sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:303

ספר שהופיע בשנת , 1976 הציונות הפוסט–אוגנדית ומשבר השואה : מחקר על גורמי משגיה של התנועה הציונית בשנים 1945-1938 מאת שבתאי בית–צבי , האשים את ההנהגה הציונית בהכשלתן של תוכניות הצלה של יהודים מארצות הרייך השלישי שלא היו קשורות במפעל הציוני . מחקר זה אמנם היה ראשון להעלות שורה של שאלות קשות על עמדתה של ההנהגה הציונית ערב השואה ובמהלכה , אך התשובות שנתן להן המחבר לא היו מבוססות והאקדמיה בחרה בזמנה שלא בצדק , לדעתי , להתעלם לא רק מן התשובות אלא גם מן השאלות . תיעוד ומחקר השואה החלו מחוץ לאקדמיה , ב"יד ושם" ובמרכזי ההנצחה התנועתיים , והגיעו לאוניברסיטה העברית רק בשנות ה . 60– שאלת יחסם של התנועה הציונית ושל היישוב לשואה נותרה גם אז מחוץ לתחום המחקר , ורק בראשית שנות ה70– החל מחקר אקדמי רציני של הנושא בניצוחם של יהודה באואר , ישראל גוטמן ודניאל קרפי . פירות המחקרים הראשונים הבשילו באמצע שנות ה . 80– אילו התפרסמו חיבורים אלה – שהופיעו כספרים במחצית השנייה של שנות ה80– ובשנות ה – 90– עשר שנים מוקדם יותר , היו מסקנותיהם מתקבלות כביקורתיות וכרוויזיוניסטיות . ואולם , על רקע ההתפתחויות שחלו בחברה ובהיסטוריוגרפיה הישראלית בסוף שנות ה – 80– הופעתם של ההיסטוריונים "החדשים" והסוציולוגים " הביקורתיים" – נראו מחקרים אלה בעת הופעתם כמעט כאפולוגטיים . לצד בירורים מעמיקים עברה השואה גם בנאליזציה . היא גויסה ומגויסת לצרכים שונים בידי מנהיגים ופוליטיקאים מכל הכיוונים , החל מבן–גוריון שכבר בשנת 1947 השווה בין המופתי לבין היטלר , עד אריאל שרון , שמתח ביקורת על אדישותם של יהודי ארצות–הברית בתקופת השואה , מנחם בגין שנהג להשוות את ערפאת להיטלר , שולמית אלוני וישעיהו ליבוביץ' שדימו את התנהגות ישראל בשטחים לזו של הנאצים , ועד לביקור הרמטכ"ל אהוד ברק באושוויץ שרמז לעולם כאילו אם רק היו מדינה וצבא יהודיים בשעתו , מחנה אושוויץ לא היה בא לעולם והשואה לא היתה יכולה להתרחש . ככל שהיתה לעמוד תווך של הייחוד הישראלי , גויסה השואה בידי מבקריה של ישראל לשירות מאבקם נגדה . בשיפוט בדיעבד , שהוא אנטי–היסטורי מכיוון שהוא משליך על העבר את המושגים , את הערכים ואת המציאות של ההווה , הם ייחסו למנהיגי 'המדינה שבדרך' ערכים , כוחות ויכולות של המדינה היהודית בימינו ומתחו ביקורת על שלא השתמשו בהם כיאות . בשנים האחרונות איבדה סוגיית "הציונות והשואה" במידה רבה את מקומה המרכזי בשיח הישראלי ( בעולם , היהודי והלאיהודי , השאלה לא היתה מרכזית מעולם . ( הנושא מיצה את עצמו , והמבקרים את התנהגותה של התנועה הציונית בזמן המלחמה לא הצליחו להציג תזה משכנעת ומושכת שתוכל להצמיח פולמוס רציני . המנהיגים הציוניים והיישוב היו שחקני–משנה במהלך מלחמת העולם השנייה וספק אם יכלו לעשות הרבה יותר ממה שעשו . יחסם אל שארית הפליטה לאחר המלחמה , לעומת זה , היה עניין פנימי , שהיה תלוי בהם במידה רבה . תום שגב , ובייחוד עדית זרטל , האשימו את המנהיגות הציונית בהתנהגות מניפולטיבית וחסרת–חמלה כלפי הניצולים מתוך העדפת מטרותיה הפוליטיות של התנועה הציונית , ובאדישות לסבלותיהם של הניצולים כבני–אדם . משהיתה השואה לרכיב בסיסי של הזהות היהודית הפוסטמודרנית , נעשה הדיון בטיבה ובלקחיה אינטנסיבי ואקטואלי . האם לקחי השואה הם אוניברסליים או יהודיים ? הומניסטיים , דתיים או לאומיים ? השאלות עלו במישור הציבורי והפוליטי ואחר כך נהפכו גם עניין לדיון היסטורי וביקורתי שמתנהל בארץ ובעולם . לפני עשרים שנה , היה מקום לחשש שעם הסתלקותו מן העולם של דור הניצולים תידחק השואה לנישה היסטורית מוגדרת ומצומצמת , דוגמת גירוש ספרד בשעתו , ותרד מסדר היום הציבורי . ההתפתחויות מאז – בארץ ובעולם – מראה כי החשש נתבדה . לא רק שהשואה לא נדחקה מסדר היום , אלא מקומה בו הולך ונהיה מרכזי יותר ויותר . משפט אייכמן ( בתמונה ) היווה נקודת-מפנה בהתייחסותה של החברה הישראלית לשואה , ומקור השראה לדור הצעיר של חוקריה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help