sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

הקיבוץ – יצירה מקורית המחפשת את דרכה הנרי ניר הקבוצה הראשונה , דגניה , נוסדה בידי אנשי העלייה השנייה בשנת , 1910 אבל התנועה הקיבוצית במלוא היקפה היא קודם כול תוצר של תקופת הסער והפרץ של העלייה השלישית שראשוניה באו ארצה בתום מלחמת העולם הראשונה , בשנת . 1919 מייסדי הקיבוצים הראשונים חוו שלוש מהפכות שהשפיעו על דרכם : המהפכה הציונית , המהפכה הרוסית , והשינוי המהפכני בתרבות הנוער שהתבטא בהקמת תנועות הנוער , שרובם נמנו עם בוגריהן . הם ראו בעצמם חברי תנועה מהפכנית , המבקשים , בתוך מילוי תפקידם הציוני ביישוב ארץישראל , להקים בה מן היסוד חברה חדשה , חברה סוציאליסטית , שבה יחיו כל בני האדם חיים של שוויון ושיתוף מלא . ויותר מכך , הם ביקשו לברוא אדם חדש , נאור , פתוח ל 9 דמה החברתית והתרבותית העולמית , נאמן לשורשיו הלאומיים וחי מיגיע כפיו בלא לנצל את עבודת הזולת . הקיבוצים הראשונים שהקימו האנשים האלה היו אמורים להיות לא רק דגם לחברה החדשה המעין–אוטופית הזאת , אלא גם בסיס שעליו היא עתידה לצמוח . בעיני רוחם ראו ארץ שכולה קיבוצים–קיבוצים , או קיבוץ אחד גדול , של בני אדם המגשימים את האידיאלים המסעירים שלהם . ובינתיים הם ייסדו תנועות שביקשו להקיף את כל תחומי החיים , בייצור , בצריכה ובבנייני העל התרבותיים והפוליטיים . המשקים שהקימו התיישבו על אדמות הלאום ( של הקק"ל , ( וכל הרכוש שנוצר בהם היה נכס של כלל החברים . הם הקפידו על שוויון בתנאי החיים ובצריכה . הם הגשימו כמיטב הבנתם חברה שבה כל אחד תורם לה לפי יכולתו ומקבל ממנה לפי צרכיו , בהתאם לאפשרויותיו של הקולקטיב . הם הקימו מוסדות חינוך שחינכו את ילדיהם ברוח עקרונותיהם . הם הקימו מוסדות תרבות , עיתונים , הוצאות ספרים , להקות תיאטרון , תזמורות , וסמינרים שבהם הכשירו את המחנכים העתידיים של ילדיהם . והם הקימו גופים פוליטיים , שהצטרפו למפלגות קיימות או הקימו מפלגות משלהם . הגישה הזאת של הקפת כל תחומי החיים הדריכה אותם מראשיתם , וכמה יסודות מתוכה נותרו עד ימינו אלה . מייסדי הקיבוצים הראשונים לא ביקשו לנתק עצמם מן המורשת הלאומית והתרבותית היהודית , אלא ממה שראו כעיוותיה – סגנון החיים ה"גלותי" שנתפתח בתפוצות . האדם היהודי החדש שיקום בארץ יהיה משוחרר מכל העיוותים האלה . הוא יהיה קרוב יותר לאנשים השורשיים של ימי המקרא , יחיה חיים פשוטים על יגיע כפיו ויגשים בחייו את הערכים הנעלים ביותר של מוסר הנביאים ; ועם זאת יהיה מודרני בתכלית וההישגים העדכניים של התרבות העולמית יהיו נגישים לו . את ההשראה האידיאולוגית הקרובה יותר שאבו ראשוני התנועה הקיבוצית פחות ממקורות היסטוריים ויותר מן הנגזרות שלהם בנות הזמן : הם דגלו בציונות , ובייחוד , בדומה לתנועות הלאומיות האחרות של המאה ה , 19– האמינו כי השיבה לקרקע והעבודה החקלאית חיוניות לבריאותה של האומה , ושאפו לתקן את המבנה התעסוקתי ה"מעוות" של העם היהודי . הם גם האמינו בסוציאליזם על שלל גווניו . בהשתדלם לפעול על פי עקרונות אלה , הם יצרו חברה שיתופית ושוויונית , שבה התפתח מגוון אידיאולוגיות . אבל כולם ראו בעצמם את מבשריה של החברה הסוציאליסטית בארץ–ישראל אף כי השקפותיהם בנוגע לדרך שבה ניתן להשיג מטרה זו היו שונות במידה רבה זו מזו . תפיסות אלו התגלמו בשלוש התנועות הקיבוציות . חבר ה30– מהזיקה למכבי העולמית , ובשנת 1935 הצטרפה לתנועת " החלוץ . " ב1936– הקימו בוגריה את קיבוצה הראשון – כפרהמכבי שבעמק זבולון וכעבור זמן הקימה עוד ארבעה קיבוצים . בשנת 1939 הצטרפו קיבוציה ל"חבר הקבוצות , " שאליו כבר היתה מסונפת תנועת גורדוניה ( ר' לעיל . ( על רקע זה קם בשנת 1941 האיחוד בין המכבי הצעיר לבין גורדוניה , שהיתה לו משמעות מסוימת בכמה מארצות הגולה , אך הוא לא כלל את תנועת המכבי הצעיר הארצישראלית . בית"ר בקוטב הימני של מפת תנועות הנוער מצויה תנועת בית"ר ( ברית יוסף תרומפלדור [ טרומפלדור ([ שקמה ב1923– בריגה , לטביה , בהשראתו של זאב ז'בוטינסקי . כמו תנועות הנוער האחרות , גם היא היתה ביטוי לתהליכי המודרניזציה והחילון שפקדו את הקהילות היהודיות השונות . בית"ר התפתחה כארגון צבאי–למחצה , עם מבנה הייררכי נוקשה . האידיאולוגיה שלה היתה קרובה ברוחה ללאומיות האינטגרלית ( ר' הערך ציונות רוויזיוניסטית במדור תנועות לאומיות וחברתיות . ( בשנות ה30– של המאה הקודמת נמצאה בית"ר בעימותים מתמשכים עם תנועות השמאל , עימותים שהסתיימו לא אחת בנפגעים משני הצדדים . עימותים חריפים ביותר התפתחו סביב הפגנות ועצרות של האחד במאי . במפנה המאות נקלעה בית"ר למשבר קיומי ומספר חניכיה צנח לכדי מאות ספורות בכל רחבי הארץ .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help