sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:297

נושאים ( נושאי גג לכיתות ז - ' י' ונושאי חתך לכיתות י"אי"ב . ( בהשפעת המלצות ועדת שנהר מדגישה התוכנית הזאת את הכרת חשיבותו של המקרא בהתפתחות התרבות היהודית , הישראלית והכללית , ופירושו של דבר להכיר את השפעת המקרא על עיצוב הזהות היהודית והישראלית ועל הדתות המונותיאיסטיות האחרות ותרבותן . כמו כן ממליצה התוכנית להכיר את דרכי העיצוב של מוטיבים ומסרים מקראיים בתחומים שונים כגון קולנוע , ספרות ואמנות ולהנהיג שיטות הוראה בין–תחומית ורב–תחומית . ההנחות של כותבי התוכנית הן ברוח מחקר המקרא ולכן בחירת הטקסטים הנלמדים מאפשרת , למשל , הכרה של ריבוי הדעות שבמקרא , ריבוי שמקורו בכתיבה של חוגים ספרותיים שונים בתקופות שונות , כמו למשל : חוקים שאינם עולים בקנה אחד זה עם זה , ותיאורים היסטוריים שונים של אותה תקופה . התוכנית מאפשרת בחירה מגוונת של נושאי חתך , וכך המורים יכולים ללמד את מה שמתאים להם או לתלמידיהם . כותבי התוכנית אף נתנו ביטוי מפורש לחשיבות הלימוד בעל פה , כל זאת כדי להעשיר את העולם הלשוני והאסוציאטיבי של הלומדים . אי אפשר למנות כאן את כל חידושי התוכנית , אך ספק גדול אם יש בכוחה של תוכנית כלשהי , שלא נלווים אליה ההכרה בצורך להגדיל את זמן הלימוד ואת המשאבים הקשורים בהכשרת המורים , לשנות את מקומו של המקרא בחינוך הישראלי . יתרה מזו , בינתיים היה פיחות נוסף בשעות הלימוד . האוטונומיה שניתנה למנהלי בתי הספר גרמה שגם בחטיבת הביניים לומדים תנ"ך רק שעתיים בשבוע . ואם לא די בכך , קשיי ההוראה גברו , כי לפי חוק החינוך המיוחד , מכילות הכיתות העמוסות ( כ40– תלמידים בכיתה ) גם את מי שלומדים בחינוך המיוחד , ולפיכך כמות החומר הנלמד הצטמצמה , והתוצאה היא שאף כי תוכנית תשס"ג נתונה רק בשלבי הפנמתה , כבר דנים בצמצום החומר הכלול בה . בקרב חוקרים ומחנכים , שעניינם במעמדו של המקרא בחינוך ובתודעה החברתית–התרבותית הכללית , נשמעים בעת האחרונה ביטויי דאגה לנוכח שחיקת מעמדו של המקרא , שנתפס כאבן–פינה לתרבות היהודית וכספרות שעיצבה את המיתוס הלאומי שלנו . הוראת המקרא כיום אינה מגשימה אף לא אחת מן המטרות שתלו בה . לא זו בלבד שאין היא משיגה את המטרה הלאומית , אינה מעשירה את הלשון , אינה מקרבת אל המורשת התרבותית היהודית ואינה מנחילה ערכי מוסר , היא אף אינה מנחילה ידע מינימלי של הנרטיב המקראי . על רקע זה גוברת התביעה להעמיד את הכלים הדרושים ולמצוא את הדרכים המתאימות להוראת המקרא ולקירובו אל התלמידים , כדי שישוב לתפוס את מקומו הראוי כספרות המכוננת של התרבות היהודית לדורותיה . לקריאה נוספת : אדר צ , ' הערכים החינוכיים של התנ"ך , ירושלים-תל–אביב , תשכ"ז . אלבוים–דרור ר , ' החינוך העברי בארץ–ישראל , כרך ראשון : , 1914 -1854 ירושלים , תשמ"ו . 1986 אמית י , ' "הוראת מקרא בחינוך הכללי – עיון בתכניות לימודים , " ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל ( ערכו : ע' הופמן וי' שנל , ( אבן–יהודה , , 2002 עמ' . 264-239 גויטיין ש"ד , הוראת התנ"ך , תל–אביב , . 1957 זוטא ח"א , דרכי הלמוד בתנ"ך , ירושלים , תרצ"ה . יונאי י , ' מקרא בחינוך הממלכתי ( סדרת תעודה , ( ירושלים , תשנ"ז . 1996 מוסינזון ב"צ , "התנ"כ בבית הספר , " החינוך , א ( תר"ע , ( עמ' . 119-110 , 32-23 סימון א , ' "מעמד המקרא בחברה הישראלית : ממדרש לאומי לפשט קיומי , " בקש שלום ורדפהו – שאלות השעה באור המקרא , המקרא באור שאלות השעה ( יהדות כאן ועכשיו , ( תל–אביב , , 2002 עמ' . 44-21 [ הדפסה ראשונה של מאמר זה : יריעות : מסה , בשנת 1994 פרסמה ועדה לבדיקת לימודי היהדות בחינוך הממלכתי בראשות פרופ' עליזה שנהר ( בתמונה ) דו"ח שבו הדגישה את הצורך בגישה פלורליסטית והומניסטית ללימודי היהדות והגישה שורת המלצות . כל שרי החינוך שכיהנו מאז אימצו את הדו"ח אך מעט נעשה למימושו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help