sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:301

חלוציות וגבורה עברית , ותל–חי עלתה כמיתוס של התיישבות והגנה ונחישות שלא לנטוש יישובים עבריים . גבורת תל–חי היתה נושא ליצירת טקסטים תרבותיים רבים , ו"יום תל–חי , " י"א באדר , צוין מדי שנה בשנה בעצרות זיכרון לאומיות ומקומיות , וחשיבותו ההיסטורית והחינוכית הובלטה בבתי הספר העבריים והממלכתיים–הכלליים . המיתוסים האלה הדגישו את השליחות החברתית והלאומית של המפעל החלוצי הציוני ושיקפו בעיקר את ערכיה של תנועת העבודה ששלטה במערכת הפוליטית עד אמצע שנות ה . 70– השינויים החברתיים בעקבות המהפך הפוליטי של סוף שנות ה , 70– שהביאו להתחזקות המגמה הפלורליסטית בחברה הישראלית , והצורך המתמיד לבדוק את משמעות המיתוס בזיקה להשלכותיו על תפיסת המציאות העכשווית , פתחו פתח לשינויים ניכרים במעמדם של מיתוסים קיימים ולעליית מיתוסים אחרים . הביקורת על משמעות מיתוסים לאומיים כגון מצדה , מרד בר–כוכבא ותל–חי הפנתה את תשומת הלב לפערים בין הידע ההיסטורי לבין פרשנות העבר במסגרת הסיפור המיתי . דוגמה בולטת למיתוס המושתת על טקסט תנ"כי אפשר למצוא בסיפור עקדת יצחק , שהיה לו תפקיד מרכזי בעיצוב הזיכרון היהודי כביטוי לנכונות להקרבה למען האמונה , בייחוד בתקופות של רדיפות דתיות . פרשנותו החדשה של הסיפור הזה בתרבות העברית החילונית שינתה את משמעותו למיתוס של הקרבה למען המולדת וכך שמרה על מעמדו כטקסט מרכזי של החברה הישראלית הנאבקת על עצמאותה . משנות ה60– ואילך החל להסתמן כיוון חתרני בפרשנותו של סיפור העקדה מתוך מגמה להציג באמצעותו את הבעייתיות שבאתוס ההקרבה הפטריוטית בכלל וביישומו למציאות העכשווית בישראל . השימוש המרובה במיתוס העקדה בשירה , בפרוזה , באמנות ובשיח הפוליטי בישראל מורה על חשיבותו כטקסט פרשני שמעמדו המקודש מעצים את המסר המועבר דרכו גם כאשר הוא מנגח את משמעותו המסורתית . השואה היא דוגמה לאירוע היסטורי שהנצחתו התפתחה בהדרגה מאירוע טראומטי שהודחק לשולי הזיכרון הציבורי למיתוס מכונן בעיצוב התודעה הלאומית . יום השואה והגבורה התפתח לאתר זיכרון חשוב בלוח השנה הישראלי ; אתר הזיכרון הממלכתי לזיכרון השואה , "יד ושם , " היה למוסד מרכזי בייצוג הזיכרון הלאומי ; ומסעות הצעירים לאירופה , לאתרים הקשורים בזיכרון השואה , נתפסים ככלי מחנך המעצב חוויה ראשונית של מורשת העבר . העשורים האחרונים עדים ליצירה ספרותית ואמנותית ענפה בנושא השואה ולעלייה דרמתית בהתייחסות למשמעותו ההיסטורית והסמלית בזיקה למציאות הפוליטית העכשווית . הפולמוסים החריפים על משמעות מיתוסים שונים מעידים על חשיבותם הסמלית במאבק על עיצוב התודעה הציבורית . למרות הכרסום הרב שחל במעמדם של מיתוסי ההתיישבות משנות ה70– ואילך , וחוסר ההסכמה בנוגע לפרשנותם כיום , הם ממשיכים למלא מקום בתרבות הישראלית , אך משמעותם שונה לקבוצות שונות בקרב החברה . עם זה ניתן להצביע על שינוי מגמה רחב ביחס לעבר היהודי שנחשב לפנים "גלותי" ועל שאיפה של התחברות מחודשת , אם גם בעלת גוונים שונים , לשורשים היהודיים המסורתיים . השינויים האלה , לצד מיתוסים חלופיים המייצגים פלגים שונים בחברה הישראלית שאינם שותפים לתרבות הלאומית החילונית , מורים על רב–תרבותיות ועל מאבק נמשך על כינון זיכרון לאומי בחברה הישראלית כיום . גיבורו של קרב תל-חי , יוסף טרומפלדור , נעשה לדמות מרכזית בחינוך הנוער העברי . בתמונה : ציור של טרומפלדור וחבריו שנעשה בידי ארתור שיק , על שער דו-שבועון משנת 1937

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help