sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:331

הקבוצות ראה בקיבוץ חברה מופתית שבעקבותיה יפסע חלק גדל והולך של החברה החיצונית . חברי הקיבוץ המאוחד דגלו ב'קיבוץ גדול וגדל , ' שיוסיף ויתרחב עד שבבוא העת יקיף את כל החברה הארצישראלית . קיבוציו היו מרובי חברים והוא ראה בארגונו מעין יחידה ארצית שכל חבריה כפופים למשימות המוטלות עליה . הקיבוץ הארצי ראה בעצמו כוח מהפכני , חלק מתנועת פועלים שתקים בסופו של דבר משטר סוציאליסטי בארץ–ישראל . למעשה ( אמנם לא תמיד לפי ההלכה של הקיבוץ הארצי ) דגלו כל התנועות בסוציאליזם קונסטרוקטיבי – דהיינו , בניית חברה חדשה ליד החברה הקיימת , ולא החרבתה של זו – וכלכלו את צעדיהם על פי גישה זו . הבדלי השקפות אלה השפיעו על המבנה הפנימי של כל קיבוץ וקיבוץ : חבר הקבוצות הקפיד שקיבוציו יהיו קטנים , ויתקיימו על חקלאות בלבד ; הקיבוץ המאוחד שם לו למטרה התרחבות מתמדת שתתבסס על חקלאות , תעשייה ומלאכה ; ואילו הקיבוץ הארצי דגל בקיבוץ "אורגני , " שיהיה מורכב מבוגרי תנועת הנוער שלו , "השומר הצעיר . " מבחינת גודל יישוביו הוא נקט עמדת ביניים , אבל הקפיד על אחידות רעיונית , שבמשך תקופה ארוכה נקראה "קולקטיביות רעיונית . " במשך השנים התרופפו כמה מהעקרונות הללו , ועד קום המדינה נוצר דגם אחיד פחות או יותר של קהילה קיבוצית – מבוססת על מגוון של מקצועות וענפים , שואפת להתרחבות מרבית – אבל במשך כשלושה עשורים היו התפיסות הללו חלק אינטגרלי של המעשה והחשיבה הקיבוציים . באמצע שנות ה30– נוסד הקיבוץ הדתי , תנועה קטנה יחסית של קיבוצים דתיים שהיתה בנויה בדרך דומה לזו של התנועות הקיבוציות האחרות . בשנות ה30– היתה כל אחת מהתנועות הקיבוציות מגייסת עוד ועוד חברים מתנועות הנוער שהיו קשורות עמה בארץ וברחבי העולם היהודי , דואגת לחינוך חבריהן , משמשת להן מקור להשראה רוחנית ומספקת להן מדריכים , כסף והשפעה פוליטית . כל חברי הקיבוצים ראו בעצמם , וכך ראו בהם גם מחוצה להם , חלוצים , המוכנים להקריב קורבנות אישיים למען הגשמת הרעיון הציוני ובתוך כך ליצור חברה חדשה וצורת חיים חדשה שתהיה עליונה מבחינה מוסרית על העולם הקפיטליסטי , קרובה לטבע ומושתתת על שיתוף ועזרה הדדית , שוויון ודמוקרטיה ישירה . מייסדי הקיבוצים הראשונים ביקשו לנתק עצמם מסגנון החיים "הגלותי" של התפוצות וליצור אדם יהודי חדש שיחיה חיים פשוטים . בתמונה : אנשי קיבוץ "הזורע" מקבלים את פני התינוקת הראשונה ילידת הקיבוץ , 1936

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help