sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:304

שישים שנה אחרי שיהודים – מתבוללים , בורגנים , סוציאליסטים וחרדים – הושמדו במחנות ההשמדה , ובתקופה שבה מתרבים סימני השאלה על דמותה ועתידה של המדינה היהודית–ציונית , האקסיומה שלפיה היתה השואה ההוכחה לצדקת הפתרון הציוני לשאלה היהודית המודרנית שוב אינה מתקבלת כמובנת מאליה , כמו שהיתה במשך כמעט יובל שנים לאחר המלחמה . יריביה האידיאולוגיים של הציונות , שלכאורה נעלמו בשואה , שבו והופיעו תחת מסווה אופנתי של 'פוסטציונות' – דתית , שמאלית–ליברלית או מתבוללת . הפוסטציונים – המשכם מתוצרת הארץ של האנטי–ציונים בגולה בשעתם – יוצאים נגד ה'מונופול' הציוני על השואה , או " ניכוסה" של השואה על ידי הציונות , ומגנים את הדגש ששמו מנהיגים והיסטוריונים ציונים על ייחודה של תופעה זו בהיסטוריה הכללית והיהודית . שני יסודות התבלטו בגינוי זה של הגישה הציונית : האחד , שאת ראשיתו ניתן למצוא אצל חנה ארנדט כבר בשנות ה50– ( אלא שאז היתה זו עמדה חריגה , ( הוא ההתייחסות אל השואה כאל פשע נגד האנושות כולה , ולא נגד היהודים דווקא . בלשון המקובלת היום , התייחסות כזאת תובעת להפיק מן השואה " לקחים אוניברסליים , " או להדגיש את לקחיה "ההומניסטיים . " בהקשר של יחסי יהודים ולא–יהודים , גישה זו ממקדת את הבעיה ביחסי גרמנים–יהודים , ומדחיקה את ראייתה במונחים של בעיית "אירופה והיהודים" או "העולם והיהודים . " לפי היסוד השני , השואה היא מקרה אחד מני כמה רציחות עמים שהתרחשו במאה ה , 20– החל בטבח הארמנים בידי התורכים במלחמת העולם הראשונה , עד מעשי הטבח ההדדיים של שבטים באפריקה ( ביאפרה , אנגולה , רואנדה ) וכלה במלחמות בקמבודיה , בבלקאן או בקווקז בשלהי המאה ה . 20– הגישה המצמצמת בולטת לעיניו של כל מבקר במוזיאון השואה בוושינגטון , שאין בו כמעט זכר למשתפי הפעולה הצרפתים , ההולנדים , הבלגים , הרומנים , ההונגרים , הקרואטים , הסלובקים , הפולנים , הליטאים והאוקראינים , שבלעדיהם קשה להניח שהשואה היתה מגיע לממדיה המפלצתיים . אפשר להבין את העלמת העין הזאת . מכיוון שרוב יהודי אמריקה חיים בארץ שיש בה קהילות גדולות שמוצאן מאירופה , הם מרגישים בטוחים יותר במסגרת התפיסה המצמצמת וההשוואתית של השואה . ואולם הדיון הישראלי בשואה אינו יכול ואינו צריך להסתפק בפרשנות צרה זו , ועליו להמשיך ולהדגיש את משבר החברה היהודית המסורתית , את הפתרונות השונים שהוצעו לו – מהשתלבות המובילה להתבוללות עד לשמירה על אורח החיים המסורתי ודחיית המודרנה , ההשתלבות ב"כוחות המחר" המהפכניים ועד לטיפוח הייחוד הלאומי בארץ–ישראל – ואת היותה של השואה שיאו של משבר האמנסיפציה ודחיית ההשתלבות של היהודים בסביבתם האירופית , בין אם במסגרת הסדר הקיים או במסגרת "עולם המחר . " הגישה ההשוואתית , הרואה בשואה רצח–עם אחד מני רבים ומכחישה את ייחודה , ממשיכה את מגמת הטמיעה וההתבוללות , המבקשת להסתיר או לטשטש כל ייחוד יהודי . ההגדרה "רצח–עם" סותרת את תיקופה המקובל של השואה בין השנים 1933 ל . 1945– כמה יהודים נרצחו – או איזה רצחעם התרחש – ב , 1935– ב1938– או אפילו ב ? 1940– ואף על פי כן השואה כבר היתה אז בעיצומה . אמנם משלב מסוים היא היתה רצח–עם , אבל השואה היתה הרבה יותר מזה . המ H תר הזה הוא בדיוק מה שאינטלקטואלים רלטיביסטים , בישראל ובמקומות אחרים , מבקשים לטשטש ולהכחיש כאשר הם משווים את השואה לזוועות אחרות תחת הסיסמאות האופנתיות של מחקר "משווה" או "בין–תחומי . " הטקטיקה ההשוואתית נעשית מרחיקת–לכת ומקוממת במיוחד כאשר מנסים ליישמה ליחסים בין ישראל לפלסטינים . השמאל הרדיקלי בישראל ומחוצה לה הכניס את הקישור הזה לתוך הז'ארגון שלו כבר בשנות ה70– בהשראת אמרתו המפורסמת של ישעיהו ליבוביץ' 'יודו–נאצים . ' אמרה זו ודומות היה מקום לחשש שעם הסתלקותו של דור הניצולים תידחק השואה לנישה היסטורית מצומצמת . בתמונה : המשורר אבא קובנר , מפעילי מרד גיטו וילנה , מעיד במשפט אייכמן ( 1961 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help