sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:316

מקפח . חלק גדול מהמזרחים נעשה עוין לכל דבר הקשור בשמאל ( רבים מהם ממשיכים לכנותו במונח המתמצת את השנאה – "המערך" – אף שפורמלית זה אינו קיים מאז אמצע שנות ה . ( 80– מבחינת האתוס החברתי , יש רבים בין המזרחים שבגישתם האידיאולוגית יכלו להשתייך למחנה השמאל , והם רוצים לפעול למען שינויים מבניים בחברה , אבל מלכתחילה אינם מוכנים לעשות זאת במסגרות משותפות עם קבוצות שמאל " אשכנזי . " יתר על כן , מכיוון שמדיניות מתונה נקשרה ( לא תמיד בצדק : עשר שנותיו הראשונות של ממשל בן–גוריון לא היו שנים של מתינות מדינית , ובוודאי לא השנים של גולדה ) בשמאליות , מתנגדים רובם למתינות המדינית , אף שכמובן אין אלו הסיבות היחידות לעובדה שהמזרחים שייכים רובם לצד הלא מתון של האוכלוסייה מבחינה מדינית , ולא כאן המקום לדון בסיבות אלו . ואילו על השפעתה של עובדת היותם יוצאי מדינות ערב על נטייתם לתמוך במדיניות קשוחה כלפי הערבים יש דעות לכאן ולכאן , ועדיין לא נחקר עניין זה לעומקו . יש גם סברה שבהיותם שייכים למעמד הנמוך , שלמטה ממנו נמצאים רק הערבים , יש לרבים מהמזרחים עניין בהמשך הכיבוש כדי לשמור על עליונותם היחסית . ויש הטוענים שה 9 רבה התרבותית , שלכאורה היתה צריכה ליצור אמפתיה , מייצרת עוינות . יש להוסיף לכאן גם את ההיבט התרבותי . מכיוון שכל דבר הקשור בערבים נחשב לנחות ( עדיין חי הביטוי " עבודה ערבית , ( " התוצאה היתה שרבים מהמזרחים שביקשו לברוח מסטיגמה "ערבית , " חתרו במשך זמן ארוך לנתק את עצמם מזיהוי עם התרבות הערבית . עם זאת רבים מהמזרחים מתלוננים שמקפחים את תרבותם הייחודית , אף שכאן התחולל שינוי בשנים האחרונות , לא רק בין הקבוצות שאימצו להן אידיאולוגיה המכונה מזרחית , אלא גם בקרב שכבות רחבות החשות קרבה רבה לתרבות המזרחית יותר מאשר לתרבות המערבית . ותעיד על כך הדומיננטיות של המוזיקה המזרחית הפופולרית בתוכניות הרדיו והטלוויזיה . מכל מקום , מכיוון שהקיצוניות המדינית רווחת יותר בין המזרחים , שהם רובו של מעמד העובדים , ומכיוון שתנועת העבודה נתפסת כנוטה יותר למתינות מדינית , נוצר כאן עוד גורם לניתוק הקשר בין מעמד הפועלים לבין השמאל . לתוך משוואה זו נכנס גורם נוסף , המסבך אותה אף יותר . בתנאים של מאבק לאומי קיימת ממילא נטייה להעדיף את מה שנתפס כמשרת מאבק זה על פני המאבק המעמדי . ראשוני הסוציאליזם , שקשרו את מאבקם לשינוי מבנה החברה עם מושג ה"אינטרנציונליזם , " היו נדהמים לראות בימינו את הדומיננטיות של האתוס הלאומי על האתוס המעמדי . מצב זה בולט בייחוד במדינת ישראל , שנתפסה תמיד כנאבקת על קיומה בתוך עולם עוין . במרוצת כל שנותיה של מדינת ישראל היתה תודעת הסכסוך הלאומי חזקה בה יותר מכל תודעה אחרת , אפילו בתקופות המעטות של רגיעה יחסית . מהר מאוד נשכחו ימי מלחמת העצמאות שבהם היתה ישראל תלויה באספקת נשק מהגוש הסובייטי ובתמיכתו המדינית . ברוב השנים שעברו מאז , נתפסה ברית המועצות ( על "האתוס הסוציאליסטי" שהיתה מזוהה איתה והסמלים הנלווים אליו , ובהם הדגל האדום ) כעומדת על צד אויביה של ישראל המבקשים להשמידה . סמליה של ברית המועצות היו סמלי האויב . הדגל האדום נתפס בעיני רבים בישראל לא רק כדגלן של "השכבות המנצלות , " אלא גם כדגלם של אויבי המדינה . האיבה לברית המועצות העמיקה ככל שרבו גלי העלייה ממנה . רבים מקרב העולים שבאו משם ראו בעצמם את אויבי המשטר הסובייטי , וזיהו את השמאל הישראלי עם המשטר בארץ שממנה באו . וכך , בעיני שכבות רחבות של האוכלוסייה , גילם השמאל את כל הרע : את האחריות לקיפוח ולפיגור הכלכלי והחברתי ( שם צופן : התנשאות ;( את הנטייה להתקרב אל אויביה של המדינה , לנהוג כלפיהם ב"רכות" ואפילו לתמוך בהם ; את התרבות הליברלית , החילונית , הפתוחה , שסימלה את כל הדברים השליליים האלה לשכבות מצוקה שנעקרו מסגנון חייהן הישן , הועברו לארץ שבה משמש סגנון זה גורם מעכב התפתחות ומעודד קיפוח , והן מבקשות ממילא למצוא להן נחמה בחיק המסורת והדת , המחזירות אותן אל התפארת האמיתית או המדומה של עברן . כל הגורמים האלה – הדמוגרפיים והתרבותיים , ובכלל זה מושרשותה של הדתיות המסורתית בציבור גדול של עובדים – הביאו לידי כך שהשמאל החברתי בישראל לא הצליח לנהל דיאלוג של ממש עם השכבות המשמשות ברוב הארצות מאגר גדול של תומכיו ודווקא הימין הצליח להעביר לצדו חלק ניכר מן העובדים . העובדה שהקבוצות שהיה בהן פוטנציאל של השתייכות לשמאל חברתי בארץ משתייכות , רובן המכריע , לימין המדיני , יחד עם עומס העבר , מגבירים את הניכור בין תנועת העבודה לחלק גדול של העובדים בארץ . לעומת זאת , מצליח השמאל הפוליטי בדרך כלל לנהל דיאלוג המבוסס על מידה גדולה הרבה יותר של הבנה הדדית , עם שכבות חברתיות וכלכליות המרוחקות מהאידיאולוגיה החברתיתהמעמדית שלו , אף שיש הטוענים כי קיימת כאן גם קרבה אידיאולוגית שנוצרה מהוויה דומה של השייכות המעמדית של הקבוצות הדומיננטיות בתנועת העבודה . אלו הן שכבות מבוססות מבחינה כלכלית , הקרובות לשמאל מבחינה מדינית בחיפוש דרכים לפתרון מוסכם של הסכסוך הלאומי בין ישראל לערבים , גם מתוך גישה ליברלית כללית המקובלת בשכבות אלו וגם מתוך האינטרסים הכלכליים שלהן הנפגעים ממציאות הסכסוך .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help