sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:324

קשורים לקיבוץ המאוחד . עם הפילוג בקיבוץ המאוחד , ב , 1951– פרשו מתנועת הצופים אלה שהזדהו בפילוג עם " התנועה לאחדות העבודה , " והקימו את תנועת "הצופים החלוציים , " וזו התאחדה ב1954– עם תנועת המחנות העולים . עם קבלת חוק חינוך ממלכתי ( 1953 ) נאסרה פעולתן של תנועות הנוער בבתי הספר , למעט זו של תנועת הצופים , וכעבור זמן גם של התנועה המאוחדת , שהוגדרו " תנועות כלליות ובלתי מפלגתיות . " מעמדה הייחודי המוכר של תנועת הצופים סייע בידה לשמור גם על מעמדה כתנועה הגדולה בקרב תנועות הנוער . גם בהמשך דרכה ניסתה התנועה לשמור על איזון מסוים בין כלליותה לבין המגמה ההתיישבותיתהחלוצית שגברה בה . תקופה ארוכה בלטה בפעילות החינוכית של התנועה הקפדה מובהקת על שמירת ה"כלליות , " ועל הימנעות לא רק מכל זיהוי מפלגתי , אלא גם מכל מעורבות בחיים הציבורייםהחברתיים שיש לה משמעות פוליטית כלשהי . ואולם בעשור האחרון של המאה ה20– גברו הקולות גם בתוך תנועת הצופים התובעים את מעורבותה בסוגיות חברתיות בוערות . התנועה פיתחה מסלולי פעולה מיוחדים במגמה לקלוט לשורותיה בני נוער מקרב העולים מחבר המדינות והעולים מאתיופיה . כמו כן הוקם בה מסלול מיוחד של פעילות " ) דרך המשך , ( " המכוונת בוגרי תיכון המוכנים להתנדב לשנת שירות נוספת בפעילות בערי פיתוח , בחוליות חלשות של מערכת החינוך , בסיוע לקיבוץ צעיר ועוד . תנועות הנוער של "ארץ–ישראל העובדת" בשם הזה נקראו תנועות הנוער המקורבות להסתדרות ולמפלגותיה , שמטרתו העיקרית של חינוכן היתה להכשיר את בוגריהן ל"הגשמה" בתנועות הקיבוציות השונות . המחנות העולים ב1924– הצטרף לגימנסיה "הרצליה" בתל–אביב הד"ר ברוך בן–יהודה , מורה ומחנך שהיה לימים מנהלה . כבר בראשית דרכו בגימנסיה הוא ארגן בין התלמידים "ממלכת נוער , " בעלת חוקה ויעדים נועזים משל עצמה , שערכה טיולי תלמידים ברחבי הארץ , טיולים שהביאו אותם לראשונה לפטרה ולפסגת החרמון ; בהשראתו יזמה ב1926– קבוצת תלמידים מ"הרצליה" את הקמתה של תנועת נוער , שהיו בה חוגים מתל–אביב , ירושלים וחיפה והיא נקראה בתחילה "תנועת החוגים . " ב1928– הקימו 17 בוגריה קבוצת עבודה בחדרה – "קבוצת החוגים" – וכעבור שלוש שנים היא הצטרפה אל "הקיבוץ דייגים בקבוצה של תנועת גורדוניה ( 1939 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help