sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:298

דמות הצבר עוז אלמוג בלשון היומיום צבר הוא כינוי למי שנולד בארץ וגדל בה . מבחינה סוציולוגית מציין "צבר" בן לדור ההמשך של חלוצי העליות הראשונות , דור ראשון של "המהפכה העברית . " דור זה זכה לכינויים רבים : "דור תש"ח , " "דור הפלמ"ח" ו"דור בארץ . " הסיווג הזה כולל את ילידי הארץ שנולדו בשלושה העשורים הראשונים של המאה ה20– וחונכו במסגרות החברתיות שהיו קשורות לתנועת הפועלים " ) ארץ–ישראל העובדת , ( " וכן צעירים שבאו ארצה בגיל צעיר בין שתי מלחמות העולם ונטמעו באותן מסגרות . המסגרות הללו כללו את הקיבוצים והמושבים השיתופיים , את הגימנסיות העבריות בערים הגדולות , את כפרי הנוער החקלאיים ותנועות הנוער החלוציות ואת הפלמ"ח לחטיבותיו . לאחר קום המדינה המשיכו את מסורת הפלמ"ח יחידות העילית הראשונות של צה"ל . כלומר , הצבר מוגדר בעיקר על פי השתייכותו התרבותית ולא רק על פי ארץ לידתו של הפרט . דור הצברים הוא דור שהשקפתו עוצבה בידי מערכת החינוך העברי–הציוני בארץ , דור שהעברית היתה לו שפת דיבור וקריאה ואשר חונך לאור המיתוס של החלוץ–המתיישב והשומר . מקובל לתחום את שנות העיצוב והפריחה של הצברים בין השנים 1930 ל , 1960– כלומר מתקופת התמסדותן של המסגרות החינוכיות , התרבותיות , ההתיישבותיות והצבאיות ועד לקליטת העלייה ההמונית והתבססות המערכת הממלכתית בישראל . השימוש במונח "צבר" לציון בני דור הארץ החל בשנות ה , 30– והוא ירש את המונח שהתפתח ארבעים שנה קודם לכן , " עברי , " ובכך התבססה ההבחנה הציונית בין "יהודי ישן , " כלומר בן הגלות , ל"יהודי חדש , " בן הארץ . מקור הכינוי אינו ברור , פרט לכך שהוא מתייחס לצמח הקוצני הנפוץ בארץישראל . מקובל לראות בכינוי את השניות של עוקצנות וחספוס חיצוניים לעומת מתיקות ורכות בפנים . הפופולריות הגואה של הכינוי "צבר" בשנות ה30– וה40– שיקפה את יוקרת הדור השני של תנועת הפועלים בארץ , שהגיעה באותן שנים להגמוניה פוליטית ותרבותית . המודעות העצמית של הצברים להיותם קבוצה מובחנת קשורה בהיווצרות תרבות מקומיתילידית , המנותקת מן ההוויה היהודית המסורתית , ומושפעת הן מן הסביבה הפיזית והתרבותית והן מתנועת הפועלים הארצישראלית . לשיא יוקרתו הגיע הצבר במלחמת העצמאות ובעיקר לאחר סיומה . דמויות כמו יגאל אלון , מפקד הפלמ " ח , הפכו מושא להערצה ולחיקוי . הציבור הישראלי נטה לייחס את הניצחון לבני הארץ , לצברים . באותה תקופה הובלטה החזות שנחשבה לצברית ( כובע גרב , כאפייה על הצוואר , בלורית , סנדלים תנ " כיים , בגדי חאקי וכו ( ' וכן שפת הדיבור וההווי הילידי המיוחד . אלה השנים שבהן הפך הצבר לגיבור בתרבות ובאמנות הישראליות . אלו הדגישו את דמותו הרומנטית כ " יפה הבלורית והתואר . " גם ציירים וקריקטוריסטים כמו יוסי שטרן , אריה נבון ודוש , שרישומיהם איירו את הכתבות על המלחמה שהתפרסמו בעיתונות היומית והצבאית , תרמו תרומה גדולה לביסוס דמותו המיתולוגית של הצבר . העגה הצברית התפשטה מעבר למעגלים שבהם צמחו הצברים , והעברית הילידית–הצברית המדוברת התבססה במחזות ובספרות , במערכונים ובפזמונים . צמיחתה של ספרות נוסטלגית בשנות ה , 50– שהתרפקה על תקופת המאבק ומלחמת העצמאות , נתנה דחיפה נוספת להשרשת מיתוס הצבר והעמיקה את זיהוי הצבר עם גיבורי תש " ח . ספרות ילדים ונוער ברוח זו היתה בעלת השפעה מיוחדת : שמונה בעקבות אחד של ימימה טשרנוביץ–אבידר , חבורה שכזו מאת פוצ ' ו ( ישראל ויסלר ) ובמיוחד סדרת חסמב " ה מאת יגאל מוסינזון . הומוריסטנים כחיים חפר , דידי מנוסי , שאול ביבר ודן בן–אמוץ הפכו את הווי הפלמ " ח לתעשיית בידור מצליחה , ובמחצית השנייה של שנות ה50– זכתה תוכנית ההומור ברדיו " שלושה בסירה אחת " להצלחה גדולה בהפיצה את ההומור הצברי . השפה העברית המדוברת , המבטא המיוחד , ההומור הבוטה והמחוספס , העמידה על הזיקה לארץ בניגוד לעולם היהודי , בייחוד נוכח הצלחת הטיפוס הצברי במלחמת העצמאות , כל אלה סייעו להשתרשותה של דמות הצבר באתוס הישראלי . עיון ומחקר במדעי היהדות המשיקים למדעי הרוח והחברה הכלליים א , ' ירושלים , תשנ"ט . 1999 סיסטר מ , ' מבעיות הספרות המקראית , תל–אביב , . 1956 צמרת צ , ' "החינוך היהודי : מציאות ובעיותיה במסגרת הממלכתיתכללית , " אנשים ומדינה – החברה הישראלית , תל אביב , משרד הבטחון – ההוצאה לאור , . 1989 רשף ש' וי' דרור , החינוך העברי בימי הבית הלאומי , 1948-1919 ירושלים : מוסד ביאליק , . 1999 Educational Literature , Assen / Amsterdam , 1976 . Approaches to the Hebrew Bible and its Teaching in Israeli Schoneveld J ., The Bible in Israeli Education – A Study of

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help