sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:306

השואה בשיח הישראלי – מבט אחר עדית זרטל מיום הקמתה של ישראל היו שואת יהודי אירופה ומיליוני נרצחיה כול–נוכחים בה , והחיבור בין שני המאורעות ההיסטוריים , השואה היהודית והקמתה וקיומה של מדינת ישראל , היה ועודנו בלתי ניתן להתרה . השואה נכחה ונוכחת בדיבור של החברה הישראלית ובשתיקתה . היא קיימת בחייהם ובסיוטיהם של מאות אלפי הניצולים שהגיעו לארץ , ושל ילדיהם וילדי ילדיהם , ובהעדרותם של המתים . היא מהדהדת במפורש ובמובלע בנאומים , בטקסים , בחוקים , בבתי המשפט , בשירה , בעיתונות , במצבות , באנדרטאות , בספרי זיכרון , בבדיחות ובשפת הרחוב . בתהליך דיאלקטי של ניכוס והדרה , של זכירה ושכחה , הגדירה החברה הישראלית את עצמה במשך השנים ביחס לשואה : היא ראתה את עצמה גם יורשת הקורבנות וגם תובעת עוונם , גם מכפרת חטאיהם וגם גואלת מותם . ניסיון כינוסם הסימבולי של מתי השואה אל תוך הגוף הפוליטי של ישראל , באמצעות הענקת אזרחות ישראלית לששת המיליונים בראשית המדינה , לא מומש אמנם בסופו של דבר , אך הוא ייצג את הנוכחות ההיסטורית , החומרית , הפוליטית והמטפיזית של מיליוני המתים בתוך ישראל החדשה , ואת היותם מרכיב יסוד בשיח הישראלי . כך , באופן דיאלקטי , בזמן שישראל הגדירה את עצמה תולדה של מהפכה טוטלית בתולדות העם היהודי ושל שבירת הרצף של ההיסטוריה היהודית , וניסתה להתנתק מן העבר היהודי הקרוב , נהפכה השואה היהודית , בחיבורה הישיר לישראל , לאחד העקרונות המארגנים המרכזיים בעיצובה של הזהות הקולקטיבית הישראלית , ובגיבושם של תודעה ישראלית ושל שיח ישראלי משותפים . בהתאמה עם המיתוסים והאידיאלים שלה , ועם החזון והציו 6 יים הפוליטיים של ההווה , זכרה ישראל ועודה זוכרת את חורבן יהדות אירופה , שזכה לשם הצופן המיתי "שואה . " אשר למונח "שואה , " יותר ויותר אינטלקטואלים והוגים , בעיקר בחוץ לארץ , חולקים על השימוש במילה זו או במילה האנגלית , Holocaust הרווחות ביותר לציון חורבנה של יהדות אירופה בידי הנאצים . המילה שואה , המופיעה 13 פעמים בתנ"ך , פעמיים בספר איוב , מציינת סערת טבע ואת הנזקים שהיא מותירה אחריה , כלומר תופעת טבע , שאין לה דבר וחצי דבר עם ההשמדה השיטתית בידי אדם של מיליוני בני אדם . המילה , Holocaust שמקורה ביוונית , מציינת קורבן מנחה לאל , ובו בעל החיים המועלה קורבן נשרף בשלמותו , כלומר מוענק כולו לאלוהות . גם כאן יש בשימוש במילה הזאת שיבוש משמעות חמור , המעניק לחורבן יהדות אירופה ממד של כפרה וגאולה . שימוש לשוני זה אף משבש את אפשרות קליטתה והבנתה לעומקה של תופעת רצח ההמונים האידיאולוגי שביצעו הנאצים ביהודים ובבני עמים אחרים . מעשה ההיזכרות ושיח הזיכרון , שנועדו לגאול את העבר מתהום הנשייה ולהציל את הקורבנות ואת הניצולים משכחה ומהיעלמות מדברי הימים , כוונו , כתמיד , אל הסובייקט הזוכר , אל הקולקטיב הלאומי שארגן והפעיל בתוכו את הזיכרון . יותר מכך , זיכרון השואה היהודית , שעבר תהליכים של שחז 6 ר , של שימור ושל קידוד , נהפך במהלך השנים לאידיאולוגיה מרכזית של ישראל החדשה ; הוא היה לכעין דת אזרחית , משאב פוליטי רב עוצמה , "אוצר טבע " , כניסוחו של חוקר זיכרון השואה בארצות ובחברות שונות , ג'יימס יאנג . כך כתב יאנג על זיכרון השואה הישראלי בעשורים הראשונים למדינה : "אמביוולנטית לפרקים , צורמת לעתים , הגישה הרשמית לזיכרון השואה בישראל היתה קרועה בין הצורך הבו–זמני לזכור ולשכוח , בין המשימה האדירה של בניין–אומה שעמדה בפני מייסדיה והטיעונים לסיבות הכרחיותה של המדינה , לבין זיכרון המתים של הניצולים וזיכרון ההתקוממות של המורדים . ראשי המדינה הראשונים , כמו דוד בן–גוריון , ראו בשואה תולדה בלתי נמנעת של החיים היהודיים בגולה ; ובתור שכזאת ייצגה השואה גולה שהיתה ראויה לא רק להיחרב אלא גם להישכח . אולם מנגד , המדינה הכירה בחוב המעוות שהיא חבה לשואה : שהרי זו היתה ההוכחה לקביעה הציונית , שללא מדינה וללא כוח להגן על עצמם , יהיו יהודים בגולה נידונים תמיד לחורבן כעין זה . בשל כך לא הניחו המנהיגים המייסדים שיש סיבה לזכור את השואה מעבר לחיבור הישיר שלה עם המדינה החדשה . " זיכרון השואה היהודית , שעבר תהליכים של שחזור , של שימור ושל קידוד , נהפך לאידיאולוגיה מרכזית של ישראל החדשה . בתמונה : "היכל השמות" במוזיאון "יד ושם" בירושלים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help