על רקע מערכת פעולות תרבותיות וחברתיות שהפכה להיות סטנדרטית בכל קיבוץ וקיבוץ , ואף , במידה מסוימת , בתנועה הקיבוצית כולה . רובם המכריע של חברי הקיבוצים היו חילונים , ובכמה מקרים , קיצונים בהתנגדותם למה שנראה להם כ"קלריקאליזם יהודי . " שנים רבות נמנעו זוגות של חברי קיבוצים מנישואים רבניים . בקיבוצים לא אכלו אוכל כשר ובתי כנסת הוקמו רק לצורכיהם של הורים קשישים של חברים שבאו מהגולה והיו סמוכים על שולחן הקיבוץ . בקיבוצים היה דחף ברור להקנות לחגים ולמועדים היהודיים צביון לא–דתי מובהק . עם זאת הביאו אותם החיים בארץ–ישראל לפיתוחה של תרבות ששורשיה נטועים במורשת היהודית . השבת היתה יום המנוחה השבועי , אף כי בקיבוצים רבים נקבע יום המנוחה על פי לחצי העבודה ורבים עבדו בשבת ונחו ביום אחר ; רק בשנות ה50– ( במידה רבה לפי מודל שפותח בקיבוץ הדתי ) נעשו במרבית הקיבוצים סידורים טכניים שעשו את השבת ליום מנוחה קהילתי . יום השישי בערב היה מלווה בדרך כלל בארוחה חגיגית , שאחריה נערכה פעילות תרבותית , והערב היה מסתיים בריקודים סוערים שנמשכו עד השעות הקטנות של הלילה . בכמה מהקיבוצים נערך טקס קבלת שבת , בדומה לטקסים יהודיים "מסורתיים" אחרים , אבל בתוכן מותאם לטעם של חרף התנאים הקשים של החיים בקיבוצים בשנותיהם הראשונות , הקפידו חבריהם על פיתוח פעולות תרבותיות . בתמונה : חזרת תזמורת המורכבת מחברי קיבוץ מעברות , 1935

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help