sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:323

תנועות הנוער בישראל – סקירה היסטורית יאיר צבן תנועות הנוער בישראל , למרות הירידה במעמדן ובהשפעתן , הן עדיין אחת המסגרות הו ; לונטריות הגדולות בישראל . הן מאוגדות ב"מועצת תנועות הנוער בישראל , " שנוסדה ב1974– כהתאגדות וולונטרית של אותן תנועות המגדירות את עצמן ציוניות וחלוציות , במטרה למצות אפשרויות לשיתוף פעולה בין התנועות השונות . בשנת 2005 נפתחה האפשרות להצטרפות למועצה לפני כל תנועות הנוער המוכרות בידי משרד החינוך וזוכות לסיועו . צעד זה אפשר את הצטרפותן של תנועת הנוער החרדית "בנות בתיה" ושל "תנועת הנוער הערבית . " המטרה המוצהרת של מועצת תנועות הנוער היא להעצים את פעילותן של כלל תנועות הנוער , של כל אחת מהן בפני עצמה ושל כולן יחד , וכן לייצג את התנועות כלפי המוסדות הלאומיים וכלפי ארגוני נוער ותנועות נוער בינלאומיים . בשנת 2006 הקיפו תנועות הנוער בישראל בסך הכול כ 175 , 000– חניכות וחניכים , שהיו קצת יותר מרבע מבני הנוער בני הגיל שלהן . החלוקה בין התנועות היא בערך זו : – 45 , 000 הצופים ; – 40 , 000 הנוער העובד והלומד ; – 28 , 000 בני עקיבא ; – 25 , 000 בנות בתיה ( תנועת בנות חרדיות – 7 , 000 ;( השומר הצעיר . בכל אחת מהתנועות עזרא , המכבי הצעיר והצופים הערביים והדרוזיים היו כ 4 , 000– חניכים ; המחנות העולים , נוער האיחוד החקלאי , הנוער הדרוזי , הנוער הלאומי ואריאל – בכל אחת מהתנועות האלה היו כ 2 , 500– חניכים ; ותנועת בית"ר הוגדרה "תנועה בהתאוששות . " הצופים תנועת הנוער הראשונה שקמה בארץ היתה "הסתדרות הצופים העבריים בארץ–ישראל . " היא נוסדה בשנת , 1919 מיד אחרי הכיבוש הבריטי , על פי דגם תנועת הצופים האנגלית מיסודו של באדן–פאואל . בראשית דרכה בלטו בהנהגתה מדריכים שבאו לארץ כמדריכי השומר הצעיר בחו"ל , ובהם אריה כרוך וד"ר משה שוואבה . הצופים התלבטו בראשית דרכה של התנועה אם להצטרף לארגון הבינלאומי של הצופים מיסודו של באדן–פאואל . הצטרפות כזו היתה מחייבת את הקמתה של מסגרת משותפת עם הצופים הערביים ( שמשמעותה ויתור על הגדרת מטרות לאומיות יהודיות ;( את זניחת השאיפה לכונן ארגון צופי כלל–יהודי עולמי ; ויתור על מסגרות משותפות לנערות ולנערים ; ו"הבטחת נאמנות לאלוהים" בטקס הצטרפות חניכים לתנועה . ראשי התנועה לא היו מוכנים לוויתורים האלה . מימיה הראשונים נחשף בתנועת הצופים מתח בין שתי מגמות : זו המדגישה את אופייה הצופי , והמתמקדת ב"חינוך לאזרחות טובה ותרומה כללית לחברה , " וזו המבקשת להדגיש את המטלות החלוציות , ברוח הציונות הסוציאליסטית , שיש להציב לפני חניכי התנועה . שוואבה , שביטא את המגמה השנייה , הצליח ללכד סביבו את רוב צופי ירושלים ואיגד אותם במסגרת "לגיון הצופים הירושלמי . " הקרע בין שני המחנות נחשף במלוא חריפותו בוועידתה החמישית של התנועה ( 1926 ) והגיע עד כדי פילוג , ב , 1930– כאשר "הלגיון , " בהנהגתו של שוואבה , חבר ל"תנועת החוגים , " שהקימו תלמידי גימנסיה " הרצליה" בתל–אביב , והם הקימו , יחד עם קהילות צופים אחרות , את תנועת "המחנות העולים" ( ר' להלן . ( בעקבות הפילוג והמשבר שנלווה אליו גברו בתנועת הצופים חיפושי הדרך . אריה כרוך , שעמד בראשה , הצליח להבטיח לה את חסותה המלאה של מחלקת החינוך של הוועד הלאומי . דבר זה חייב שינוי מבני ופרוגרמטי , וזה בא לידי ביטוי בוועידת היסוד של הסתדרות הצופים המחודשת . ( 1936 ) השינויים הבולטים שהוכנסו בהגדרת מטרותיה של התנועה היו אלה : הדגשה חדה של ההימנעות מכל זיקה מפלגתית ; התבססות מודגשת על שיטת באדן–פאואל ; סילוק כל רמז לכיוון של ההגשמה החלוצית ; ו"יחס כבוד למסורת . " בשלהי שנות ה30– ובראשית שנות ה , 40– בתקופת "המאורעות" ובמלחמת העולם השנייה , התעוררו שוב בתנועה זרמים שביקשו להתקרב אל התנועות החלוציות של "ארץ–ישראל העובדת . " וכך הוויכוחים על דרכה הרעיונית של התנועה , ובייחוד על יחסה להגשמה החלוצית , שנרגעו לשעה , התחדשו והביאו , כעבור שש שנים , לשינוי נוסף בניסוח מטרות התנועה : בוועידת עיינות ( 1942 ) שולבו בהגדרה של מטרות התנועה המילים "הגשמה ציונית חלוצית בכל שטחי החיים . " הקמת הפלמ"ח והתבססותו על הכ > ר ; ת מגויסות של תנועות הנוער החלוציות המריצה את המגמה להקנות , גם בצופים , עדיפות להגשמה חלוצית במסגרת התיישבותית , דבר שהחריף את המתח עם נאמני ה"בלתי מפלגתיות" בתנועה . ב1944– החליט גרעין הצופים א' ( שהקים לימים את קיבוץ מעגן–מיכאל ) להצטרף אל הקיבוץ המאוחד . במרוצת שנות ה40– הקימה התנועה שבעה קיבוצים . בוועידת התנועה במאי 1948 התקבל נוסח חדש של מטרות התנועה , ששיקף את המציאות שהתגבשה זה מכבר , ובתוך צי'ן "החינוך לחיי שירות וחלוציות בכל שטחי החיים" הדגיש את "ההעדפה של החלוציות בהתיישבות . " הקיבוצים הראשונים שהוקמו על ידי הכשרות הצופים היו חצרים , בארי ומעגן–מיכאל , שהיו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help