sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:295

את ילדיהן ללמוד – כל אלה הדגישו את הפער בין דרישות התוכנית לבין יכולת הקליטה של הלומדים ואת הצורך להתאים את הדרישות ללומדים . התיקונים שהוצעו מסמנים את קו הצמצום של התוכניות הבאות , קו המתמקד מצד אחד בצמצום הטקסטים הנלמדים מנביאים אחרונים ומספרי הכתובים , שלשונם קשה יותר , ומצד אחר בצמצום מספר שעות הלימוד . יתרה מזאת , הגידול העצום באוכלוסיית התלמידים הצריך הגדלה ניכרת של מספר המורים , והתוצאה היתה קיצור זמן ההכשרה של המורים , שפגע ברמת ההוראה . כדי להתמודד עם הבעיות האלה הוצעה בשנות ה60– רפורמה בחינוך , שמשמעה היה שינוי מבנה בתי הספר היסודיים והעל–יסודיים למוסדות שש–שנתיים . הרפורמה האיצה הכנת תוכנית לימודים חדשה . תוכנית הלימודים תשל"א ( 1971 ) נועדה לענות על הצרכים החדשים . העיון בעקרונות המנחים את התוכנית מעיד בראש ובראשונה על תחושת הוועדה שעסקה בה , שהמטרות שאליהן שאפו כותבי התוכניות הקודמות פשוט לא הושגו . התוצאה היתה שבתוכנית החדשה בולטת השאיפה לצמצום ניכר של כמות החומר הנלמד . עוד תופעה בולטת בתוכנית הזאת היא ההכרה שכדי להביא לידי ביטוי ברור ומלא את העקרונות שעליהם היא מבוססת , יש להדגימם בחוברות עבודה לתלמידים , המלוות בחוברות הדרכה למורים . ראוי לציין שבמהלך שנות ה70– וה80– מומשה ההבטחה הזאת , ומספר רב של חוברות ראו אור . החוברות האלה מלמדות כי בשאלה כיצד יש ללמד תנ"ך יש פער גדל והולך בין חברי ועדת התוכנית , שבהם היו אנשי אקדמיה , לבין המורים בשדה , שמקצתם בוגרי סמינרים ולא בוגרי אוניברסיטאות . שעה שבשדה היו מקובלות חוברות עזר שהרבו בהשלמת פסוקים ובשאלות מסוג של "מי אמר למי , " הרי החוברות החדשות העמיקו בנושאים של פרשנות , הבנה רעיונית והכרת דרכי עיצוב הטקסטים . מצד שני , תופעת חוברות ההדרכה למורים מעידה עד כמה אין המערכת סומכת על המורים ורואה צורך לכוונם וללמדם מהי מטרת ההוראה של יחידת לימוד כלשהי , מהם רעיונותיה , אילו יסודות ספרותיים וסגנוניים מאפיינים אותה , אילו מושגים ומונחים יש להבליט בתהליך ההוראה של אותה יחידה וכדומה . החוברות למורים אף סיפקו חומר להרחבה ולהעמקה והביאו תשובות לשאלות המופיעות בחוברות לתלמיד . בחוברות הוצג המקרא כתחום נרחב של ידע ושולבו בהן מפירות המחקר המדעי , שניתן לעסוק בו בלי לגעת בביקורת המקרא . עם זאת אופיינית לתוכנית גישה ביקורתית יותר המאפשרת נקיטת עמדה כלפי דמויות וערכים , גישה שאינה מתעלמת מחשיבות מחקר המקרא אף שהיא מדגישה את מקומו של המקרא במסורת היהודית . חידוש נוסף הוא "הנושא המסכם , " שפירושו לימוד חובה של נושא חתך , המצרף טקסטים מקראיים מגוונים ולצדם קטעי מאמרים , המשקפים את גישת המחקר . הפנמת חידושי המדע ולימוד הנושאים החדשים מצריכים זמן , אך הזמן דווקא צומצם ומכיתה ז' ועד י"ב לימדו מקרא רק שלוש שעות בשבוע . בשנת , 1979 משום שינויים במבנה בחינות הבגרות , הוקצו לחטיבה העליונה שתי שעות בשבוע בלבד . על אף צמצום החומר הנלמד כוללת התוכנית הזאת בממוצע הוראת 70 פרקים בכל שנת לימוד שמכיתה ז' ועד י"א , והלימודים בכיתה י"ב הוקדשו לנושאי החתך . עומס החומר וקשייו , הצמצום בזמן והתוצאות הבינוניות בבחינות הבגרות – כל אלה גרמו לכם שמקרא נעשה מקצוע קשה המאיים על התלמידים . השינויים שחלו בגיוון מסלולי הלימוד במערכת החינוך וההבחנה בין רמות לימוד שונות בחינוך העל–יסודי , שמשמעה רמת העמקה שונה לסוגים שונים של תלמידים , הצריכו תוכנית לימודים חדשה , שמלכתחילה תביא בחשבון את רמות הלימוד השונות הקיימות במגוון בתי הספר : רמה רגילה 2 ) יחידות , ( רמת ביניים 3 ) יחידות ) ורמה גבוהה 4 ) ו5– יחידות . ( ואמנם תוכנית הלימודים תשמ"ה 1985 – מביאה בחשבון את ההטרוגניות של אוכלוסיית התלמידים ונותנת לגיטימציה זלמן ארן בתמונה משנת . 1953 בזמן שהיה שר החינוך הוקמה ועדה מקצועית שהוטל עליה להכין תוכנית לימודים להוראת התנ"ך בבתי הספר הממלכתיים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help