sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:320

במבנה ובאופי של הערכים שעליהם חינכו בתנועות השונות . ראשית , יש לציין כי לדגש שהושם על ההגשמה האישית בחיי התיישבות חקלאית קיבוצית , ברוב תנועות הנוער הארצישראליות , היתה משמעות אידיאולוגית מודרנית ביסודה . למושג הבסיסי כל כך של "הגשמה אישית" היתה משמעות של ציווי מחייב – שלא על יסוד דתי . והנה , בדומה לאדם הדתי , מקבל עליו איש ההתיישבות הקיבוצית אורח חיים מחייב , ציוויי התנהגות מסוימים , עול מסוים מכאן והימנעות מהנאות מסוימות מכאן . בעצם היתה כאן התמודדות , בהצלחה חינוכית ניכרת , בתחום משברי ביותר של החינוך החילוני המודרני : הקנייתם של ערכים מחייבים ושל אורח חיים הנובע מהם – אף שערכים אלה אינם בבחינת צו אלוהי , ואף שאין כאן ממסד דתי המקפיד על שמירתם . מקצת הגעגועים , במשפחות ישראליות רבות , לעידן שבו היתה לחינוך התנועתי הצלחה ניכרת נובעים מן החיפוש אחר שיטת חינוך או הנחיה של בני ובנות הדור הצעיר הלא דתי – שיפנימו ערכים ומידות התנהגות מחייבים , על אף העדר סמכות שיכולה לטעון להיותה מייצגת רצון או צו עליון . הדגש הערכי שהודגשה עבודה יצרנית – עבודת כפיים בכלל ועבודת אדמה בפרט – היה בבירור חידוש בתולדות העם היהודי בשנות גלותו , אנטיתזה ציונית לאורח החיים הגלותי , אחד הביטויים המובהקים של הכמיהה היהודית להשתלב בחברה המודרנית . על כן לא מקרה הוא שבחקלאות הישראלית באה לידי ביטוי יכולת מתקדמת של פיתוח מדעי וטכנולוגי , של הפרחת שממות וגם של עיצוב הסדרים חברתיים חדשים ומיוחדים ( הסדרים המגלים כוח חיות גבוה ויכולת הסתגלות לתנאים משתנים . ( החינוך המושתת על עבודה עצמית ועל יגיע כפיים של היחיד , דהיינו , על אי ניצול עבודתו של הזולת – כפי שהתפתח ברוב תנועות הנוער – גם הוא היה חידוש בולט בחיים היהודיים שעוצבו בגלויות השונות : לא עוד מנוצלים כעובדים אצל אחרים , לא עוד מנצלי יגיע כפיהם של אחרים העמלים למען מיעוט של בעלי אמצעים . במובן זה מתחולל עכשיו שינוי דרמתי , היפוך כיוון ונסיגה מוחלטת מן הקו החינוכי שייצגו תנועות הנוער בעבר : כמרבית החברות המודרניות במערב , גם ישראל נשענת על עבודתם של לא–אזרחים במרבית עבודות השירות הבלתי מיומנות ובמרבית העבודות הפיזיות הקשות ( כגון חקלאות , סלילת כבישים ושטיפת כלים במסעדות . ( עקרון השוויון שלפיו האדם העובד במסגרת הקולקטיב הקיבוצי מקבל מן הקולקטיב מענה לצרכיו ( גם הייחודיים ) – לא בתוקף מוצאו המעמדי או הייחוס שלו , ולא בתוקף השכלתו או מומחיותו – היה אף הוא חדש בחיי היהודים , וניזון מתפיסות אידיאולוגיות מודרניות . אף כי ניתן המחנות העולים , ישיבת מרכז התנועה השומר הצעיר , בהפגנה בירושלים ( 2003 ) הצופים , תנועת הנוער הראשונה שקמה בארץ-ישראל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help