sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

עדיין התרוצצו מגמות רעיוניות שונות ומנוגדות בתנועה ובהנהגתה : נותרו בה מדריכים שהמשיכו לצדד בהשקפת העולם המארקסיסטית , בצד שולליה החריפים . על רקע המחלוקת העמוקה עם השמאל המארקסיסטי לגווניו גברו בתנועה מגמות של צמצום האופק האוניברסליסטי והתמקדות באופק היהודי והציוני . עובדת לידתה מתוך הפילוג המכאיב בתנועת המחנות העולים עיצבה את התנועה המאוחדת כתנועה שעם כל קרבתם של מנהיגיה למפא " י השכילה להימנע מגושפנקה מפלגתית ולשמר מידה רבה של פתיחות וחופש ויכוח בקרב חבריה . במחלוקת הגדולה על תביעתו של בן–גוריון לבטל , בשם הממלכתיות , את קיומן של תנועות הנוער ולקיים בישראל רק תנועת נוער ממלכתית אחת , שתתמקד בעיקר בסיוע לקליטת העלייה , נקלעה התנועה המאוחדת למצוקה : עם כל הזדהותה עם בן–גוריון ועם האתגרים הלאומיים שהציב , היא לא יכלה להגן על תוכניתו לחיסול תנועות הנוער , תוכנית שגרמה לזעזוע בקרב חוגים רבים , שראו בה סכנה למשטר הדמוקרטי . התנגדותה המהוססת של התנועה המאוחדת הפכה אותה למטרה לחצי ביקורת חריפים שנשלחו אליה מכיוון תנועות השמאל . עם קבלת חוק חינוך ממלכתי ( 1953 ) נאסרה פעולת תנועות הנוער בבתי הספר , למעט פעולתה של תנועת הצופים ופעולתה של התנועה המאוחדת , שהוגדרה גם היא " תנועה כללית ובלתי מפלגתית , " אם כי זיקתה למפא " י היתה גלויה לעין כול . חברי התנועה המאוחדת נמנו רובם עם משפחות מבוססות ומשכילות , שרובן מזוהות עם המפלגה השלטת . לאחר קום המדינה נשאבו רבים מבוגריה אל האליטות הממשלתיות , הצבאיות , הכלכליות והאקדמיות . החינוך להגשמה אישית במסגרת הקיבוצית נקלע למשבר . למרות זאת הצליחה התנועה ב14– שנות קיומה להקים חמישה קיבוצים חדשים ועשרות הכשרותיה וגרעיניה השלימו קיבוצים רבים ברחבי הארץ . בראשית שנות ה50– נעשתה התנועה המאוחדת לחלק מ"תנועת הבונים" ושמה הוסב ל"הבונים – התנועה המאוחדת . " ב1959– התאחדה התנועה עם הנוער העובד במסגרת משותפת של "תנועת הנוער העובד והלומד . " השומר הצעיר בוגרי תנועת "השומר הצעיר" בחוץ לארץ , שנחשבה בעיני רבים לתנועת הנוער המשפיעה ביותר בגולה , בעיקר במזרחה של אירופה ובמרכזה , באו לארץ עם העלייה השלישית , ( 1923 -1919 ) והקימו קיבוצים שהתאחדו ב1927– במסגרת "הקיבוץ הארצי – השומר 5 הצעיר . " ההחלטה על הקמת תנועה חינוכית בארץ–ישראל כסניף של התנועה העולמית של השומר הצעיר התקבלה במועצה העליונה של התנועה שהתכנסה בווינה ב , 1925– אך מימושה של החלטה זו נתקל בקשיים , והיא בוצעה למעשה רק בספטמבר , 1930 כשהתקיים במרחביה כנס יסוד של התנועה הארצישראלית . ניתן לומר על תנועת השומר הצעיר שהיא לא צמחה בספונטניות מתוך הנוער הארצישראלי , כי אם נוסדה בידי בוגרי התנועה בחוץ לארץ , שנמנו עם חברי הקיבוצים הראשונים של התנועה , ואשר נשלחו לעבודתם החינוכית בתנועת הנוער כחלק מפעילותם במסגרת הקיבוץ הארצי . בתחילה ביקשו "שליחים" אלה להקים את התנועה במתכונת שהיו רגילים אליה בחוץ לארץ . אפילו את הטרמינולוגיה שהיתה נהוגה שם ביקשו להעתיק לתנועה בארץ . עד מהרה נוצר מתח חברתי–תרבותי בין חברי התנועה בארץ , שלא רצו לקבל עליהם את מה שנראה להם כסגנון " גלותי , " לבין הנהגתה , שהיתה מורכבת מן הבוגרים שעלו מחוץ לארץ . המתח נפתר בסופו של דבר משבגרו חניכי התנועה בארץ , והקימו קיבוצים שלהם , שהראשון בהם היה "תל–עמל" ( לימים "ניר–דוד , ( " שהיה גם ראשון קיבוצי "חומה ומגדל , " ומשהחלו הבוגרים האלה לשוב אל 9 ני התנועה כשליחים ונעשו לנותני הטון בהנהגתה . בהווי החיים היומיומיים כמעט לא ניכר הבדל בין חברי השומר הצעיר בארץ לבין חברי התנועות האחרות של "ארץישראל העובדת . " אם היו הבדלים שבהם בלטו חניכי תנועת השומר הצעיר בארץ , הם היו בשני תחומים . התחום האחד היה רעיוני–פוליטי . לכל אורך דרכה ראתה התנועה בעצמה מחויבת לא רק לציונות החלוצית , אלא גם לרעיון הסוציאליסטי ולשאיפה המתמדת לעיצוב יחסי שכנות טובה ושותפות עם הסביבה הערבית " ) אחוות עמים ( " ולכינון שלום עם עמי ערב . התנועה חינכה את חבריה לא רק להגשמה קיבוצית , אלא גם למעורבות פוליטית בסוגיות המרכזיות שהיו בסדר יומה של החברה הישראלית . חברי השומר הצעיר בארץ היו הרבה יותר "פוליטיים" מחברי תנועות הנוער האחרות בארץ , האידיאולוגיה תפסה מקום מרכזי בחינוכם ובהווייתם היומיומית והם הראו נטייה רבה יותר לנקיטת עמדות רדיקליות , בעיקר בתחום הסוציאליסטי . ראוי לציון מיוחד גם הדגש של לימוד תחומי הגות שנחשבו למסייעים לפיתוחה של האידיאולוגיה התנועתית , כגון פילוסופיה , כלכלה מדינית ולימודים דומים . ב"סמינרים רעיוניים" ממושכים השתתפו לא רק שכבת המדריכים וההנהגה , כי אם כלל חברי השכבות הבוגרות . התחום האחר היה תרבותי . תנועת השומר הצעיר בארץ , על הדגש האידיאולוגי המובהק שלה , משכה בייחוד יסודות אינטלקטואליים בנוער . היתה בה אווירה של הערכה לערכי התרבות , לא רק לספרות העברית החדשה הנוצרת בארץ כי אם גם לספרות העולמית , לאמנויות הפלסטיות , למוזיקה קלאסית . חלק ניכר מן הסופרים הצעירים שהחלו בפעילותם בשנות ה40– וה50– היו בוגרי השומר הצעיר .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help