sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:309

המסתיר את המציאות ההיסטורית שהם היו . בהתאם לכך גם הניצולים , יודעי ה"סוד" של אושוויץ ושל השואה , היו במשך שנים בלתי נראים , שקופים . בנאומו המרשים בכנסת , שליווה את הנחתו של חוק זיכרון השואה והגבורה – יד ושם , ( 1953 ) הזכיר שר החינוך והתרבות בן–ציון דינור את המתים , את הקהילות החרבות , את מורדי הגטאות והפרטיזנים , ואת המתנדבים הלוחמים מארץ–ישראל . רק על הניצולים , שכרבע מיליון מהם הגיעו לישראל ועשו אותה לביתם , לא אמר השר מילה . מכלי הזיכרון הישירים , המיידיים , של השואה , נושאי הידע חסר התקדים על אודות מה שאירע בשואה , בגטאות , במחנות הריכוז ובמחנות ההשמדה , העדים הנדירים כל כך על מה שבני אדם עוללו לבני אדם אחרים ביקום ההשמדה הנאצי , ועל המציאות היומיומית של הקיום–החידלון בתוך המוות הנמשך של השואה , הושמטו מתוך חוק הזיכרון , מתוך הזיכרון הישראלי המאורגן של השואה בשנותיו הראשונות . מה שאמר פרימו לוי , הניצול המיתי של אושוויץ , על עדותם הפגומה של הניצולים דווקא משום שלא אוכלו עד תום באש או בגז , מכיוון ש"את סיפור ההרס שבוצע עד תום , את סיפור המלאכה שהושלמה , את אלה איש לא סיפר , כפי שאיש לא חזר לספר את מותו , " או מה שכתב אלי ויזל , כי "אלה שלא עברו את ההתנסות לא יידעו לעולם , אלה שחוו אותה לא ידברו לעולם ; לא באמת , לא בשלמות . העבר שייך למתים , " חשבו בישראל גם אנשים שלא חוו בעצמם את השואה , מי שארגנו את זיכרון השואה בעשורים הראשונים למדינה . ישראל הרשמית גילתה את הניצולים ואת כוח עדותם רק במשפט אייכמן , וגם אז היא נזקקה לעדויותיהם בעיקר כדי לחזק את החיבור הישיר של השואה למדינת ישראל , וכדי להוכיח את הטיעון הציוני בדבר חדלות החיים היהודיים מחוץ למדינה היהודית . "ידענו כי יש בתוכנו אנשים ונשים מן העולם ההוא , אך דומה כי רק במהלכו של משפט נורא ונאדר זה [ משפט אייכמן , [ ככל שהוסיפו העדים משם לעלות אחד–אחד אל דוכן העדויות , נצטרפו בתודעתנו אותן ישויות נפרדות של אנשים זרים ואלמונים שעברנו על פניהם פעמים אין–ספור , נצטרפו ונתחברו זו לזו עד להכרה פתאומית וברורה כי ישויות אלה אינן רק ציבור של פרטים אלא מהות יסודית ותקיפה אשר טיבה וצלמה ואימת זיכרונותיה שמעבר לחיים ומעבר לטבע , הם חלק בל יימחה מטיבו וצלמו של העם שאנו משתייכים אליו " , כתב נתן אלתרמן בטורו במלאת חודשיים למשפט . ואמנם היה מי שטען כי עדויות הניצולים במשפט , מקור כוחו והשפעתו שחרגה הרחק מעבר לגבולות ישראל , הן שהעניקו לניצולים "אזרחות" ישראלית מלאה , אם גם מאוחרת . בזיכרון השואה הישראלי היו גם ששת מיליוני הנרצחים מאסה אנושית אנונימית , מושג מופשט , טיעון פוליטי , דברמה שאיבד את ממשותו הזוועתית , הקורעת לב ככל שהיא בלתי נתפסת . הזיכרון המאורגן , האידיאולוגי , של השואה , בחיבורו למדינת ישראל , הסתיר לא רק את ממשות החורבן ואת פרטי פרטיו אלא גם את מלאות החיים השוקקים שחיו ששת מיליוני המתים ערב הירצחם , את התרבויות בנות מאות השנים שהיו שלהם , את אורחות חייהם ומנהגיהם , את השפות שדיברו וההומור שהצחיק אותם , את הגאונות–בכוח שאבדה עם מותם , ואת האנשים הפשוטים , הרגילים , שהיו , עם סיפורי חייהם השגרתיים , היומיומיים . מכיוון שאנשים אלה , יהודים אלה , שהוסעו אל אתרי הרצח הנאציים מכל קצוות אירופה , מתו על המוקד הנאצי לא כדי שזכותם של היהודים למדינה תוכר , הם לא היו המחיר האנושי שצריך היה להעלות למולך כדי שהציונות תוכיח את צדקתה וכדי שתקום מדינת ישראל . הם מתו מפני שאידיאולוגיה של שנאה טוטלית , שנאת אדם ושנאת יהודים , גזענית ורצחנית , מטורפת ורציונלית כאחד , רתמה לשירותה את הכלים המתקדמים שהמודרנה הקימה , ביורוקרטיה , תעשייה וטכנולוגיה חדישות , כדי לחסלם , להעבירם מן העולם , ולמחוק את זכרם . הזיכרון הלאומי הישראלי של השואה עשה את שלו , הוא בנה אומה בישראל , אומה מגויסת , במדים , שאזרחיה היהודיים כולם מסומני אושוויץ . ניתוק זיכרון השואה מן הציו 6 יים הלאומיים של הציונות , אזרוחו , הפרטתו והאינדיווידואליזציה שלו , מתן שם ופנים והיסטוריה לכל אחד ואחת מן הנרצחים , תהליך המתקיים בהדרגה בישראל , יאפשר סוף–סוף את ההתחברות הממשית אל המתים ואל הניצולים ואל העולם שהיה עולמם , יסיר את המחסום המסכל את זכירתם ואת "עבודת האבל" עליהם . תהליך זה אולי אף יסייע להתיר את אחיזתם של הלקחים הפרטיקולריים של אושוויץ , שישראל מנחילה זה כמה דורות לילדיה , ויפתח את הדרך ללימוד מעמיק יותר של ההיסטוריה של השואה , לידע הזוועה שאירעה , וכיצד יכלה לקרות . לקריאה נוספת : עדי אופיר , עבודת ההווה , מסות על תרבות ישראלית בעת הזאת , תל אביב , . 2001 בנדיקט אנדרסון , קהילות מדומיינות , הגיגים על מקורות הלאומיות ועל התפשטותה ( מאנגלית : דן דאור , ( תל אביב , . 1999 חנה ארנדט , אייכמן בירושלים , דו"ח על הבנאליות של הרוע ( מאנגלית : אריה אוריאל , ( תל אביב , . 2000 יהודית תידור באומל , '" לזיכרון עולם : ' הנצחת השואה בידי הפרט והקהילה במדינת ישראל " , בתוך יואל רפל ( עורך , ( זיכרון סמוי זיכרון גלוי , תודעת השואה במדינת ישראל , תל אביב , . 1998

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help