sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:307

חיבור ישיר זה של השואה עם מדינת ישראל , וכמו כן התפיסה הציונית–הישראלית , המובלעת והמפורשת , כי השואה היתה תוצאה בלתי נמנעת , ולכן גם צפויה , של ההיסטוריה היהודית בגולה , מצד אחד , ומן הצד האחר ההבנה הרווחת , הנסמכת על הרצף ההיסטורי של האירועים , שהשואה האיצה מאוד את המהלך שהביא להקמתה של מדינת ישראל ולהכרה הבינלאומית בה , העניקו לשואה ממד טלאולוגי , בלתי נמנע , ושיבצו אותה בתוך הקשר רחב של מהלך גאולה יהודי–ישראלי גדול . הסמיכות ההיסטורית בין חורבן יהדות אירופה לבין הקמתה של מדינת ישראל , וחלקה המכריע של הקטסטרופה היהודית בהשגתה ובעיצובה של המדינה , העלו אפוא אל המרחב הציוני הישראלי המודרני מיתוס ישן–חדש ועצום של חורבן וגאולה , של מוות ולידה מחדש , וגם של אין–אונים וכוח . נביעת הישראליות והכוח הישראלי , והלגיטימיות של הכוח הזה ושימושיו , מתוך מצב חוסר האונים היהודי המוחלט בשואה , והחיבור ההכרחי ביניהם , ניזונו והתעצמו במשך השנים מן הקונפליקט האלים הישראליערבי , והיו לנוכחות מובנת מאליה , המפרשת כבר את עצמה בתוך סיפור הגאולה הישראלי הגדול , והיו לסיפור הגאולה הזה עצמו . שיח הכוח הישראלי מתוך השואה היהודית נתפס לא רק ככורח המציאות של הסכסוך האזורי המתמשך , אלא אף התפרש ככפרה וכמשמעות המאוחרת , המושהית , לשואה , ולהיסטוריה הארוכה של הגולה שהוליכה באורח לא נמנע אל שואה זו . היה זה אפוא מהלך דיאלקטי . זיכרון השואה הטעין ומשמע את הסכסוך הישראלי–ערבי והפקיעו מממדיו הפוליטיים וההיסטוריים , ואילו שיח הסכסוך ביסס וחיזק את מקום השואה כמיתוס המכונן של סיפור–העל הציוני–הישראלי . באופן זה גם השואה וגם הסכסוך נותקו מן המורכבויות והסתירות הפנימיות שלהם בתור מאורעות היסטוריים , הגבולות ביניהם היטשטשו , והם היו למציאויות מיתיות סגורות וחסינות ביקורת הקשורות זו בזו והמזינות זו את זו ללא התר . כך , על פי צורכי הזמן והמקום , הועלתה השואה והוקמו מתי השואה שוב ושוב לתחייה והיו לפונקציות מרכזיות בשיח הישראלי ובדיון הפוליטי , בעיקר בהקשר של המאבק הישראלי–ערבי על הארץ . משמאל ומימין , פוליטיקאים , אנשי צבא , משוררים ומחנכים , כולם היו שותפים במפעל הנכחתה של השואה בתוך השיח הישראלי והתודעה הישראלית ובהפיכתה לאמת מידה מרכזית של הישראליות החדשה , הכוחנית . "מיליוני היהודים , אשר הושמדו באין להם ארץ , צופים אלינו מאפר ההיסטוריה הישראלית ומצווים עלינו להתנחל ולקומם ארץ לעמנו " , אמר הרמטכ"ל משה דיין באפריל , 1956 בהספד שנשא על קברו של רועי רוטברג בנחלעוז . את ציווי הלחימה המתמדת ונשיאת החרב "פן ייכרתו חיינו , " ציווי שהחיבור עם השואה העצימו אל מעבר להכרח הקונקרטי של הסכסוך עצמו , הגדיר דיין "גזירת דורנו . " השפעת הדברים , שהודפסו בעיתונות הכתובה ושודרו פעמים רבות ברדיו , היתה מהממת . חברי האליטות הצעירות של ישראל ראו עצמם מיוצגים ומוגדרים על ידי ההספד של דיין , שהיה לקולו של דור . מאז ועד שנות ה2000– נעשה שוב ושוב שימוש בהספדו של דיין באירועים רבים ובהקשרים פוליטיים שונים , ולאחרונה גם בהקשר של המאבק בהתקוממות הפלסטינית השנייה . בטקסט שכתב שנתיים אחרי מלחמת ששת הימים , וכותרתו "אתם שיש לכם ארץ תחת כפות רגליכם , " אמר המשורר חיים גורי לבני הארץ : ... " לכו אל הספרים ולימדו מאין בא העם הזה אל כוחו ... גם אתם באים מן האפר ... כל העבר אינו אלא הווה וביניכם לבין כליונכם רק החרב אשר בידיכם . " שנים קודם כתב גורי בפואמה "מן הדליקה ההיא , " כי ] " עם הדליקה ההיא ] הלכנו בקרבות על אדמתנו ... את עלבונכם הפכנו לרובים ... שירכם אשר נחנק בלהבות עלה פורץ בפי פלוגות המחץ כמו נדר ... נקמנו את מותכם המר והבודד באגרופנו . " פואמה זאת היתה במשך שנים הטקסט המרכזי בעצרות הזיכרון הממלכתיות לשואה ביד ושם . שאיבת צידוקו של הכוח הישראלי , ושל השימוש בכוח , מן השואה היהודית ראשיתה עוד לפני הקמת המדינה . כבר בפואמה " אחותי על החוף" עשה מפקד הפלמ"ח יצחק שדה את הקישור הישיר בין ניצולות השואה , הפליטות המעונות והמיוסרות המגיעות אל חופי הארץ בתום המלחמה , לבין הכוח והאומץ והאכזריות הגבריים של הישראלי החדש . ואילו אבא קובנר , הפרטיזן המשורר , וקצין התרבות של חטיבת גבעתי , חווה את קרבות 1948 בחזית הדרום באמצעות דימויים ומושגים שנלקחו ממלחמת העולם השנייה , דימה את קיבוץ נגבה לסטאלינגרד , וקרא ב"דפים הקרביים" שלו לעשות נקמות ב"כלבי הנילוס ... כלבי רצח ... כלבי דמים , " כי "גדול ליל נקמות , פולשים . " המהלך הזה שהיה חיוני בתחילתו , בשנות ה40– וה50– של המאה ה , 20– מוגבל–מטרה ותכליתי יחסית , חלק ממפעל בניין האומה הישראלית שנועד להעמיד את ישראל כאנטיתזה לגולה היהודית ולחורבנה , נהפך ברבות הימים לקלישאה מפוחתת ערך . לא זו בלבד , אלא שבאופן זה אושוויץ , כמייצג הרוע והזוועה המוחלטים של הנאציזם , נהפך לאמת מידה קיימת ועומדת ביחסי ישראל עם הסובב אותה ועם העולם , וכן בשיח הפנימי שלה . לדיבור הישראלי הסיטוני של העשורים האחרונים במונחים הלקוחים מעולם השואה יש אילן יוחסין ארוך ומכובד . כבר סמוך לסיום מלחמת העולם השנייה דימה בן–גוריון בישיבות סגורות של המוסדות הלאומיים את הערבים לנאצים . "לא מתנגדים פוליטיים [ הבריטים ] יעמדו מולנו אלא תלמידיו ואף מוריו של היטלר " , אמר בן–גוריון בקיץ 1947 על המלחמה הצפויה . ובדיון סוער של מפלגתו על השילומים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help