sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:318

תנועות הנוער ועיצובה של החברה החדשה חיים אדלר תנועות הנוער הארצישראליות היו רובן תולדה של תנועות הנוער הציוניות בגולה . אלו נוצרו בארצות מרכז אירופה ומזרחה , כחלק מן ההתעוררות של בני הנעורים בארצות אלו . במרכזה של ההתעוררות עמדה התביעה לזכותו של הנוער לקבוע את גורלו בעצמו ולמתוח ביקורת על חברת המבוגרים . עצם העמדה הבסיסית שמותר לאדם הצעיר להציב שאלות ביקורתיות למבוגר ולא בהכרח לקבל את עמדתו רק כיוון שהעמדה הזאת מייצגת את המסורת – יש בה אלמנט מודרני מובהק , שפעמים רבות נמצא קשור לתהליך החילון . התביעה של בני הדור הצעיר להיות אחראים לגורלם ולקבוע כי מסורת העבר אינה עוד אמת מידה מחייבת ויחידה להם – היה בה שינוי בסיסי באורח החיים היהודי המסורתי . ( ר' גם הערך תנועות נוער יהודיות באירופה במדור תמורות באורחות החיים ( . ייחודן של תנועות הנוער הארצישראליות החילוניות לשלוחות הארצישראליות של תנועות נוער ציוניות אלו היה אופייני אלמנט ייחודי , הנעדר מתולדותיהן של תנועות הנוער האירופיות הכלליות , של ראשית המאה ה : 20– חברי תנועות הנוער הציוניות בארצות אירופה ומנהיגיהן לא חלמו ולא לחמו על כינון חברה ( יהודית ) טובה יותר בארצות מושבם ; הם חלמו וחינכו את חניכיהם על ברכי הרעיון של יצירת חברה יהודית חדשה ומודרנית – הרחק משם , בארץ–ישראל – ולקראת זאת התארגנו והכשירו את עצמם . לניתוק מרחיק הלכת הזה משמעויות רבות : מצד אחד , עזיבת כל מודע וקרוב והגירה לארץ רחוקה ובלתי ידועה הן צעד קשה לכל אדם – ובוודאי למי שגדל במשפחה יהודית חמה ; מן הצד האחר , התרחקות זאת ממקום הולדתם שחררה אותם מן הצורך לחולל מהפכה בחברת מוצאם , והקלה עליהם בניסיון לכונן בארץ–ישראל חברה חדשה ושונה מזו שבה נולדו וגדלו . תנועת הנוער הארצישראלית היתה אנטי–גלותית מבחינת האידיאולוגיה שלה , וקשורה לתנועות של 9 דמה סוציאלית ( שרובן סוציאליסטיות . ( תנועות אלו חתרו אפוא לכינונו של עולם שבו יזכו גם אזרחים בפריפריות החברתיות , ויוצאי השכבות החברתיות החלשות , לדיור ולתזונה הוגנים , לשירותי חינוך טובים ומקדמים ולשירותי בריאות בסיסיים . שירותים והסדרים מעין אלה אמורים וצפויים היו להיות תשתית להשתתפות חברתית ופוליטית של יוצאי קבוצות ושכבות פריפריאליות וחלשות אלו וליצירת עתיד טוב יותר . הבסיס החברתי–הפוליטי להתפתחויות האלה היה התנועה החלוצית–הקיבוצית בארץ . ניתן לומר שכינון התנועה הקיבוצית , שבה היה לבוגרי תנועות הנוער חלק נכבד , אם לא מכריע , נחשב בעיני רבים למהפכה החברתית הלא אלימה החשובה ביותר שהתחוללה במאה ה . 20– חשוב לציין כי המערך החברתי שכוננה , על כל הקשיים והשינויים שהתחוללו בו בשלהי המאה , קיים כבר כמעט מאה שנה , ולמרות המשבר הפוקד חלקים ניכרים ממנו הוא ממשיך לשרוד ולהניב הישגים לא מבוטלים . וכיוון שלתנועה הקיבוצית היה חלק מכריע בעיצוב פני החברה והתרבות הישראליים – בעיקר בתקופה שקדמה לכינון המדינה , מילאו חברי תנועות הנוער ובוגריהן תפקיד מרכזי ובעל משקל ניכר בעיצוב פני החברה כחברה מודרנית , חילונית ומתקדמת מבחינה סוציאלית . אין להבין מדברים אלה כי חברי תנועות הנוער היו יוצאי קבוצות חברתיות פריפריאליות או בניהם ובנותיהם של פרולטרים . נהפוך הוא – רובם של חברי תנועות הנוער , כפי שמלמד המחקר , היו יוצאי משפחות מבוססות מבחינה חברתית וכלכלית , בוגרי בתי ספר תיכוניים או חקלאיים . זה היסוד לכך שתנועות הנוער מילאו תפקיד מרכזי במערך החינוכי של הדור הצעיר בארץ , והיו הכר שעליו צמח חלק ניכר של האליטה החברתית של החברה הישראלית , הן בשנות המאבק שקדמו לכינונה של מדינת ישראל והן בשנים הראשונות לקיומה . דומה שהמרכזיות הזאת אינה נמדדת במספר חברי תנועות הנוער ( אף שאין נתונים מהימנים על כך . ( בכל נקודת זמן רק מיעוט של בני הנוער היהודיים בא"י היו חברי תנועות נוער , ואם עוסקים בשכבות הבוגרות של התנועות , מדובר במיעוט קטן . ואולם , לו ספרו את כל הילדים ובני הנוער שהיו , ולו זמן מה בלבד , חברים בתנועות נוער , ומוסיפים את אלה שאמנם הם עצמם לא היו חברי תנועות נוער , אך אח או אחות שלהם היו חברי תנועת נוער – היה מתברר שרוב גדול של ילדי האומה ומתבגריה היו בטווח ההשפעה הישירה והלא ישירה שלהן . כאמור , לתנועות הנוער היתה השפעה חברתית וחינוכית ניכרת במציאות המיוחדת של החברה הארצישראלית , בשנים שקדמו להקמת מדינת ישראל ובתקופה הראשונה לקיומה של המדינה . הכוח החברתי הניכר של התנועות נבע מכך שהן חרתו על דגלן את היעדים הלאומיים והחברתיים שנתפסו כחשובים ביותר , ותבעו מבוגריהן להגשימם : תנועות הנוער כולן דגלו ברעיון התקומה הלאומית ובמאמצים להעלות לארץ המוני עולים ; הן דגלו רובן בחיי חלוציות ובעיקר בהתיישבות חקלאית קיבוצית ; כל התנועות היו נאמנות לתרבות העברית החדשה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help